Bijgewerkt: 28 maart 2024

Vijf tentoonstellingen tegelijk - 2009

Foto's -> Musea -> Museum Jan van der Togt

Vijf tentoonstellingen tegelijk
(Amstelveenweb.com collectie - 2009)

Herman Pijnaker: Recycling - gegoten hars

Om het leuker en simpeler te maken heeft de directie van het Museum Jan van der Togt bedacht, om vijf tentoonstellingen tegelijk te openen op zondagmiddag 16 augustus 2009 in Amstelveen.

De Amstelveense kunstenaars, Hans Fransen, Herman Pijnaker en fotograaf Paul van Riel openden hun tentoonstelling. Tegelijkertijd was er ook een opening van de natuurfoto tentoonstelling van de in 2002 overleden fotograaf, Paul Huf en de historische foto’s van voormalig persfotograaf Nico Koster van John Lennon en Yoko Ono uit 1969.

Pijnaker  Amstelveen
(Amstelveenweb.com collectie - 2009)

Herman Pijnaker: Zonder titel - gemengde techniek


Tijdens de opening was het erg warm, maar dat weerhield de bezoekers niet, om massaal het museum te bezoeken. De tentoonstelling van Paul Huf werd door Vincent Knoops, Senior Vice President Corporate Communications van de KLM ingeleid. De echtgenote van de fotograaf, Bonny Huf was ook aanwezig.

Pijnaker Amstelveen
(Amstelveenweb.com collectie - 2009)

Herman Pijnaker: Wiskunde vorm - gegoten hars


Fransen  Amstelveen
( Museum vd Togt - 2009)

Hans Fransen: Target


Fransen  Amstelveen
(Museum vd Togt - 2009)

Hans Fransen: Zonder titel


Van Riel Amstelveen
(Amstelveenweb.com collectie - 2009)

Een deel van het werk van fotograaf Paul van Riel


De tentoonstelling wordt gehouden van 16 tot 28 augustus 2009 en bestaat uit 20 fotografische landschappen van Paul Huf, gefotografeerd in de omgeving, waar Vincent van Gogh tussen de jaren 1880 tot 1890 werkte. Prachtige groot formaat foto’s met de kleuren en sfeer uit de schilderijen van Van Gogh.

Om de foto’s te maken bestudeerde Huf niet alleen de schilderijen en tekeningen van Vincent van Gogh, maar ook zijn brieven aan collega kunstenaars Emile Bernard, Paul Gauguin en zijn broer Theo. In de brieven schreef hij over zijn omgeving, wat hem aansprak en emotioneerde.

Na de studie eind jaren '80, reisde Paul Huf naar Zuid Frankrijk en andere locaties uit van Goghs werk. De onder zijn persoonlijk toezicht op groot formaat afgedrukte vintage foto’s verschenen 19 jaar geleden voor het eerst in een door de KLM uitgegeven boek en als tentoonstelling die door de wereld reisde naar bekende musea en andere locaties. De tentoonstelling is geopend vanaf 16 augustus t/m 28 augustus 2009.

Verschoor Amstelveen
(Amstelveenweb.com collectie - 2009)

Jan Verschoor, directeur van het museum, verwelkomt de aanwezigen


Knoops  Amstelveen
(Amstelveenweb.com collectie - 2009)

Vincent Knoops van de KLM vertelt over de ontstaansgeschiedenis van de foto's van Paul Huf, die in het museum zijn tentoongesteld


Huf Amstelveen
(Amstelveenweb.com collectie - 2009)

Bonny Huf, de weduwe van de fotograaf was ook aanwezig


Huf  Amstelveen
(Amstelveenweb.com collectie - 2009)

De kunstliefhebbers in het museum volgen de openingsceremonie


Nico Koster
Nico Koster, voormalig persfotograaf van De Telegraaf, exposeert in het museum zijn historische foto's uit 1969 van Beatle John Lennon en echtgenote kunstenares Yoko Ono. Het echtpaar bleef op hun huwelijksreis een week lang in bed in kamer 902 van het Amsterdamse Hilton hotel, als protest tegen de Vietnam oorlog. De foto's zijn opgenomen in de collectie van het Rijksmuseum. Ze worden na de expositie in het Museum Jan van der Togt, in november in Moskou tentoongesteld in het Museum of Modern Art. De tentoonstelling is geopend vanaf 13 augustus t/m 20 september 2009

Koster Amstelveen
(Amstelveenweb.com collectie - 2009)

Fotograaf Nico Koster poseert voor een van zijn historische foto's met John Lennon en Yoko Ono


Hans Fransen
Hans Fransen is dit jaar 70 geworden en om dat te vieren is er tijdens de tentoonstelling oud en vooral nieuw werk van zijn hand te zien. Hij is geboren en getogen Amstelvener. Na een eerste loopbaan in het bedrijfsleven volgde hij vanaf zijn 40e jaar een dagopleiding aan NLO d’Witte Lelie (1981-1986) tot leraar tekenen/textiele werkvormen en kunstgeschiedenis.

Hierna legde hij zich hoofdzakelijk toe op het kunstenaarschap, waarbij hij naast het maken van tekeningen een eigen collagetechniek en vormentaal ontwikkelde. In de tentoonstelling ligt het accent vooral op deze laatste techniek.
In 1998 gaf Fransen zijn eerste solo expositie in het gemeentelijk expositiecentrum Aemstelle. Zijn werk is o.a. opgenomen in de collectie van de Kunstuitleen Amstelveen. De tentoonstelling is geopend vanaf 13 augustus t/m 20 september 2009

Herman Pijnaker
Schilder, beeldhouwer, alleskunner Herman Pijnaker is autodidact. Hij doet waar hij zin in heeft, houdt zich niet aan een stijl, discipline of specifiek materiaal. Schilderijen, tekeningen, objecten van glas, hars, hout en zelfs allerlei restmateriaal.

Herman gebruikt het allemaal voor zijn creaties. Het resultaat is een veelzijdig en zeer uitgebreid oeuvre. Op de tentoonstelling zijn onder andere objecten te zien van glas en van giethars, waarin allerlei voorwerpen of pigmenten zijn verwerkt. De tentoonstelling is geopend vanaf 13 augustus t/m 20 september 2009

Paul van Riel
Fotograaf Paul van Riel is al meer dan dertig jaar een zéér frequent bezoeker van Japan. Hij fotografeerde er in opdracht van veel Nederlandse week- en maandbladen en kranten, maar ook voor het (internationale) bedrijfsleven. Ook produceerde hij fotoboeken met Japanse thema’s (‘Kimono’ en ‘Dutch Traces in Japan’). De tentoonstelling is geopend vanaf 13 augustus t/m 20 september 2009

De opening van de tentoonstelling van de Amstelveense kunstenaars werd geopend door Frans Hellendall, wethouder cultuur van Amstelveen, met de volgende woorden:
“Geachte Dames en Heren,
Hoge kwaliteit van de beeldende kunst in Amstelveen. Dat toont het museum van der Togt in maar liefst drie exposities van Amstelveense kunstenaars die ik vandaag bij u mag introduceren. Hoe toepasselijk in dit jaar waarin Amstelveen tot kunststad van het jaar wil worden gekozen.

Allereerst de Amstelveense fotograaf Paul van Riel. Iemand, die voor de kenners geen enkele introductie nodig heeft, gezien zijn vele fotoboeken, exposities en reportages zoals voor National Geographic. Voor degene die vandaag wel voor het eerst met zijn werk kennis maakt, wil ik graag iets nader toelichten.

Paul van Riel omschrijft zichzelf als een locatiefotograaf. Daarmee bedoelt hij dat hij onderwerpen op hun eigen locatie en met de bestaande lichtsituatie fotografeert. Wat dat betreft is zijn werk dus volkomen naturel. Maar, en dat is het knappe, een foto van Paul van Riel draagt altijd ontegenzeggelijk het kenmerk van een van Riel, zijn geheim als het ware.

Hellendall Amstelveen
(Amstelveenweb.com collectie - 2009)

Wethouder Frans Hellendall tijdens zijn toespraak


Mijksenaar Amstelveen
(Amstelveenweb.com collectie - 2009)

Het publiek volgt de toespraken


Een geheim is uiteraard moeilijk te verwoorden, maar het bestaat onder andere uit de aparte combinaties van objecten in de afbeelding of de afwijkende beeldhoek. De foto is daarmee gewoon en ongewoon tegelijk. Zo beziet Paul van Riel de wereld om hem heen. Altijd met zijn blik van fotograaf, zoals hij het zelf zegt: “als ik iets zie, zie ik meteen de foto, het lijnenspel.”

Paul van Riel wordt zeer geïnspireerd door het Verre Oosten en met name Japan. Vandaar dat u in het kader van 400 jaar handelsbetrekkingen Nederland-Japan foto’s ziet uit Japanse reportages. U ziet een collage van een serie die Paul van Riel maakte voor National Geographic naar aanleiding van dat 400-jarig jubileum over de Nederlandse aanwezigheid in Nagasaki, Deshima en Hirado. Daarnaast zijn er foto’s over de leefwereld van de geisha en stadsbeelden van de oude binnenstand van Kyoto.

De andere twee kunstenaars – Hans Fransen en Herman Pijnaker - zijn zeker Amstelveners in hart en nieren. Ze zijn allebei geboren in Amstelveen of eigenlijk het toen nog dunbevolkte Nieuwer-Amstel. Tegenwoordig zijn ze nog steeds woonachtig in Amstelveen en hebben zij hun atelier in Amstelveen.

En er zijn meer overeenkomsten. Zo hebben beide pas later hun roeping in de kunst gevonden, na eerst een andere loopbaan. En er is ook een overeenkomst in hun werk; bij beiden spelen geometrische figuren vaak een grote rol.

Bij Hans Fransen staat een rode stip meestal centraal in zijn kunstwerken. Rood en zwart zijn vrijwel altijd de basiskleuren, vanwege hun grote contrastwerking. Rood staat symbool voor bloed, actie, gevaar maar ook voor zon, energie, warmte, leven. De rode stip staat dus juist niet symbool voor de Japanse vlag, wat bij deze expositie heel toepasselijk zou zijn. Maar Hans Fransen voelt zich wel ook sterk geïnspireerd door Oosterse kunst.

Beperkt voegt hij naast het rood en zwart andere kleuren toe, geel of blauw, als het kunstwerk dat nodig heeft. Hij vindt het fascinerend om op die ene basis toch steeds weer iets anders te creëren, iets wat de mogelijkheid geeft van een andere interpretatie. Door de ruimte rond de stip ontstaat verstilling, ingetogenheid. Dat zoekt Hans Fransen, hij haalt als het ware zijn eigen aanwezigheid uit het kunstwerk.

Zo wordt de kijker helemaal alleen gelaten met het kunstwerk, om tot rust te komen, om eigen gedachten te vormen. “Waarom een stip?” vroeg ik Hans. Omdat een stip in een plat vlak een bol weergeeft, het enige object zonder perspectiefwerking, een bol blijft van elke kant bekeken een bol.

Hij wil die niet uitbeelden, het is puur abstract, hij wil een effect oproepen bij de kijker door de spanning tussen de zuiverheid van de cirkel en de andere elementen – zoals balken – in het kunstwerk. Daarom heeft zijn werk ook meestal geen titel, want dat geeft al weer een invulling. Kunst is er voor Hans vanwege de schoonheid, pure abstracte kunst als middel om te ontsnappen uit de chaos die onze maatschappij nu eenmaal is.

In die zin is er een groot contrast met het werk van de derde kunstenaar, Herman Pijnaker. Herman Pijnaker wordt juist gedreven door de wens om de werkelijkheid op zijn manier uit te drukken. Zijn veelzijdigheid aan technieken, materialen, vormen en onderwerpen daarbij is duizelingwekkend.

Hij wil die werkelijkheid op zijn – geheel eigen - manier weergeven, al lijkt dat soms technisch vrijwel onhaalbaar. Maar Herman Pijnaker gaat door, experimenteert, leert nieuwe technieken, tot hij heeft bereikt wat hem voor ogen stond.

Het kost hem soms ontstellend veel tijd. Ook omdat nieuwe ideeën blijven opborrelen, zodat hij met tientallen kunstwerken tegelijk bezig is. Dus is hij soms wel vier jaar met een kunstwerk bezig. En dan nog is het de vraag of het af is. Zijn huis staat vol met zijn eigen kunstwerken. Dat is mede - zoals hij het zegt - “voor de controle”.

Zo kan hij er nog iets aan vervolmaken, als hij later tot de conclusie komt dat dat toch nog nodig is. Maar hij vindt het niet bezwaarlijk om zo te leven, tussen zijn eigen scheppingen, hij zegt dat “hij daar los van staat”.

En de ideeën blijven borrelen. Waar ze vandaan komen, kan hij niet onder woorden brengen. Maar ze blijven komen. En dus moet hij ze uitvoeren, weergeven in schilderijen, of omzetten in objecten, van hout, metaal, glas, perspex of afval. En zo creëert hij zijn kunstwerken. En dat voor iemand die geen enkele artistieke opleiding gehad heeft, die alle technieken zichzelf eigen heeft gemaakt, door te experimenteren, door gewoon te doen. En dan zulke geslaagde creaties maakt, al is het van afvalhout.

Zoals ik begon, deze exposities geven een schitterende impressie van de fantastische kwaliteit van deze drie Amstelveense kunstenaars. Mijn dank gaat uit naar het van der Togt museum voor de realisatie hiervan. En daarmee verklaar ik deze expositie graag voor geopend.

Dank u wel.”

Pijnaker Amstelveen
(Amstelveenweb.com collectie - 2009)

Vlnr.: Herman Pijnaker, Frans Hellendall, Paul van Riel en Hans Fransen staan even stil na de openingsceremonie


Adres: Museum Jan van der Togt
Dorpsstraat 52
1182 JE Amstelveen
Openingstijden: woensdag t/m zondag 13.00 - 17.00

Klik hier voor andere foto's in de categorie Musea