Bijgewerkt: 20 april 2024

Kaori Kurihara
Botanische keramiek expositie - 2019

Foto's -> Musea -> Kunstconsult

Kaori Kurihara Botanische keramiek expositie
(Foto Amstelveenweb.com - 2019)

Ceramiste Kaori Kurihara met Herbert Raat wethouder Kunst en Cultuur

Imaginature イマジネーチャー Praten met de ziel -魂と話す
Op zaterdagmiddag 19 oktober 2019 werd de verkooptentoonstelling van de kunstwerken van de Japanse ceramiste Kaori Kurihara geopend bij Kunstconsult Amstelveen aan Smederij 4. De redactieleden van Amstelveenweb bezochten natuurlijk vaker het industrieterrein van Legmeer, maar nooit gerealiseerd dat in het gebouw van de voormalige garage van Taxi-Lagerberg al ruim 4 jaar iets bijzonders is te zien. Op 500 m² oppervlakte staat één van de grotere collecties 20ste-eeuwse toegepaste kunst in Nederland met veel Nederlandse ontwerpen, maar buitenlandse iconen worden evenmin geschuwd. Kunstconsult heeft zich gespecialiseerd in de verkoop van complete kunstcollecties.

Foto Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2019)

Smederij 4 in Amstelveen de locatie van Kunstconsult Amstelveen is een beetje verwarrend, want de borden van het voormalige taxibedrijf hangen nog steeds aan de gevel


De kunstobjecten van ceramiste Kaori Kurihara (Osaka, 1987) zien er bedrieglijk echt uit. In opperste concentratie schept de kunstenares magische nieuwe levensvormen, die wellicht hadden kùnnen bestaan, maar in werkelijkheid zijn gecreëerd in een Parijs atelier. Met engelengeduld werkt zij aan haar gedetailleerde keramische sculpturen. Hun vorm ontstaat in een flow. ‘Ik hoor hun stem van boven komen. Ik begin, luister naar hun stem en zo krijgen ze gestalte.’

Foto Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2019)

Het is misschien wel het verrassingselement dat Kaori's kalebassen, bananen en bloemkoolvormen zijn zo fantasierijk, zo mooi maakt. De toegevoegde details zoals de kuiltjes worden, met de hand gearticuleerd en tot in de perfectie afgewerkt


Foto Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2019)

Ceramiste Kaori Kurihara maakte in haar atelier in Parijs speciaal voor de Amstelveen expositie de kunstwerken


Vanaf 13.00 uur was iedereen welkom voor de opening van de expositie en langzamerhand liep de ruimte vol kunstliefhebbers en kunstenaars. Ook Linda du Prie senior beleidsmedewerker kunst en cultuur van de Gemeente Amstelveen en Herbert Raat, wethouder Cultuur, arriveerden. Men kreeg een kopje koffie of thee aangeboden, maar kon ook een frisje of glas wijn krijgen. Nadat de meeste gasten waren gearriveerd opende Belinda Visser de bijeenkomst. Ze heette iedereen van harte welkom op de openingstentoonstelling van Kaori Kurihara en nodigde Herbert Raat uit om een woordje te spreken.

Foto Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2019)

Mevrouw Belinda Visser verwelkomt alle aanwezigen bij Kunstconsult


Herbert Raat opende zijn speech met iedereen van harte welkom te heten in Amstelveen, zowel de Amstelvener als de niet Amstelveners die speciaal naar Amstelveen waren gekomen. Hij richtte het woord tot Kaori en zei dat het een eer was haar hier in Amstelveen te hebben. Hij sprak niet in het Japans want hij beheerst die taal niet zo goed! zo zei Raat. Hij vervolgde met: ‘Wij zijn heel blij met wat jullie hier aan het doen zijn in de rafelranden van de stad. Kunst en Cultuur komen vaak op dat soort plekken tot wasdom. Ik zei net al tegen iemand, over 10 jaar is dit een culturele hotspot. Waarom zitten we nu hier, omdat jullie mooie kunstenaars naar Amstelveen krijgen. Kaori is heel erg speciaal en wij zijn er heel erg trots op, want het is zo bijzonder, Belinda dat je dat hier voor elkaar krijgt. Een grote Japanse gemeenschap woont in Amstelveen en de band tussen Japan en Nederland komt hier in Amstelveen samen. Het is dus heel fijn dat jij Kaori hier bent, dus verlaat Parijs en kom bij ons wonen!’ Tot slot gaf Herbert Raat een mooi boeket Hollandse bloemen aan Kaori.

Foto Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2019)

Herbert Raat wethouder Kunst en Cultuur spreekt de mensen toe


Kaori Kurihara bedankte iedereen voor hun komst en zei dat dit de eerste tentoonstelling van haar werk in Nederland is. Ze vervolgde met: ‘Ik ben zo blij dat ik in de gelegenheid ben gesteld om hier mijn creaties te mogen tonen. Ik ben geïnspireerd door de plantenwereld, met bijzondere aandacht voor vormen en hun geometrische herhaling. Elk element van de natuur lijkt zich te herhalen, maar in feite is er een oneindige diversiteit. Dan heb ik een diep verlangen om de vruchten die ik in mijn geest vertegenwoordig concreet te maken en ze door mijn eigen ogen te kunnen aanschouwen. Met dit in het achterhoofd probeer ik stukken te maken die zowel realistisch als dromerig zijn.'

Foto Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2019)

Wethouder Raat overhandigt een prachtige bos bloemen aan de kunstenaar Kaori Kurihara


Na nogmaals te hebben bedankt werd er een korte video getoond van Kaori in haar atelier in Parijs waar ze laat zien hoe een kunstwerk tot stand komt, monniken werk noemde Belinda het. De video werd gemaakt in 2015 nadat Kaori een belangrijke prijs had gewonnen op de Biënnale van Parijs. Onderaan dit artikel is de video te zien en dan wordt het ook helemaal duidelijk met welk een enorme toewijding deze kunstenaar haar werk creëert. Na het zien van het monnikenwerk kreeg Herbert Raat een grote schaar en knipte samen met Kaori het lint door waardoor de expositie geopend was onder luid applaus.

Foto Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2019)

De aanwezigen bekijken een video met ceramiste Kurihara in haar atelier in Parijs.


Foto Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2019)

Wethouder Raat knipt het lintje door met ceramiste Kurihara en de tentoonstelling wordt geopend


Over Kaori Kurihara
Zij leerde de kunst van het pottenbakken in haar geboorteland Japan, aan de SEIKA Universiteit in Kyoto. Ze heeft haar vak verder verfijnd als inwoonster van Frankrijk, waar ze juwelen-maken heeft gestudeerd, waaronder technieken als emailleren die de kunstenaar nu gebruikt in haar sculpturen. Kaori’s atelier in Parijs straalt serene rust uit. Hoge ramen werpen ruim licht op haar werkbank vol gereedschap. Haar stellingkasten staan afgeladen met potten vol glazuren en oxides. Een aantal grote sculpturale werken staat in plastic te wachten totdat ze in de kiln (een thermisch geïsoleerde kamer, een type oven, die temperaturen produceert die voldoende zijn om verharding, droging of chemische veranderingen, te voltooien) worden gebakken. Hier werkte Kaori in de hete zomermaanden van augustus 2019 zeer geconcentreerd aan de voorbereiding van haar exposities in Amstelveen én New York. Ze heeft al haar tijd nodig. Door het tijdrovende karakter van haar werk is haar productie laag. Aan haar werkproces komt namelijk draaischijf noch mal te pas: elk object wordt met uiterste precisie en volledig met de hand opgebouwd. Eerst de basis, daarna alle kleine details. Elk onderdeeltje wordt apart gevormd en vervolgens aangebracht op de hoofdvorm.

Foto Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2019)

Een fantasievrucht van Kaori Kurihara. Deze mysterieuze creaties met de vormen en kleuren van de exotische vruchten die we tegenkomen tijdens een reis, denkbeeldig of echt, weerspiegelen de culturele mix van Kaori Kurihara


Foto Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2019)

Botanisch keramiekwerk van Kaori Kurihara


Foto Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2019)

Een soort keramische ananas met twee aparte blauwe bloemetjes


Foto Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2019)

Keramische baobab (apenbrood) vrucht


Foto Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2019)

Keramische zeespons


Foto Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2019)

Keramische zeester


Foto Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2019)

Keramische creatie van Kaori Kurihara met honderdduizend inkepinkjes


Foto Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2019)

Ceramiste Kaori Kurihara geeft uitleg aan de bezoekers over haar werk


In de traditionele Japanse esthetiek is wabi-sabi (侘寂) een wereldbeeld dat gericht is op de aanvaarding van vergankelijkheid en onvolmaaktheid. De esthetiek wordt soms omschreven als een esthetiek van schoonheid die 'onvolmaakt, vergankelijk en onvolledig' is. Het is een concept dat is afgeleid van de boeddhistische leer van de drie tekens van het bestaan (三法印 sanbōin), in het bijzonder de vergankelijkheid (無常 mujō), het lijden (苦 ku) en de leegte of het ontbreken van de eigenheid of het ontbreken van de eigen aard (空 kū). Kenmerken van de wabi-sabi-esthetiek zijn asymmetrie, ruwheid, eenvoud, economie, soberheid, bescheidenheid, intimiteit en waardering voor de ingenieuze integriteit van natuurlijke objecten en processen.



Adres: Kunstconsult – 20th century art objects, Smederij 4, 1185 ZR Amstelveen,
De verkoopexpositie Imaginature イマジネーチャー is te bezoeken van 19 oktober t/m 3 november 2019.
Dinsdag t/m zondag 13.00 – 17.00 uur, of op afspraak: +31 (0)20 341 647 6

Klik hier voor andere foto's in de categorie Musea