Bijgewerkt: 26 mei 2020

Beeldentuin 2010 op Wester-Amstel geopend

Nieuws -> Wester-Amstel

Bron: Amstelveenweb / Groengebied Amstelland
04-05-2010


Na het succes van vorig jaar is besloten om ook in 2010 een beeldentuin in te richten in het park van buitenplaats Wester-Amstel. Deze beeldentuin werd op zondag 2 mei 2010 om 15 uur geopend. De beeldentuin Buitenplaats Wester-Amstel is op particulier initiatief van Ienke Damsté ontwikkeld. Tijdens haar eigen expositie in 2007 alhier in de buitenplaats werd haar vele keren de vraag gesteld "is hier ook een beeldentuin?"

Beeldentuin Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2010)

Monique Brouwer van Recreatie Noord-Holland verwelkomt de gasten en de kunstenaars in de tent op Wester-Amstel


Dit was voor haar het startsein, om bij het bestuur van Groengebied Amstelland te informeren naar de mogelijkheden. Het bestuur heeft het idee goedgekeurd en er is in 2008 een mooie Beeldentuin ingericht op de buitenplaats Wester-Amstel in Amstelveen. Na het succes van de afgelopen jaren heeft Groengebied Amstelland óók dit jaar weer met Ienke Damsté een verrassende buiten expositie ingericht in het mooie park wat bij de buitenplaats hoort.

Beeldentuin Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2010)

Mieke Blankers-Kasbergen, burgemeester van Ouder-Amstel
aan het woord


De opening van de Beeldentuin Buitenplaats Wester-Amstel werd verricht door Monique Brouwer van Recreatie Noord-Holland, Hetty Tjalkens, directeur Kunstuitleen Amstelveen en Mieke Blankers-Kasbergen, burgemeester van Ouder-Amstel.

In de beeldentuin kunt u 62 kunstwerken bewonderen en natuurlijk kopen van de kunstenaars Peter van den Akker, Frank Biemans, Peggy Eras, Yfke de Fluiter, Joop Geldof, Leo Gerritsen, Margriet Hennekens, Hans Jouta, Antoinette LeRoy, Kees Machielsen, Pleun, Adri van Rooijen en Jan Staals.

De beeldentuin 2010 is gerealiseerd met 62 kunstwerken van 13 beeldend kunstenaars uit Nederland en België. De kunstwerken zijn veelzijdig van vorm, grootte en materiaal- keuze. Aldus een zeer afwisselende tentoonstelling welk een bezoek van circa een uur aan het mooi gelegen park zeker rechtvaardigt.

Beeldentuin Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2010)

Door de regen werd de opening van de tentoonstelling in een grote tent gehouden, wat geen overbodige luxe was


De deelnemende kunstenaars:

Peter van den Akker
Kunstacademie H.K.U. Utrecht -1965/1970 – Avondopleiding, Kunstacademie H.K.U. Utrecht - 1975/1978 - Dagopleiding.

Frank Biemans
Academie voor Euritmie te Den Haag 1974/1978. Diverse glasseminars: Hagelstange, Tetterode, Bohle, Zomeracademie GLAS te Frauenau 1999, 2005 t/m 2009

Peggy Eras
Autodidact: Peggy Eras, geboren in Tilburg in 1955, sinds 1989 woont zij in Hilversum. Na negen jaar schilderen is zij overgestapt op beeldhouwen.

Yfke de Fluiter
Werkt sinds 2000 als kunstenaar in Alkmaar. Naast materialen als steen hout en recentelijk polyester, werkt zij het liefst met metaal: koper, rvs en geoxideerd staal.

Joop Geldof
Werkt in de steensoorten serpentijn, whamani, marmer, albast, springstone zandsteensoorten en arduin. Ook maakt hij ontwerpen voor beelden in staal.

Leo Gerritsen
Onder andere gestudeerd aan de Academie St Joost in Breda, architectonische vormgeving en Hogeschool Nijmegen, Beeldende therapie.

Margriet Hennekens
Hogere Graad en de Finaliteit Beeldhouwen aan de kunstacademie te Neerpelt. En gedurende 5 jaar het steenhouwersvak geleerd bij Steenhouwer J. Uttens te Echt.

Hans Jouta
Volgde een opleiding aan Academie Minerva in Groningen. Hij voert zijn beelden uitin metaal, vooral in brons. Dieren zijn een terugkerend thema in zijn werk.

Antoinette LeRoy
Terugkerende thema's in haar werk en levensfilosofie zijn de symboliek van het alomvattende wezen vrouw, de draagster van het leven, dood en eeuwigheid.

Kees Machielsen
Natura artis magistra: "De natuur als leermeesteres van de kunst".

Pleun
Ronde vormen voor 'n gulle uitdrukking met thema's vreugde, vrolijkheid, liefde. Figuratief werk met 'n hemels tintje of te wel lichtvoetig.

Adri van Rooijen
Opleidingen: Studie HTS Bouwkunde Amsterdam, Academie van Bouwkunst Amsterdam en Rijksacademie voor Beeldende Kunsten Amsterdam.

Jan Staals
Maakt monumentaal werk. Met een minimum aan beeldende middelen roept hij een sfeer op van irrationeel evenwicht en zuiverheid.


Na de inleiding van Monique Brouwer van Recreatie Noord-Holland sprak Mieke Blankers-Kasbergen, burgemeester van Ouder-Amstel de mensen toe en volgde haar Hetty Tjalkens directeur van Kunstuitleen Amstelveen:

“Dag lieve mensen, kunstenaars,

Wat kan een mens nog meer willen, dan het zien van wat niet zichtbaar is?

Daar wil ik graag even, nu we hier toch zijn, met u bij stilstaan. Luister maar. Er is een onvoorstelbaar lange tijd geweest waarin ruimtelijke beelden uitsluitend door de natuur zelf gemaakt werden. Rotsblokken. Wolken. Zeesterren. Onnavolgbaar. Tergend langzaam. Vrijwel zonder begrijpbaar bewustzijn.

Op een gegeven moment bedacht diezelfde natuur ook de mens. U weet wel. Dit altijd beter wetende wezen ging op zijn geheel eigen manier denken en gaandeweg visualiseren wat hij meemaakte. Hij vertelde verhalen. Kwam krassend in het zand tot de ontdekking dat er figuren van te maken waren.

Ruimtelijke beelden lagen nog niet direct voor de hand. Voor zijn hand. Hij moest eerst dingen maken die nodig waren voor het primaire bestaan. Hutjes, bekers (voor de wijn) om boomstambootjes. Dat bewerken van materialen leidde waarschijnlijk vaak tot niet opzettelijk gewilde producten: het plakje boomstam werd wiel bollen werden kogels onbedoelde versieringen.

Beeldentuin Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2010)

Hetty Tjalkens, directeur van de Kunstuitleen Amstelveen
tijdens haar toespraak


De eerste betekenisvolle dingen ontstonden veel later. Dat zal gebeurd zijn met het portretteren van Goden of in de vorm van talismans, die bescherming boden en die die geluk moesten afdwingen bijvoorbeeld voor vruchtbaarheid. Beelden bestonden lange tijd niet zonder functie. Vrij werk bestond vooralsnog niet. Maar langzamerhand werd de zelfstandigheid van het beelden creëren sterker, en dat was nog niet eens zo ondenkbaar lang geleden, tenminste als je Rodin niet antiek vindt.

Die zich, geleidelijk aan ontwikkelende, onafhankelijkheid heeft een enorm gebied ontsloten met vaak onvoorziene verschijningsvormen in de beeldhouwwereld. Het werd een metier dat allang niet meer afhankelijk was van het klassieke hakken. Voor het objectieve begrip is het goed te bedenken dat een ruimtelijk beeld bestaat bij de gratie van niet 1 maar 2 ogen. Hadden we ze niet dubbel dan was er geen beeldhouwkunst, maar hooguit tastkunst.

Dan was de schilder nog steeds koning 1-oog in de beeldende kunsten. Een ander belangrijk aspect is tijd, onlosmakelijk verbonden met ruimte. We bewegen, en door de verschuiving van wat we voor ons zien wordt duidelijk dat er diepte is. En er is een derde dimensie. De afbeelding van de werkelijkheid - om met Plato te spreken. Het is die afbeelding die de beeldhouwer als geen ander weet te doorgronden en te vertalen in een spel van ruimtelijk evenwicht.

Beeldentuin Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2010)

Ienke Damsté (m) de organisator van de tentoonstelling
tussen het publiek


Een goede beeldhouwer laat ons bijna terloops zien wat tussenruimte is, een leegte die ineens zichtbaar wordt. Vergelijk het met een moment stilte in een muziekstuk, de onzichtbare en niet te horen verbinding in de structuur van de muziek. Zo ontstaat vanzelf het inzicht dat een figuratief beeld ook abstract kan worden bekeken. De beeldhouwkunst heeft de laatste zeg 60 jaar een enorme vlucht genomen: in hoe zij zich manifesteert in betekenis, maar ook in materiële vorm.

Kleur, licht, geluid - om een paar aspecten te noemen - zijn bruikbare materialen geworden. Het is zelfs mogelijk voor een kunstwerk om zich te vermommen in een ogenschijnlijk gebruiksvoorwerp. Ik denk aan objecten in de vorm van bermkunst, kunstvoorwerpen die de grens tussen de alledaagse werkelijkheid en de artificiële werkelijkheid doen vervagen. Bijvoorbeeld John Körmeling met zijn rond draaiende nep woonhuis in een kale Tilburgse verkeersrotonde, of het in brons uitgevoerde tankstation langs de A30 van Henk Visch.

Met al deze voorbeelden, hoe extreem in uitvoering ook, is het de omgeving die de kijker meehelpt het kunstwerk zichtbaar te maken. Ook de bijzondere beelden die hier nu geëxposeerd zijn, worden prachtig aangevuld door de natuur. Ik noem u de namen van de exposerende kunstenaars die daarvoor verantwoordelijk zijn:

Peter van den Akker, Frank Bieman, PerryEras, Yfke de Fluiter, Joop Geldof, Leo Gerritsen, Margiet Hennekens, Hans Jouta, Antoinette LeRoy, Kees Machielsen, Jan van Rooijen en Jan Staals

Een naam zal ik ook nog even noemen. Het kunstwerk op de uitnodigingskaart is van Elly de Jong. U vindt het beeld aan de voorkant van het gebouw. Als u straks gaat wandelen door deze mooie beeldentuin, kijkt u misschien wel tussen de beelden door en ontdekt de tussenruimtes van het niets.Wat kan een mens nog meer willen dan het zien van wat niet zichtbaar is? Het is 'ik zie, ik zie, wat jij niet ziet' - op het hoogste niveau. Wat zie je dan? Ik zie Sterren, Cirkels, Bellen - om met de dichter Hans Verhagen te spreken. Ik wil afsluiten met een opmerkelijk verhaal, mij verteld door een bevriende kunstenaar:

De beeldend kunstenaar was nog geen dertig toen hij met zijn werk een prijs won. Talloze kranten en zeker de locale bladen schreven er stukjes over. Binnen een week lag er een brief van het Gemeentearchief op zijn deurmat. Of hij een fotoportret van hemzelf wilde opsturen voor het Archief van de bekende Rotterdamse kunstenaars.

In het café waar hij regelmatig kwam, werd er smakelijk om gelachen. Na enige tijd stuurde hij de foto van hemzelf op vergezeld van een briefje met de vraag of er wellicht een straat of een naam naar hem genoemd zou kunnen worden. Het antwoord kwam prompt. Men vroeg zich daar bij het Gemeentearchief af, of het ook een plein zou mogen zijn.

Hij schreef terug dat er van zijn kant geen bezwaar tegen een plein was mits er dan een beeld van zijn hand op zou komen te staan. In het café werd hij zo langzamerhand populair. Men dacht, dat hiermee de correspondentie wel ten einde was gekomen en ze namen er nog een. Maar: na een paar dagen kwam er bericht of hij het werk in marmer, brons of een ander materiaal ging maken.

Toen werd het pas echt gezellig in het café. De nachten werden steeds korter en hij was niet langer in staat tot ambtelijke conversaties. Laat staan tot het maken van het beeld. Dat er dan ook nooit is gekomen. Maar het mooie is, dat het beeld wel is ontstaan. Net als het plein. De kunstenaar ziet het nog dagelijks voor zich. En het mooie is, het is elke dag anders.

En elke keer als dit verhaal wordt verteld, ziet iedere luisteraar het voor zich. Evenals het plein. En iedere luisteraar ziet een ander beeld. En een ander plein. Want: Wat kan een mens nog meer willen dan het zien van wat niet zichtbaar is? Ik wens u een prettige wandeling en geniet van de prachtig beelden die hier staan.”

Beeldentuin Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2010)

Jeroen Schepers van Groengebied Amstelland deelt champagne uit aan de deelnemende kunstenaars en de sprekers


Beeldentuin Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2010)

Vlnr.: Hans Jouta, Peter van den Akker, Frank Biemans, Hetty Tjalkens, Leo Gerritsen, Pleun, Burgemeester M. Blankers-Kasbergen , Margriet Hennekens, Jan Staals (achter) Peggy Eras, Yfke de Fluiter,Joop Geldof, Maria Anbergen en Ienke Damsté
Antoinette LeRoy was verhinderd
Adri van Rooijen en Kees Machielsen hadden niet gehoord dat er een groepsfoto werd gemaakt


Beeldentuin Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2010)

Antoinette LeRoy: Lucy in The Sky


Beeldentuin Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2010)

Margriet Hennekens: Ongeboren vrucht





Rondgang door de beeldentuin - buitenplaats Wester-Amstel


Adres: Amsteldijk-Noord 55 1183 TE Amstelveen 020-4965656 van maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 16.00 uur. De beeldentuin is geopend tot en met het eerste weekend in oktober 2 en 3 oktober 2010.



Amstelveenweb.com is niet verantwoordelijk voor de inhoud van de nieuwsberichten.