Bijgewerkt: 21 mei 2019

Creatief concepten ontwikkeld voor Bibliotheek Amstelland

Nieuws -> Informatief

Bron: Bibliotheek Amstelland
05-02-2015

Een 'supercat' als personage in een game en een trailer maken van een boek. Dit zijn twee ideeën uit een creatief concept ontwikkeld voor de Bibliotheek Amstelland om kinderen meer plezier aan lezen te laten beleven en bibliotheekbezoek te stimuleren. Met deze ideeën won een multidisciplinair studententeam van de HKU (Hogeschool voor de Kunsten Utrecht) Imagining Tomorrow 2015.

Foto Amstelveen
(Bron Bibliotheek Amstelland - 2015)

Ontwerp 'Jan en Jen'


Het is voor de bibliotheek Amstelland niet nieuw; samenwerken met kunstenaars. Inmiddels hebben 16 kunstenaars en creatievelingen, zoals Bernet Ragetli invulling gegeven aan die samenwerking. ‘Omdat we het belangrijk en inspirerend vinden, dat er iemand binnenkomt die ons scherp houdt. Mensen die anders kijken, andere vragen stellen, andere interventies bedenken. En omdat het nu eenmaal effectief is als iemand met een compleet andere benadering en andere blik meekijkt en meewerkt aan relevante thema’s en vraagstukken’, - legt Christine Kempkes directeur van de Bibliotheek Amstelland uit. Dit keer is gekozen om deel te nemen aan Imagining Tomorrow van de HKU.

Onder die noemer doen jaarlijks ruim 200 HKU-studenten gedurende twee weken mee om de toekomstdromen van een aantal bedrijven en organisaties te visualiseren. Imagining Tomorrow is een voorproefje voor het toekomstige werkveld van de studenten als kunstenaars en ondernemers in de creatieve industrie en bedrijfsleven.

Voor de Bibliotheek Amstelland gingen drie teams van de HKU in Amstelveen, Aalsmeer en Uithoorn aan de slag met de vraag, hoe je kinderen meer plezier laat beleven aan het lezen van boeken. Wat enthousiasmeert een kind om naar de bibliotheek te gaan en een boek uit te zoeken? Van de drie teams nomineerde de bibliotheek het team Amstelveen met HKU-studenten Lieke Dijkstra, Marije Polet, Maria Lecaro Mosquera en Dennis Aarts.

Foto Amstelveen
(Bron Bibliotheek Amstelland - 2015)

Het winnende team met studenten Maria Lecaro Mosquera, Dennis Aarts, Lieke Dijkstra en Marije Polet


Zij ontwikkelden een creatief concept, waarin het personage supercat een hoofdrol speelt. Om kinderen te helpen leuke boeken te zoeken en hun een beeld van het boek te geven, ontwikkelden zij het concept van de zoekboek-game. Supercats Jan en Jen nemen hierin de kinderen mee door de game. Een ander onderdeel van de game is het concept van een boekentrailer. “Dit is een extra ondersteuning om kinderen een beeld te geven van het boek en de fantasie te prikkelen. Zo brengen we kinderen op een actieve manier in contact met een verhaal”, vertellen de studenten.

Tijdens de finale in Utrecht werden de presentatiefilms van alle genomineerden getoond en vertelden de opdrachtgevers, wat de vraagstelling was en waarom de keuze gevallen was op het genomineerde team.  Team Amstelveen won die finale. De bibliotheek bekijkt nu in hoeverre welke onderdelen van het winnende concept intern uitgewerkt kunnen worden voor toepassing in haar bibliotheken. De jury van Imagining Tomorrow bestond dit jaar uit Walter Amerika (directeur U Create) en Désirée Majoor (vice-voorzitter College van Bestuur HKU). Eerdere winnende concepten werden gemaakt voor het Nederlands Film Festival (2013) en FC Utrecht (2014).



Imagining Tomorrow?

Tijdens Imagining Tomorrow werken studenten van diverse HKU-opleidingen twee weken samen in multidisciplinaire teams, om vraagstukken uit de creatieve industrie, bedrijfsleven en maatschappij op te lossen. De opdrachtgevers in 2015 waren – naast de Bibliotheek Amstelland - Berenschot, Cinemec, Edelman, Neo, Rabobank, UMC Utrecht, Universiteitsmuseum en Utrecht Science Park. Deze link toont de resultaten van de drie teams die voor de Bibliotheek Amstelland aan de slag gingen.



Amstelveenweb.com is niet verantwoordelijk voor de inhoud van de nieuwsberichten.