Bijgewerkt: 17 november 2019

Weer protest tegen Triennale Amstelveen

Nieuws -> Informatief

Bron: Pascale Lefebvre
11-11-2010

De Amstelveense beeldend kunstenaar Pascale Lefebvre heeft weer een protestactie georganiseerd, net als in 2007 tegen de Triënnale Amstelveen, omdat ze niet eens is met de manier, hoe de directie van het Cobra Museum deze tentoonstelling begeleidt en voorwaarden stelt aan de Amstelveense kunstenaars.

Foto Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2007)

De truck met de tekst 'Salon des Refuses' van de geweigerde kunstenaars bij het Cobra Museum op 5 oktober 2007


Lefebvre: “Door zijn recente formule is de Triënnale Amstelveen een marketing operatie geworden. Dit jaar geen ‘Salon des Refusés’ maar een link om te stemmen ! www.abrakaCoBrA.com

De traditionele expositie, die het Cobra museum om de drie jaar organiseert heeft als doel het promoten van de hedendaagse Amstelveense kunst. Voor de tweede keer lijkt de Triënnale omgetoverd te zijn in een ‘Thuis Expositie’:

De uitgenodigde kunstenaars zijn verplicht hun kunstwerken aan de ‘Cobra beweging’ te verbinden. Als ze gekozen zijn, begint voor de kunstenaars het benaderen van hun eigen netwerk om meer publiek naar het museum te krijgen. Dit in het perspectief de Aemstelleprijs te winnen, omdat de deskundige professionele Juryprijs ook omgetoverd is in een Publiekprijs sinds de laatste Triënnale.

Kunstenaars, die geen verplichte beeldende dialogen willen uitvoeren met de Cobra collectie, of literatuur en die denken, dat verplichte onderwerpen juist niet sporen met de Cobra idealen mogen niet meer meedoen aan de Triënnale. Sommige anderen hebben gewoon geen werken ter beschikking, die bij de Cobra beweging in dialoog kunnen komen.

Als kunstenaar voel je je niet gewaardeerd, wanneer je werk beoordeeld word in het kader van een ‘gemaakte’ relatie met de Cobra beweging! Als het je lukt om de selectie te versieren heb je er voor vaak afstand moeten nemen van het werk waar je me bezig was.

Het Cobra museum krijgt daardoor meer promotie en aandacht voor zichzelf. Zij gebruikt het geld van de Aemstelle Juryprijs niet meer om de kwaliteit, of het niveau van de kunstenaars te belonen. Integendeel, ze bouwt daarmee een ‘Top 50 systeem’ met de vanzelfsprekende hulp van de kunstenaars, hoe meer mensen die je kent laat binnen komen, hoe groot de kans is, dat jij wint! Amstelveen kan trots op zich zijn, dat de kloof tussen moderne kunst en populisme in die zin goed gedicht wordt.

Hoe kan de kwaliteit van de kunst in Amstelveen geëvalueerd worden, als we keer op keer de Aemstelle Jury prijs laten omtoveren in deze open jacht op bezoekers en e-mailadressen? Een prijs uitreiken door 4 buitenstaande kunstexperts zegt toch meer over je niveau?

Het museum nodigt vaak hedendaagse kunstenaars uit zonder een link op het Cobra Beweging van hun op te eisen. Ik denk aan de hedendaagse kunstenaars uit Georgië, of de Nederlandse kunstenaars Juul Kraijer bijvoorbeeld.

Waaroom kan dat niet meer voor de hedendaagse Amstelveense kunstenaars sinds de afgelopen Triënnale? Bovendien blijkt uit dit soort verleidelijke ervaringen uiteindelijk geen sterke kunstzinnige boodschappen achter te blijven, als je de twee werelden niet goed beheerst. Ik bedoel de Cobrabeweging en de hedendaagse kunstenaar. Het punt is, dat het verplichte concept de keus bepaalt van het tentoongestelde werk van de kunstenaar.

Vaak komt in het museum een kunstwerk te staan, of te hangen dat niets te maken heeft met wat de kunstenaar nu aan het maken is. Het wordt voor het publiek moeilijk om een kloppend idee te hebben van het werk van de kunstenaars. Het wordt tijd, dat de Triënnale zijn innerlijke identiteit weer krijgt. Op de link www.abrakacobra.com  kan je je stem laten horen voor 2013 voor:

‐ de moderne kunst Amstelveen geselecteerd door: een deskundige buitenstaande jury met minimaal 3 leden natuurlijk zonder thema of link met het Cobra beweging

‐‐het herstellen van de JURY prijs door een deskundige kunstcommissie (een publiekprijs mag ook naast de Juryprijs) een aantal deelnemers van minimaal 25 kunstenaars

Ik begroet ’au passage’ mijn 18 geselecteerde en 52 niet geselecteerde collega’s en de 2 Elsen. Succes met de marketing operatie en dat de beste wint!

Pascale Lefebvre (oprichter van ‘le Salon des Refusés’, Triënnale 2007



Amstelveenweb.com is niet verantwoordelijk voor de inhoud van de nieuwsberichten.