Chinese en Japanse schilderkunst - 2006
Foto's -> Geschiedenis -> Voormalige ExpositieruimteCanvas Art
(Amstelveenweb.com collectie - 2006)
Mayuka Yamamoto voor haar schilderij
Mayuka Yamamoto voor haar schilderij
Schilderijen van Mayuka Yamamoto 山本麻友香(Japan), Hiroyuki Matsuura (Japan) en Zhang Xiaogang 張曉剛 (China).
Van 16 december 2006 t/m 20 januari 2007, Canvas Expositieruimte in De Brandweerkazerne, Fokkerlaan 46, 1185 JC Amstelveen.
De laatste jaren heeft vooral de hedendaagse Japanse popart internationale bekendheid verworven Manga, felle kleuren en de Japanse voorliefde voor alles dat 'Kawaii' (schattig) kenmerkt deze kunst. Eén van haar bekendste exponenten, Takashi Murakami, omschreef deze kunst als 'Super Flat Art'. Bij Super Flatness wordt enerzijds teruggegrepen op de traditionele Oosterse landschap schilderkunst en is anderzijds de beeidiaai van de Manga en Japanse tekenfilm (anirme) een belangrijke inspiratiebron. De schilderijen van Yamamoto en Matsuura laten op eigen wijze verschillende kanten van Japans populaire beeldcultuur zien, maar slagen er in een stap verder te gaan dan Takashi Murakami's satire op deze beeldcultuur.
DEER BOY AND OTHER INFANTS
Net als in het werk van een Yoshitomo Nara verwijzen de schilderijen van Mayuka Yamamoto (Okayama, 1964) naar adolescentie. Maar Yamamoto komt niet voort uit de scène rondom Nara en Murakami. Nadat ze een paar jaar geleden zelf moeder was geworden begon ze jonge kinderen met dierlijke kenmerken te schilderen. De jongetjes in haar werk zijn lief en aaibaar, maar tegelijkertijd kwetsbaar en mysterieus. De kinderen/dieren in haar werk vertegenwoordigen iets ongrijpbaars en chaotisch dat bij adolescenten hoort.
(Amstelveenweb.com collectie - 2006)
Een schilderij van Hiroyuki Matsuura
ACRYLIC SKIN
Hiroyuki Matsuura (Tokyo, 1964) behoort wel tot de generatie van Murakami, van jongs af aan beïnvloed door cartoons, games, strips en tekenfilms. Matsuura toont de typische esthetiek van deze virtuele werelden, waarbij zijn schilderijen zich ergens bewegen tussen design en kunst. Matsuura werk lijkt schattig maar toont juist de harde kanten van de digitale wereld. Met de interactie tussen cyberspace romantiek en zijn eigen gevoelens in de echte wereld weet Matsuura verschillende betekenislagen in zijn werk te leggen.
IN-OUT SERIES NO.4
(Amstelveenweb.com collectie - 2006)
Een schilderij van Zhang Xiaogang
Zhang Xiaogang (Kunming, 1958) is op dit moment de beroemdste hedendaagse Chinese kunstenaar. Hij heeft met zijn klassiek ogende familieportretten (Bloodline-series) zowel in de Chinese als internationale kunstwereld een enorme status verworven. Deze status maakt het voor een kunstenaar, naast eventuele economische redenen, moeilijk om zijn/haar concept of beeldtaal te veranderen. Dit jaar is Zhang Xiaogang op een moedige en indrukwekkende manier nieuwe richtingen in geslagen. Het immense schilderij. 'In-Out No.4' is daar een mooi voorbeeld van.
Van 16 december 2006 t/m 20 januari 2007, Canvas Expositieruimte in De Brandweerkazerne, Fokkerlaan 46, 1185 JC Amstelveen.
De laatste jaren heeft vooral de hedendaagse Japanse popart internationale bekendheid verworven Manga, felle kleuren en de Japanse voorliefde voor alles dat 'Kawaii' (schattig) kenmerkt deze kunst. Eén van haar bekendste exponenten, Takashi Murakami, omschreef deze kunst als 'Super Flat Art'. Bij Super Flatness wordt enerzijds teruggegrepen op de traditionele Oosterse landschap schilderkunst en is anderzijds de beeidiaai van de Manga en Japanse tekenfilm (anirme) een belangrijke inspiratiebron. De schilderijen van Yamamoto en Matsuura laten op eigen wijze verschillende kanten van Japans populaire beeldcultuur zien, maar slagen er in een stap verder te gaan dan Takashi Murakami's satire op deze beeldcultuur.
DEER BOY AND OTHER INFANTS
Net als in het werk van een Yoshitomo Nara verwijzen de schilderijen van Mayuka Yamamoto (Okayama, 1964) naar adolescentie. Maar Yamamoto komt niet voort uit de scène rondom Nara en Murakami. Nadat ze een paar jaar geleden zelf moeder was geworden begon ze jonge kinderen met dierlijke kenmerken te schilderen. De jongetjes in haar werk zijn lief en aaibaar, maar tegelijkertijd kwetsbaar en mysterieus. De kinderen/dieren in haar werk vertegenwoordigen iets ongrijpbaars en chaotisch dat bij adolescenten hoort.
(Amstelveenweb.com collectie - 2006)
Een schilderij van Hiroyuki Matsuura
ACRYLIC SKIN
Hiroyuki Matsuura (Tokyo, 1964) behoort wel tot de generatie van Murakami, van jongs af aan beïnvloed door cartoons, games, strips en tekenfilms. Matsuura toont de typische esthetiek van deze virtuele werelden, waarbij zijn schilderijen zich ergens bewegen tussen design en kunst. Matsuura werk lijkt schattig maar toont juist de harde kanten van de digitale wereld. Met de interactie tussen cyberspace romantiek en zijn eigen gevoelens in de echte wereld weet Matsuura verschillende betekenislagen in zijn werk te leggen.
IN-OUT SERIES NO.4
(Amstelveenweb.com collectie - 2006)
Een schilderij van Zhang Xiaogang
Zhang Xiaogang (Kunming, 1958) is op dit moment de beroemdste hedendaagse Chinese kunstenaar. Hij heeft met zijn klassiek ogende familieportretten (Bloodline-series) zowel in de Chinese als internationale kunstwereld een enorme status verworven. Deze status maakt het voor een kunstenaar, naast eventuele economische redenen, moeilijk om zijn/haar concept of beeldtaal te veranderen. Dit jaar is Zhang Xiaogang op een moedige en indrukwekkende manier nieuwe richtingen in geslagen. Het immense schilderij. 'In-Out No.4' is daar een mooi voorbeeld van.
Zoeken