Bijgewerkt: 19 april 2024

60 jaar Cobra - 2008

Foto's -> Musea -> Cobra Museum
tot 2022


60 jaar Cobra
(Amstelveenweb.com collectie - 2008)

The Fountain van Karel Appel voor het Cobra Museum in Amstelveen
Het beeld is 5 meter hoog en werd door Karel Appel, speciaal voor het museum gemaakt in 2001. Het werd onthuld ter gelegenheid van zijn 80ste verjaardag. De kunstschilder en beeldhouwer Karel Appel overleed in mei 2006

In het Cobra Museum voor moderne kunst werd de tentoonstelling van 60 jaar Cobra op vrijdagavond 17 oktober 2008, feestelijk geopend. De officiële titel van de tentoonstelling luidt “Knoeiers Kladders Verlakkers Cobra 60”.

Het is 60 jaar geleden, op 8 november 1948, dat de kunsthistorische CoBrA-beweging werd opgericht door zes gedreven jonge kunstenaars: Karel Appel, Constant en Corneille uit Nederland, Asger Jorn uit Denemarken en Christian Dotremont en Joseph Noiret uit België. Op die dag sloten zij in het café Notre Dame te Parijs een pact met als doel de kunst uit het strakke keurslijf te halen waarin het zich direct na de oorlog bevond. De CoBrA kunstenaars schilderden direct en spontaan. Net als kinderen wilden zij zonder vooropgezet plan werken en met veel fantasie en kleur. Zij zetten zich af tegen de regels van de kunstacademie en streefden naar een ongedwongen kunst. Ook probeerden zij allerlei materialen uit.

De tentoonstelling “Cobra 60” omvat ongeveer 70 topstukken uit de jaren 40-50 van de vorige eeuw, met schilderijen van Appel, Pedersen, Constant, Brands, Corneille, Götz en nog vele andere. De aanwezige werken werden geselecteerd om alleen op een kortere periode te concentreren, namelijk tussen 1948-1951.

Cobra  Amstelveen
(Amstelveenweb.com collectie - 2008)

Organ der 'Internationale des Artistes Experimentaux' 1. Deutsche ausgabe 1950


De tentoonstelling is heel interessant, want naast de bijna nooit vertoonde schilderijen, worden ook documenten tentoongesteld, zoals de oprichtingsakte van de groep, krantenartikelen, met handgeschreven boekjes en flyers, gedichten, foto’s, geluidsopnames. Al deze zaken maken de gedachtengang van de kunstenaars veel duidelijker.

Cobra  Amstelveen
(Amstelveenweb.com collectie - 2008)

Cobra Revue International de l 'Art Experimental nr. 7


In samenwerking met Waanders Uitgevers werd een boek uitgegeven: 'CoBrA 1948 - 1951 - Terug naar de bronnen van kunst en leven' van de hand van dr. Willemijn Stokvis. Ook is er een Engelse versie van het boek: 'Cobra 1948 - 1951 - Back to the Sources of Art and Life'.

Cobra  Amstelveen
(Amstelveenweb.com collectie - 2008)

Jan Hein Sassen, interim directeur van het Cobra Museum
verwelkomt de gasten


De opening werd verricht door Jan Hein Sassen, interim directeur van het Cobra Museum. Daarna heeft hij Hans den Hartog Jager (1968), schrijver en kunstcriticus van het NRC Handelsblad uitgenodigd, om de geschiedenis en de culturele waarde van de Cobra groep meer te belichten en duidelijk te maken voor de aanwezigen. Na zijn diepe analyse werd een film gedraaid met een korte videoboodschap van de in Frankrijk wonende bijna laatste, nog levende Cobra kunstenaar; Corneille (1922).

Cobra  Amstelveen
(Amstelveenweb.com collectie - 2008)

Hans den Hartog Jager (1968),
schrijver en kunstcriticus aan het woord


'60 jaar CoBrA' wordt herdacht in drie musea. Het Stedelijk Museum Schiedam opende als eerste van de drie de jubileumtentoonstelling 60 jaar CoBrA - De kleur van vrijheid, vanaf 13 september t/m 30 november 2008. Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, Brussel stelt een 150-tal werken tentoon in de expositie COBRA. Bij de 60e verjaardag van de oprichting van CoBrA vanaf 7 november 2008 t/m 25 februari 2008.

Cobra  Amstelveen
(Amstelveenweb.com collectie - 2008)

Karl Otto Götz 1947-Südliche Begebenheiten
(Zuidelijke gebeurtenissen)  tempera op karton


Cobra  Amstelveen
(Amstelveenweb.com collectie - 2008)

Karl Otto Götz (1914) Duitse kunstschilder met zijn echtgenote in het Cobra Museum voor een fotopaneel uit 1948, wijzend op de kunstenaar
'Scribblers, Daubers and Cheaters' CoBrA 60
18.10.2008 to 25.01.2009
Sixty years ago the CoBrA artists were portrayed as 'scribblers, daubers and cheaters'. This label, originally intended as derogatory, has since become a familiar slogan in praise of this famous experimental art movement. This year marks the 60th anniversary of the foundation of the CoBrA movement by six passionate young artists: Karel Appel, Constant and Corneille from the Netherlands, Asger Jorn from Denmark, and Christian Dotremont and Joseph Noiret from Belgium. On 8 November 1948 they made a pact in the Café Notre Dame in Paris, their intention being to liberate art from the straitjacket that gripped it immediately after the war.

Against repression
It was thanks to the CoBrA movement that art in post-war Holland, where rather conservative taste heldsway, received a much-needed new impetus. The shock brought by CoBrA was felt particularly during and after the first - notorious - show at the Stedelijk Museum Amsterdam, in November 1949. The Dutch public, media and art world were united in barring these 'scribblers, daubers and cheaters' from the realms of serious art. The reception and appreciation of CoBrA proceeded - to put it mildly - with difficulty.

On the whole, critics and members of the general public felt that they were being 'taken for a ride' by the art of the international experimentalists, who by now also counted among their ranks artists from Germany and France. But the tone had been set, and over the last sixty years CoBrA has become one of the most highly regarded art movements of the post-war era. The CoBrA artists have achieved what they intended when they signed the original manifesto: a revolution in modern art.

Cobra  Amstelveen
(Amstelveenweb.com collectie - 2008)

Carl-Henning Pedersen (1913-2007)
Aftenlandskabet (Nachtlandschap) 1943
olieverf op bord


The exhibition
With its anniversary exhibition The Cobra Museum of Modern Art brings to life the rebellious spirit of CoBrA. More than 70 major works from the 1940s and '50s are included, among them the large paintings by Constant, Appel en Eugène Brands first shown at the Stedelijk Museum exhibition of 1949. Furthermore, the exhibition contains a number of Danish CoBrA works that have never been shown in the Netherlands.

The focus is not exclusively on the period 1948-1951: the mentality and the spirit of the times that initially led to the foundation of CoBrA and have kept it going ever since (even when the group was officially disbanded in 1951) form a connecting thread throughout the exhibition. A selection of unique and fascinating documents, including the original manifesto, contemporary newspaper articles and historical photographs, provide further insight into the international joining of creative forces that makes CoBrA so special. The exhibition also focuses on the involvement in CoBrA of poets such as Jan Elburg, Gerrit Kouwenaar and Lucebert.

To present their contributions a modern version of the legendary poets' cage of 1949 has been made specially for the exhibition. The show highlights the international scope of CoBrA, drawing attention to the collaboration between experimental artists from different countries who influenced each other and whose vibrant spirit is still alive today. CoBrA's core values - experimentation, spontaneity and a critical stance against society - are inextricably linked with the 21st century and contemporary art.

CoBrA and the Cobra Museum
Art of the CoBrA movement is the mainstay of the exhibition programme of the new Cobra Museum of Modern Art. In addition to being a leading exhibition venue for contemporary art, the museum houses a unique and internationally important collection of major works from the movement, which is constantly growing in size and importance, and which is supplemented with works from other prominent collections.

Cobra  Amstelveen
(Amstelveenweb.com collectie - 2008)

De weduwe van Carl-Henning Pedersen, mevrouw Sidsel Ramson, poseert voor een schilderij van haar echtgenoot


Publications
In collaboration with Waanders Publishers, the Cobra Museum of Modern Art is publishing CoBrA 1948 - 1951. Terug naar de bronnen van kunst en leven, by Dr Willemijn Stokvis (ISBN 978 90 400 8474 4). Her studies of CoBrA, and research into the role and meaning of the international movement were fundamental in shaping the developing vision in this field. The English edition, Cobra 1948-1951. Back to the Sources of Art and Life, will be published by Lund Humphries, London.

Activities
For information about the wide range of activities and teaching materials accompanying the exhibition, please consult the website of the Cobra Museum

Klik hier voor andere foto's in de categorie Musea