'Parijs Central' - 2009
Foto's -> Musea -> Cobra Museum1995-2022
(Amstelveenweb.com collectie - 2009)
Tineke de Groot, bestuurslid, verwelkomt alle aanwezigen
Tineke de Groot, bestuurslid, verwelkomt alle aanwezigen
In het Cobra Museum te Amstelveen werd op vrijdag 23 oktober 2009 de tentoonstelling 'Parijs Central' geopend. Een hommage aan de belangrijkste Europese kunstenaars, die in de jaren vijftig van de vorige eeuw in Parijs werkten.
Na de Tweede Wereldoorlog was Parijs het absolute middelpunt van de Europese kunst en de grote vrijheid trok vele kunstenaars uit heel Europa. Niet alleen beeldend kunstenaars, maar ook schrijvers, dichters en filosofen. Amerikaanse jazzmusici ontvluchtten hun land, om zich in Parijs te vestigen.
De kringen rond de filosofen en schrijvers Jean-Paul Sartre, Albert Camus en Simone de Beauvoir oefenden een zeer grote aantrekkingskracht uit op de kunstenaars. Vele van hen, met nu in het Cobra Museum getoonde werken, woonden al voor de oorlog in Parijs.
(Amstelveenweb.com collectie - 2009)
Jean-François Blarel, de Franse ambassadeur tijdens zijn toespraak
Na de oorlog werd de Cobra beweging in 1948 ook in Parijs opgericht door Karel Appel, Pierre Alechinsky en Asger Jorn. Van de vele experimentele kunststromingen waren vooral de lyrische abstractie, tachisme, informele kunst, art brut en art expérimentel aanwezig, zoals ook de Cobra kunstenaars uitoefenden.
Tijdens deze expressionistische tentoonstelling laten de volgende kunstenaars een totale afkeer van de klassieke schilderkunst zien: Pierre Alechinsky, Karel Appel, Jean-Michel Atlan, Jean Bazaine, Roger Bissière, Bram Bogart, Alberto Burri, Jacques Doucet, Jean Dubuffet, Jean Fautrier, Lucio Fontana, Wim de Haan, Hans Hartung, Asger Jorn, André Lanskoy, Alfred Manesssier, Marino Marini, Georges Mathieu, Henri Michaux, Jaap Nanninga, Ernst Wilhelm Nay, Serge Poliakoff, Arnulf Rainer, Jean-Paul Riopelle, Gérard Schneider, Emil Schumacher, Pierre Soulages, Nicolas de Staël, Antoni Tàpies, Bram van Velde, Geer van Velde, Maria Helena Vieira da Silva en Jaap Wagemaker.
(Amstelveenweb.com collectie - 2009)
De aanwezigen luisteren naar de toespraken
Het idee van gastconservator Jan Hein Sassen in samenwerking met Katja Weitering, conservator van het Cobra Museum, is grotendeels geslaagd. Hij liep al jaren rond met het concept in zijn hoofd. Helaas werden niet alle werken aan het Cobra Museum uitgeleend, wat hij eigenlijk wilde.
(Amstelveenweb.com collectie - 2009)
Gastconservator Jan Hein Sassen vertelt over de vrije kunst in de jaren 50 in Parijs
Maar ondanks dit feit, heeft hij het toch voor elkaar gekregen, om bijna honderd kunstwerken ten toon te stellen uit de collecties van het Musée des Art Décoratifs in Parijs, het Stedelijk Museum Amsterdam en veel nationale en internationale particuliere collecties.
(Amstelveenweb.com collectie - 2009)
Jan Hein Sassen begeleidt de ambassadeur en zijn vrouw in de zalen van het Cobra Museum
De opening van de tentoonstelling werd begeleid door gastvrouw Tineke de Groot (bestuurslid van het Cobra Museum) en na de toespraken van de heer Jean-François Blarel, de ambassadeur van de Franse Republiek in Nederland en van gastconservator Jan Hein Sassen werd de expositie 'Parijs Central Vrije stad, vrije kunst in de jaren ‘50' geopend.
(Cobra Museum - 2009)
De Franse kunstschilder Georges Mathieu (1921) in zijn atelier. Hij schilderde in de stijl van lyrische abstractie
Na de Tweede Wereldoorlog was Parijs het absolute middelpunt van de Europese kunst en de grote vrijheid trok vele kunstenaars uit heel Europa. Niet alleen beeldend kunstenaars, maar ook schrijvers, dichters en filosofen. Amerikaanse jazzmusici ontvluchtten hun land, om zich in Parijs te vestigen.
De kringen rond de filosofen en schrijvers Jean-Paul Sartre, Albert Camus en Simone de Beauvoir oefenden een zeer grote aantrekkingskracht uit op de kunstenaars. Vele van hen, met nu in het Cobra Museum getoonde werken, woonden al voor de oorlog in Parijs.
(Amstelveenweb.com collectie - 2009)
Jean-François Blarel, de Franse ambassadeur tijdens zijn toespraak
Na de oorlog werd de Cobra beweging in 1948 ook in Parijs opgericht door Karel Appel, Pierre Alechinsky en Asger Jorn. Van de vele experimentele kunststromingen waren vooral de lyrische abstractie, tachisme, informele kunst, art brut en art expérimentel aanwezig, zoals ook de Cobra kunstenaars uitoefenden.
Tijdens deze expressionistische tentoonstelling laten de volgende kunstenaars een totale afkeer van de klassieke schilderkunst zien: Pierre Alechinsky, Karel Appel, Jean-Michel Atlan, Jean Bazaine, Roger Bissière, Bram Bogart, Alberto Burri, Jacques Doucet, Jean Dubuffet, Jean Fautrier, Lucio Fontana, Wim de Haan, Hans Hartung, Asger Jorn, André Lanskoy, Alfred Manesssier, Marino Marini, Georges Mathieu, Henri Michaux, Jaap Nanninga, Ernst Wilhelm Nay, Serge Poliakoff, Arnulf Rainer, Jean-Paul Riopelle, Gérard Schneider, Emil Schumacher, Pierre Soulages, Nicolas de Staël, Antoni Tàpies, Bram van Velde, Geer van Velde, Maria Helena Vieira da Silva en Jaap Wagemaker.
(Amstelveenweb.com collectie - 2009)
De aanwezigen luisteren naar de toespraken
Het idee van gastconservator Jan Hein Sassen in samenwerking met Katja Weitering, conservator van het Cobra Museum, is grotendeels geslaagd. Hij liep al jaren rond met het concept in zijn hoofd. Helaas werden niet alle werken aan het Cobra Museum uitgeleend, wat hij eigenlijk wilde.
(Amstelveenweb.com collectie - 2009)
Gastconservator Jan Hein Sassen vertelt over de vrije kunst in de jaren 50 in Parijs
Maar ondanks dit feit, heeft hij het toch voor elkaar gekregen, om bijna honderd kunstwerken ten toon te stellen uit de collecties van het Musée des Art Décoratifs in Parijs, het Stedelijk Museum Amsterdam en veel nationale en internationale particuliere collecties.
(Amstelveenweb.com collectie - 2009)
Jan Hein Sassen begeleidt de ambassadeur en zijn vrouw in de zalen van het Cobra Museum
De opening van de tentoonstelling werd begeleid door gastvrouw Tineke de Groot (bestuurslid van het Cobra Museum) en na de toespraken van de heer Jean-François Blarel, de ambassadeur van de Franse Republiek in Nederland en van gastconservator Jan Hein Sassen werd de expositie 'Parijs Central Vrije stad, vrije kunst in de jaren ‘50' geopend.
(Cobra Museum - 2009)
De Franse kunstschilder Georges Mathieu (1921) in zijn atelier. Hij schilderde in de stijl van lyrische abstractie
Zoeken