Bijgewerkt: 21 november 2024

Cobra Museum bestaat 15 jaar - 2010

Foto's -> Musea -> Cobra Museum
1995-2022


Cobra Museum bestaat 15 jaar
(Paint Amstelveenweb.com - 2010)

Het Cobra Museum in Amstelveen

Het hart van het Cobra Museum is de collectie
In de afgelopen 15 jaar heeft het museum een imposante verzameling Cobra kunst bijeengebracht. De kunstwerken, stuk voor stuk hoogtepunten van Cobra, zijn uitgevoerd in verschillende technieken, van schilderijen en tekeningen tot sculpturen, keramiek en origineel documentair materiaal. De werken dateren uit de jaren dertig tot en met de jaren zestig van de vorige eeuw.

En de verzameling groeit nog steeds, met aankopen, schenkingen en langdurige bruiklenen. Echter, zonder de steun van kunstenaars, erven, particuliere verzamelaars en nationale fondsen zou de vorming van een museale Cobra collectie ondenkbaar zijn. Het Cobra Museum prijst zich gelukkig een beroep te kunnen doen op het Aankoopfonds van de gemeente Amstelveen, op de steun van de BankGiro Loterij, de Vereniging Rembrandt, het Mondriaan Fonds en het VSBfonds.   

Niet alleen is het museum voortdurend actief met het Cobra erfgoed, het houdt ook het gedachtegoed van de beweging levend. Onlangs werd Cobra Contemporary geïntroduceerd, de nieuwe contour voor de programmering van actuele kunsttentoonstellingen. In de laatste tijd heeft het museum zich nadrukkelijk geprofileerd met tentoonstellingen van hedendaagse kunstenaars die – bewust of onbewust – met hun werk aansluiten bij de missie van de Cobra beweging destijds: creatieve vrijheid en experiment, gedrevenheid, vitaliteit en maatschappelijk engagement.

De viering van het 15 jarig bestaan is voor het Cobra Museum voor Moderne Kunst een moment om het eigen karakter te onderstrepen met een levendige presentatie van 15 hoogtepunten uit de Cobra collectie en de bijna gelijktijdige tentoonstelling van de kunstenaar Mike Bouchet. ‘New Living’ (van 23 okt. t/m 30 jan. 2011).

Tentoonstelling ‘Cobra Museum 15 jaar!’
02. 10 – 07.11 2010 / 10. 12 – 20. 02 2011

Welke geheimen en anekdotes gaan er schuil achter 15 topwerken uit de museumcollectie. En hoe zijn deze werken in het Cobra Museum terecht gekomen? In deze tentoonstelling beleeft het publiek collectiestukken op een andere manier, via bijzondere verhalen die meestal niet verteld worden, doorgaans ‘geheim’ blijven.

Aan de hand van onder meer uitspraken van de kunstenaars, filmfragmenten, unieke foto’s en documenten wordt inzicht gegeven in de ontstaansgeschiedenis en levensloop van het kunstwerk. Soms komt de achterkant aan bod of een uitgevoerde restauratie. Tijdens de tentoonstellingsduur zullen er werken worden gewisseld.

Enkele voorbeelden:
Toy Painting (Speelgoedschilderij) van Asger Jorn, is een werk met twee gezichten. Jorn schildert het in 1944 met felle kleuren in een ‘chaotisch’ lijnenspel. Als het schilderij klaar is zet hij het een poosje weg. In 1945 pakt hij het doek weer op, draait het om en voorziet ook de andere kant van een schildering. Beide schilderijen verraden zijn voorkeur voor de vrolijke kindertekening.

De assemblage De Fijne Fietstocht uit 1966-1967 van Eugène Brands ontstaat in de woonkamer van de familie Brands. Er wordt een witte deur van een inbouwkast gehaald. Op het Waterlooplein in Amsterdam vindt Brands later een wiel, een trapper en een zadel. In combinatie met de kastdeur ontstaat een assemblage die zijn jeugdige fietstochten langs de Amstel, het Gein en de Vecht in herinnering roept. De felle rode, gele en oranje kleuren verwijzen naar het weer en het seizoen: een zonnige zomerdag.

Onlangs werd een aantal werken van Karel Appel aan het museum geschonken uit de nalatenschap van een echtpaar, waarvan de man de huisarts was van Appels ouders. Hij wordt later de huisarts van Karel Appel. Ook zijn echtgenote was actief in de huisartspraktijk. In 1953 beschilderde Appel in hun woning aan het Oosterpark in Amsterdam een salontafel, met typische vlakken en kleuren. Het meubelstuk completeerde de inrichting van het huis van het echtpaar. Het interieur werd in 1955 beschreven in het tijdschrift De vrouw en haar huis.    

Cobra Portretten
22. 10 – 21. 11 2011
De overkomst van vele Cobra kunstenaars bij de opening van het Cobra Museum was voor fotograaf Aernout Overbeeke (Utrecht, 1951) aanleiding om een serie van 15 portretten van hen te maken. Vervolgens vroeg hij de kunstenaars om aan de foto’s een toevoeging te doen. Dit resulteerde in een spannende artistieke samenwerking. Ter gelegenheid van de viering van het 15-jarig jubileum toont het Cobra Museum de complete fotoserie. Behalve met vrij werk is Aernout Overbeeke ook actief als reclamefotograaf en -regisseur.

Jubileumfeest met activiteiten
In de laatste twee maanden van 2010 en in januari en februari van 2011 worden er verschillende activiteiten rond het 15-jarig bestaan georganiseerd.

Klik hier voor andere foto's in de categorie Musea