Italiaans Barok concert - 2013
Foto's -> Gebeurtenissen -> Muziekuitvoeringen(Foto Frederik de Vries - 2013)
Het Trommel trio speelt Italiaanse barokmuziek in de Kruiskerk
De musici waren:
Leonard Trommel (1982, Amsterdam) kreeg zijn eerste cellolessen van de Uithoornse cellist Hans Vader, toen hij 11 was. Vervolgens studeerde hij cello bij Maarten Mostert (Amsterdam), Michel Dispa (Tilburg) en Marin Cazacu (Boekarest). Hij specialiseerde zich in de historische uitvoeringspraktijk van het barokke cellospel bij Viola de Hoog in zijn huidige woonplaats Bremen.
(Foto Frederik de Vries - 2013)
Leonard Trommel speelt op cello in de Kruiskerk
Hij volgde vele masterclasses en is onlangs een masterstudie barokcello in Frankfurt begonnen. Hij verleent regelmatig zijn medewerking aan projecten van ensembles en is artistiek leider van de kamermuziekserie Habenhauser Schafferkonzerte in Bremen. Hij geeft graag les en heeft een enthousiaste klas met celloleerlingen in Ottersberg.
Hugo Miguel de Rodas Sanchez is in 1980 in Mexico-stad geboren, hij studeerde gitaar aan de Escuela Nacional de Müsica de la Universidad Nacional Autónoma de México. Hij speelt regelmatig, aanvankelijk in Mexico, sinds 2008 in Duitsland en Nederland, met diverse ensembles barokmuziek, waaronder barokke opera's en oratoria.
(Foto Amstelveenweb.com - 2013)
Hugo Miguel de Rodas Sanchez speelt op theorbe
Daarnaast speelt hij graag volksmuziek. In 2008 kreeg hij van het Freiburger Barock-Orchester een beurs voor een studie in de interpretatie van barokmuziek. In aansluiting daarop besloot hij in Bremen zijn studie barokgitaar en luit te voltooien. Inmiddels is hij veelvuldig als begeleider actief.
Henk Trommel, sinds 20 januari 2012 cantor-organist in de Kruiskerk, kreeg onder andere van Piet van Egmond orgelles voor hij met zijn muziekstudie aan het Sweelinckconservatorium in Amsterdam begon.
(Foto Frederik de Vries - 2013)
Henk Trommel speelt op het kistorgel in de Kruiskerk
Hij kreeg daar les (orgel, koordirectie en kerkmuziek) van Klaas Bolt, Jan Boeke, Jan Pasveer en Simon C. Jansen en slaagde in 1981 cum laude voor zijn solistendiploma orgel.
(Foto Amstelveenweb.com - 2013)
Henk Trommel speelt op het orgel samen in het trio met zijn zoon Leonard, die op cello speelt
Hij is dirigent van verschillende koren, geeft regelmatig concerten en is, naast zijn eigen muzikale activiteiten, ook educatief werkzaam als leraar muziek in het middelbaar onderwijs. Leonard Trommel speelde op cello, Hugo de Rodes Sanches theorbe (een snaarinstrument uit de luitfamilie) en Henk Trommel op het (kist)orgel.
De belangstelling van het publiek was groot en als enige kerk in Amstelveen kunt u hier bijna elke week naar verschillende muziekstijlen luisteren. De kerk is verwarmd, het concerten zijn gratis, alleen na afloop wordt een vrijwillige bijdrage gevraagd, om de musici te kunnen betalen. De rode draad in dit concert was de ontwikkeling van de barokke sonato. Er wordt instrumentale kamermuziek mee bedoeld, waarbij een basso-continuo één soloinstrument begeleidt (de solo-sonate), of twee solo-instrumenten (een triosonate). In dit programma werden een aantal solo-sonates gespeeld met de cello als solo-instrument en werd de continuo-partij uitgevoerd op een kistorgel en theorbe (een barokke luit met een lange hals).
De continuo-partij werd in de vroege barok nooit uitgeschreven door de componist; deze gaf alleen de baslijn en zette er in cijfers aanduidingen bij voor de spelers om de harmonie in te vullen. Zo'n becijferde bas geeft een goed continuo-speler de gelegenheid om melodische motieven van het solo-instrument al improviserend te verwerken in de begeleiding. De sonata, als genre in de barok nauw verwant met de canzone en de sinfonia, is ontstaan in Italië in het begin van de 17e eeuw, pas na 1650 worden benoorden de Alpen sonates gecomponeerd. Twee types worden onderscheiden: enerzijds de kerksonate die uit enkele contrasterende delen bestaat, waarbij snelle en langzame ritmes, (begeleide) een- en meerstemmigheid elkaar afwisselen. Anderzijds de kamersonate, die uit verschillende dansvormen bestaat. Al gauw echter is het onderscheid niet goed meer te maken ais ook dansvormen in de kerksonates worden opgenomen (al krijgen ze dan vaak een andere naam).
Stukken van de volgende Italiaanse musici werden gespeeld Benedetto Marcello (1686, Venetië -1739, Brescia), Girolomo Frescobaldi (1583, Ferrara -1643, Rome), Alessandro Piccinini (1566, Bologna -1638, Bologna), Domenico Gabrielli (1659, Bologna -1690, Bologna), Antonio Mario Bononcini (1677, Modena -1726, Modena), Giovanni Salvatore (c.1610, Napels -1688, Napels), Antonio Vivaldi (1678, Venetië -1741, Wenen).
Kijk rond ook op de website van de Protestantse Gemeente Amstelveen-Buitenveldert en van de de Kruiskerk .
Het Trommel trio speelt Italiaanse barokmuziek in de Kruiskerk
De musici waren:
Leonard Trommel (1982, Amsterdam) kreeg zijn eerste cellolessen van de Uithoornse cellist Hans Vader, toen hij 11 was. Vervolgens studeerde hij cello bij Maarten Mostert (Amsterdam), Michel Dispa (Tilburg) en Marin Cazacu (Boekarest). Hij specialiseerde zich in de historische uitvoeringspraktijk van het barokke cellospel bij Viola de Hoog in zijn huidige woonplaats Bremen.
(Foto Frederik de Vries - 2013)
Leonard Trommel speelt op cello in de Kruiskerk
Hij volgde vele masterclasses en is onlangs een masterstudie barokcello in Frankfurt begonnen. Hij verleent regelmatig zijn medewerking aan projecten van ensembles en is artistiek leider van de kamermuziekserie Habenhauser Schafferkonzerte in Bremen. Hij geeft graag les en heeft een enthousiaste klas met celloleerlingen in Ottersberg.
Hugo Miguel de Rodas Sanchez is in 1980 in Mexico-stad geboren, hij studeerde gitaar aan de Escuela Nacional de Müsica de la Universidad Nacional Autónoma de México. Hij speelt regelmatig, aanvankelijk in Mexico, sinds 2008 in Duitsland en Nederland, met diverse ensembles barokmuziek, waaronder barokke opera's en oratoria.
(Foto Amstelveenweb.com - 2013)
Hugo Miguel de Rodas Sanchez speelt op theorbe
Daarnaast speelt hij graag volksmuziek. In 2008 kreeg hij van het Freiburger Barock-Orchester een beurs voor een studie in de interpretatie van barokmuziek. In aansluiting daarop besloot hij in Bremen zijn studie barokgitaar en luit te voltooien. Inmiddels is hij veelvuldig als begeleider actief.
Henk Trommel, sinds 20 januari 2012 cantor-organist in de Kruiskerk, kreeg onder andere van Piet van Egmond orgelles voor hij met zijn muziekstudie aan het Sweelinckconservatorium in Amsterdam begon.
(Foto Frederik de Vries - 2013)
Henk Trommel speelt op het kistorgel in de Kruiskerk
Hij kreeg daar les (orgel, koordirectie en kerkmuziek) van Klaas Bolt, Jan Boeke, Jan Pasveer en Simon C. Jansen en slaagde in 1981 cum laude voor zijn solistendiploma orgel.
(Foto Amstelveenweb.com - 2013)
Henk Trommel speelt op het orgel samen in het trio met zijn zoon Leonard, die op cello speelt
Hij is dirigent van verschillende koren, geeft regelmatig concerten en is, naast zijn eigen muzikale activiteiten, ook educatief werkzaam als leraar muziek in het middelbaar onderwijs. Leonard Trommel speelde op cello, Hugo de Rodes Sanches theorbe (een snaarinstrument uit de luitfamilie) en Henk Trommel op het (kist)orgel.
De belangstelling van het publiek was groot en als enige kerk in Amstelveen kunt u hier bijna elke week naar verschillende muziekstijlen luisteren. De kerk is verwarmd, het concerten zijn gratis, alleen na afloop wordt een vrijwillige bijdrage gevraagd, om de musici te kunnen betalen. De rode draad in dit concert was de ontwikkeling van de barokke sonato. Er wordt instrumentale kamermuziek mee bedoeld, waarbij een basso-continuo één soloinstrument begeleidt (de solo-sonate), of twee solo-instrumenten (een triosonate). In dit programma werden een aantal solo-sonates gespeeld met de cello als solo-instrument en werd de continuo-partij uitgevoerd op een kistorgel en theorbe (een barokke luit met een lange hals).
De continuo-partij werd in de vroege barok nooit uitgeschreven door de componist; deze gaf alleen de baslijn en zette er in cijfers aanduidingen bij voor de spelers om de harmonie in te vullen. Zo'n becijferde bas geeft een goed continuo-speler de gelegenheid om melodische motieven van het solo-instrument al improviserend te verwerken in de begeleiding. De sonata, als genre in de barok nauw verwant met de canzone en de sinfonia, is ontstaan in Italië in het begin van de 17e eeuw, pas na 1650 worden benoorden de Alpen sonates gecomponeerd. Twee types worden onderscheiden: enerzijds de kerksonate die uit enkele contrasterende delen bestaat, waarbij snelle en langzame ritmes, (begeleide) een- en meerstemmigheid elkaar afwisselen. Anderzijds de kamersonate, die uit verschillende dansvormen bestaat. Al gauw echter is het onderscheid niet goed meer te maken ais ook dansvormen in de kerksonates worden opgenomen (al krijgen ze dan vaak een andere naam).
Stukken van de volgende Italiaanse musici werden gespeeld Benedetto Marcello (1686, Venetië -1739, Brescia), Girolomo Frescobaldi (1583, Ferrara -1643, Rome), Alessandro Piccinini (1566, Bologna -1638, Bologna), Domenico Gabrielli (1659, Bologna -1690, Bologna), Antonio Mario Bononcini (1677, Modena -1726, Modena), Giovanni Salvatore (c.1610, Napels -1688, Napels), Antonio Vivaldi (1678, Venetië -1741, Wenen).
Kijk rond ook op de website van de Protestantse Gemeente Amstelveen-Buitenveldert en van de de Kruiskerk .