Bijgewerkt: 21 november 2024

Oeuvre Tentoonstelling Pieter de Monchy - 2013

Foto's -> Musea -> Museum Jan van der Togt

Oeuvre Tentoonstelling Pieter de Monchy
(Foto Amstelveenweb.com - 2005)

Beeldhouwer Pieter de Monchy in 2005

'De tijd voorbij', een oeuvre tentoonstelling van Pieter de Monchy in Museum Jan van der Togt werd onder grote belangstelling geopend op zondagmiddag 21 juli 2013.
Honderden mensen kwamen naar het museum in Amstelveen om de opening van de oeuvre tentoonstelling mee te maken van één van de beste en bekendste kunstenaars van Amstelveen.

Jan Verschoor, directeur van het museum verwelkomde alle aanwezigen, met name de familie en een kleinzoon van de kunstenaar. Hij vond, dat Pieter de Monchy een zeer speciale man was die soms best moeilijk kon zijn. In de Monchy’s laatste jaren kwam hij elke zondag thee drinken in het museum en dan was hij heel tevreden. Verschoor: 'Het was een grote opgave voor ons, om uit zijn ruime collectie beelden de juiste uit te zoeken voor deze tentoonstelling, maar het is toch goed gelukt!'

de monchy Amstelveen
(Foto van foto Amstelveenweb.com - 2013)

Jan Verschoor, directeur van het museum verwelkomt de vele mensen


de monchy Amstelveen
(Foto van foto Amstelveenweb.com - 2013)

Vlnr.: Jhr. Pieter Beelaerts van Blokland, zijn echtgenote en John Levie wethouder Cultuur op de eerste rij, luisteren naar het verhaal van de directeur


Na de woorden van de directeur, kwam John Levie, wethouder Cultuur, van de gemeente Amstelveen naar de microfoon en hield zijn toespraak:
‘Welkom, familie en vrienden van Pieter de Monchy en natuurlijk alle andere aanwezigen op deze oeuvre tentoonstelling, een hommage aan Pieter de Monchy. En terecht, want hier staan veel bijzonder werken van hem bijeen en het is een mooie weergave van de veelzijdigheid van De Monchy. Wat begon met tekenlessen, werd later schilderen en beeldhouwen’.

de monchy Amstelveen
(Foto van foto Amstelveenweb.com - 2013)

De zaal is propvol en het is bloedheet. Maar voor de mooie beelden en de verhalen mag iedereen zweten in deze 'culturele sauna'


‘Talent had hij al heel vroeg, kijk maar naar het schilderij dat hier hangt, wat hij maakte toen hij 12 jaar oud was. Achteraf blijkt het onbegrijpelijk, dat Pieter de Monchy ooit een commerciële opleiding heeft gehad, maar gelukkig is het op tijd allemaal goed gekomen. Mooi dat deze hommage in het Museum Jan van der Togt is, want hier is in 2001 een grote expositie geweest, maar juist ook hier is nog intensief gezocht naar mogelijkheden van een permanente tentoonstelling in “eigen” atelier in de oude Dorpsschool hiernaast. Ook, en zeker niet in de laatste plaats, in het kader van de cultuur educatie, niet alleen voor de jeugd, maar ook voor volwassenen. Hoeveel mensen weten, hoe beelden worden gegoten?’

de monchy Amstelveen
(Foto van foto Amstelveenweb.com - 2013)

John Levie, wethouder Cultuur aan het woord


‘Maar goed, dat plan bleek helaas niet haalbaar, ondanks inspanningen van velen, maar wie weet wat de toekomst ooit zal brengen? Wel heeft het niet doorgaan van die plannen, geleid tot het gieten van een kopie van “de kleine Schweitzer” als gift aan Singer Museum in Laren. Een beeld, dat in januari 2007 gestolen is en waar nu een kopie van gegoten is met toestemming van de familie en met fondsen van Pieter de Monchy Stichting. Het beeld is afgelopen donderdag formeel geschonken, maar blijft tijdens deze expositie nog hier te zien.’

‘De Monchy, de markante kunstenaar met werk, dat zich ook ver buiten onze landsgrenzen bevindt, maar z’n band met Amstelveen is onmiskenbaar. Denk maar aan beelden van De Monchy in Amstelveen: Judoka's op de Keizer Karelweg, prachtig prominent geplaatst als je uit Amsterdam Amstelveen binnen komt, de Turftrapster hier op Dorpsplein in het Oude Dorp, het borstbeeld van Martin Schröder bij Kruitmolen aan de Amsteldijk Zuid, het borstbeeld Caro van Eijck in de Schouwburg. En een werk, dat ik vaak vele malen per dag zie: het beeld van prinses Beatrix in het raadhuis vlak bij mij eigen kamer. Elke keer dat ik er langs loop merk ik het bewust op, dus daarmee is het zeker geen “kunstbehang”’.

‘Ik wil de medewerkers van het Museum Jan van der Togt en in het bijzonder Jan Verschoor danken voor het tot stand komen van deze oeuvre tentoonstelling in nauwe samenwerking met de familie. Het resultaat is prachtig, zoals gebruikelijk bij Jan Verschoor. Jan, weet dat je bij de familie grote indruk hebt gemaakt bij inrichting, nadat ze zich bij start inrichting moedeloos afvroegen, hoe alles een plaats zou vinden. Ook nu weer laat Museum Jan van der Togt, zoals zo vaak, haar bijzondere kant zien en Amstelveners kunnen naast trots zijn op hun kunstenaars, ook trots zijn op het museum, waar we nu staan. Met veel plezier geef ik nu voor de officiële opening het woord aan oud-burgemeester Amstelveen Pieter Beelaerts van Blokland. Niet alleen oud-burgemeester (1971 – 1977), (onbegrijpelijk, toen verruild voor het ministerschap) maar ook, hoe toepasselijk in dit museum, afkomstig uit oude Dordtse familie’.

‘En dat brengt mij dan weer bij Jan van der Togt, groot kunstliefhebber en gepassioneerd verzamelaar. Niet alleen oprichter van dit museum, maar ook de man die fortuin maakte met Tomado. En dat nu staat voor Van der Togt Massa Artikelen Dordrecht. Waarmee ook die cirkel weer rond is. Dank u wel’ aldus John Levie, wethouder Cultuur.

de monchy Amstelveen
(Foto van foto Amstelveenweb.com - 2013)

Jhr. Pieter Beelaerts van Blokland vertelt ongeremd zijn lange verhaal, want hij kende Pieter de Monchy persoonlijk en kocht veel beelden van hem voor Amstelveen


Jhr. Pieter Beelaerts van Blokland kwam met zijn echtgenote naar de opening en hij vertelde in de tropische hitte in drie kwartier over zijn ervaringen met Pieter de Monchy, als mens en kunstenaar. Als burgemeester van Amstelveen heeft hij veel kunstwerken gekocht voor de stad, die nog steeds aanwezig zijn, zoals De Bowler (1977) voor het restaurant De Kegel.

de monchy Amstelveen
(Foto van foto Amstelveenweb.com - 2013)

De heer Van Blokland heeft gelukkig zijn wekker meegenomen, voor het geval dat zijn toespraak te lang zou worden. Hij kan urenlang over een onderwerp vertellen, maar hij vertelt zijn verhaal met volle overgave, dus iedereen in de zaal volgde hem tot het einde (weliswaar puffend en hijgend van de hitte)


Het voert te ver om al de verhalen van dhr Beelaerts van Blokland hier te schrijven. Op de video kunt u een stukje er van meemaken. En…. volgende keer gewoon zelf naar zijn speech, zeg maar voordracht, komen. Beelaerts van Blokland eindigde tot slot zijn betoog met: ‘en bij deze verklaar ik de tentoonstelling voor geopend.’

de monchy Amstelveen
(Foto van foto Amstelveenweb.com - 2013)

Niels Godron, kleinzoon van Pieter de Monchy aan het woord


Niels Godron, schrijver, theatermaker, scenarist, columnist en de kleinzoon van Pieter de Monchy hield ook een korte toespraak en meldde, dat hij de tentoonstelling van zijn grootvader heel mooi vond geworden, vooral door de inspanningen van de medewerkers van het museum. Pieter de Monchy zou apentrots zijn als dit kon meemaken en zien, hoe voortreffelijk zijn werk hier wordt tentoongesteld.

de monchy Amstelveen
(Foto van foto Amstelveenweb.com - 2013)

Het opnieuw gegoten bronzen beeld van Albert Schweitzer staat er ook, weliswaar in een kleiner formaat dan het originele beeld was


de monchy Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2004)

'De Turftrapster', een bronzen beeld van Pieter de Monchy uit 1979 op het Dorpsplein van Amstelveen


de monchy Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2005)

Het portret van H. M. Koningin Beatrix staat in de gang van het Raadhuis. Het bronzen beeld werd in 1981 door de gemeente Amstelveen aangeschaft


‘Ik zou nog willen genieten, liefhebben, verlangen. Maar helaas, het blijft bij herinneringen’ - Memoires Pieter de Monchy. Museum Jan van der Togt brengt een hommage aan beeldhouwer Pieter de Monchy met een grootse oeuvre tentoonstelling.
Pieter de Monchy (1916 - 2011)kwam uit een bekend geslacht van kooplieden. Hoewel hij zelf ook werd opgeleid voor een baan in het bedrijfsleven, ontwikkelde hij zich tot kunstenaar. De Monchy volgde tekenlessen bij Jos Rovers. Later legde hij zich toe op het schilderen en beeldhouwen.

De Monchy maakte borstbeelden van onder meer leden van het Koninklijk Huis, acteurs en musici, maar verwierf vooral bekendheid met zijn beeld van Albert Schweitzer op De Brink in Deventer en het oorlogsmonument in zijn geboorteplaats Hengelo. Ook in het buitenland staan beeldhouwwerken van zijn hand. Zo maakte De Monchy een buste van de tenor Jussi Björling, die in de Zweedse hoofdstad Stockholm te bewonderen valt. Aan al zijn portretten wist De Monchy zoveel karakter te geven, dat het geen bevroren beelden zijn, maar levendige bronzen ‘koppen’. Hij slaagde er telkens in om de juiste persoonlijke nuance aan te brengen. De Monchy liet daarvoor de modellen toe in zijn wereld, waar zij zich op hun gemak konden voelen.

de monchy Amstelveen
(Foto van foto Amstelveenweb.com - 2013)

Pieter de Monchy aan het werk in zijn atelier


de monchy Amstelveen
(Foto van foto Amstelveenweb.com - 2005)

De Bowler (1977) - staat voor het Sport- en Partycentrum 'De Kegel'


de monchy Amstelveen
(Foto van foto Amstelveenweb.com - 2013)

Pieter de Monchy - Meisje met witte strik - Olieverf, Jaar: 1951


de monchy Amstelveen
(Foto van foto Amstelveenweb.com - 2013)

Een serie bronzen portretten van Pieter de Monchy


de monchy Amstelveen
(Foto van foto Amstelveenweb.com - 2013)

De signatuur van Pieter de Monchy op de voet van een gipsen beeld uit 1995


De Monchy is de ontwerper van de Johan Kaartprijs, welke jaarlijks wordt toegekend aan een persoon die een opmerkelijke prestatie op het gebied van theateramusement heeft geleverd.

Adres: Museum Jan van der Togt Dorpsstraat 50 1182 JE Amstelveen. Openingstijden: woensdag t/m vrijdag van 11.00 – 17.00 uur , zaterdag en zondag van 13.00 – 17.00 uur.

Klik hier voor andere foto's in de categorie Musea