The New Mother Sculptures
Tentoonstelling - 2024
Foto's -> Musea -> Museum Cobravanaf juni 2024
(Foto Amstelveenweb.com - 2024)
Suzanne Wallinga ontvangt de gasten op de 1ste etage van Museum Cobra
Suzanne Wallinga ontvangt de gasten op de 1ste etage van Museum Cobra
Bron: Museum Cobra-Amstelveenweb - 20-10-2024
Suzanne Wallinga is de nieuwe algemeen directeur sinds 1 oktober 2024 en samen met financieel directeur Cor Dinkgreve, vormt zij vanaf 1 oktober 2024 de nieuwe directie van het Museum Cobra. Op zaterdag 19 oktober 2024 opende zij aldaar voor haar de eerste tentoonstelling getiteld ‘The New Mother Sculptures’. Het is een tentoonstelling die werd samengesteld door de Nederlandse kunstenaar en curator Ad de Jong.
(Amstelveenweb.com - 2024)
'Rijgsel' van Maja Berkhof aan het begin van de trap richting de zaal van de 'Mother Sculptures'
(Amstelveenweb.com - 2024)
Suzanne Wallinga maakt kennis met Amstelveenweb.com
Vanaf 17.00 uur was iedereen welkom en bij aankomst op de 1ste etage van het museum was het lopen even wennen, want de hele vloer was bedekt met leem. In deze grote ruimte waren de wanden weggehaald en op de lemen vloer werden ruim vijftig sculpturen van in Nederland woonachtige kunstenaars getoond.
(Amstelveenweb.com - 2024)
Suzanne Wallinga, algemeen directeur van Museum Cobra
Om half zes beklom Suzanne Wallinga het kunstwerk van Sachi Miyachi, bestaande uit een houtconstructie van mobiele tentoonstellingswanden. Zij heette iedereen welkom bij de ‘New Mother’s Sculptures’ en zei: ‘Mijn naam is Suzanne Wallinga, ik ben hier sinds twee weken directeur. Er is heel veel gebeurd in deze twee weken, want ik kwam hier aan en de eerste dag werd me al verteld - hier wordt de lemen vloer gelegd en er stonden 80 zakken met leem voor de deur. Ik dacht, waar ben ik beland, wat gaat hier gebeuren? En nu ziet u het resultaat. Alle wanden zijn weggehaald uit deze ruimte, de prachtige ruimte van architect Wim Quist. Het is voor het eerst dat deze museumzaal zo open getoond wordt en het is één van de grootste museumzalen van Nederland. Dus het is heel mooi dat we dat hier in Amstelveen hebben. En wat een mooie show om mee te openen van Ad de Jong, zo feestelijk, ik vind het echt een cadeau. Ik ga zo Ad nog wat vragen hierover stellen natuurlijk, want daar moeten we iets meer van weten.’
‘Ik wil ook nog gezegd hebben dat het team heel hard werkte aan deze tentoonstelling, maar dat we tegelijkertijd over tien dagen een tentoonstelling openen in Rabat, Marokko, in het Museum van de Koning. Dat bestaat daar tien jaar en daar gaan we honderd en één werken van de Cobra-collectie laten zien. Dus dat is een heel feestelijk moment voor Museum Cobra. We werken zowel met de collectie, maar we nodigen ook hedendaagse kunstenaars uit en we brengen experiment en artistieke vernieuwing naar Amstelveen.’
‘Ik wil een aantal mensen bedanken, zeker het team van Museum Cobra, heel hard gewerkt achter de schermen, iedereen, hartelijk bedankt. De opbouwmedewerkers ook allemaal, hartelijk bedankt. Uiteraard de kunstenaars die hier vandaag zijn. Ik heb ze tijdens de lunch ook gesproken en bedankt voor hun bijdrage aan deze avontuurlijke tentoonstelling. Heel fijn dat jullie ja hebben gezegd om hier aan mee te willen doen. De vrijwilligers van ons museum, het zijn er 73, zijn heel belangrijk, dank jullie wel dat jullie ons helpen. En er is één persoon die ik bij naam wil noemen en wil bedanken, dat is Maxim de Nooij, hoofd collectie. Maxim is eigenlijk degene geweest die hier het gekke, waanzinnige plan heeft gehad om Ad de Jong uit te nodigen, maar Maxim kon er niet zijn. Ik wil jullie vragen om samen met mij een voice memo te maken. Als ik nou zeg Maxim, dankjewel en dat jullie dan klappen als applaus, dan is hij er toch een beetje bij’ ‘Maxim, ik sta hier nu bij de opening en ik wil je heel erg bedanken voor het idee om Ad de Jong uit te nodigen. Het is een waanzinnige show, dankjewel en hier is applaus voor jou.’ Er klonk een flink applaus en Suzanne vond het super. ‘Ik wil nu het woord graag geven aan Adam Elzakalai. Dankje wel.’
(Amstelveenweb.com - 2024)
Adam Elzakalai, wethouder gemeente Amstelveen aan het woord
Adam Elzakalai, wethouder gemeente Amstelveen beklom het kunstwerk en zei het volgende: ‘Suzanne, dank. Ik moet zeggen, ik vind het best een hele eer dat ik hier mag staan. Want zoals velen van jullie weten ben ik geen wethouder cultuur. Maar ik ben altijd best een beetje jaloers op mijn collega Herbert Raat, die zowel cultuur als sport in zijn portefeuille heeft. Want cultuur en sport zijn allebei het cement van de samenleving. Want wat hebben wij het meest gemist, denk ik, tijdens de coronapandemie? Sport en cultuur. En hoe mooi is het dat we hier nu cultuur kunnen vieren. Ik ben ooit een keer wel wethouder cultuur geweest en toen vond ik cultuur de geur, kleur en smaak van de samenleving. En hoe mooi is het dat met een tentoonstelling als dit, zowel de geur, de kleur en de smaak direct terugkomen. En ik kan ook niet anders zijn dan heel gelukkig. En ik sprak Albert (Bruining) net en Albert zei ja als iets nou Cobra is, is het buiten de lijntjeskleuren.
(Amstelveenweb.com - 2024)
Albert Bruining is ruimtevaart ingenieur aan de TU Delft die echt buiten de lijntjes durft te lopen
Nou, als dit niet buiten de lijntjeskleur kunst is, dan weet ik het ook niet meer, dus ik denk dat het een hele mooie start is van Museum Cobra, want velen van u weten ook dat er best een geschiedenis aan zit de achterliggende maanden. Maar ik ben blij dat we hier nu kunnen staan met zoveel en dat we echt met z'n allen Museum Cobra een ongelooflijk warm hart kunnen gaan toedragen. En zo'n tentoonstelling als dit, en zeker met een nieuwe directeur die er ook ongelooflijk veel zin in heeft, heb ik dat ook voor de toekomst. Dus ik wil jullie allemaal ook uitnodigen om lekker te blijven. Ik begreep, maar dat kunnen de kunstenaars misschien zo ook zelf zeggen, dat je eigenlijk je schoenen uit moet doen om het echt goed te ervaren, de kunst. Dus we kunnen vast wel ergens een hoekje vinden waar die schoenen kunnen worden opgeborgen. Maar doe je dat niet, geniet dan van deze kunst en gebruik al je zintuigen om het Cobra in dit geval een heel mooi warm hart toe te dragen en de start van een mooi nieuw tijdperk. Dus Suzanne dank je wel, ook dat je hier bent en heel veel succes.’
(Amstelveenweb.com - 2024)
Suzanne Wallinga vraagt Ad de Jong over het ontstaan en de samenstelling van de tentoonstelling
Vervolgens nam Suzanne de microfoon weer over en vroeg gastcurator Ad de Jong naar boven te komen. ‘Ad, wat heb je ons aangedaan, dankjewel voor deze fantastische show. Ik wou je eerst vragen, waarom precies deze tentoonstelling bij Museum Cobra?’ ‘Deze tentoonstelling in Museum Cobra? Toen ik door Maxim gevraagd werd en zei: kan je een keer langskomen om eens vrijblijvend te praten over een idee, dacht ik nee, dat ga ik niet doen, ik maak gelijk een plan. Toen dacht ik van ja, Cobra heeft een hele lastige tijd, dus het moet echt een explosief, bijzondere tentoonstelling worden, die Cobra ook echt een push kan geven. En alle mensen die denken van nou, het kan wel zonder Cobra, in één keer radicaal te overtuigen dat dat niet kan.'
'Suzanne zei toen ik hier kwam, dat is een goed plan en mijn volgende vraag was: hoeveel vierkante meter is de ruimte? Zei ze, 1200. Toen zei ik tegen Niels, nou dat is dan 40 kunstenaars, daar beginnen we mee en we gaan het licht allemaal weer toelaten. Want ik zag zelfs in het donker, dat Wim Quist eigenlijk een fantastische zaal heeft gemaakt. Ik zei ook gelijk, het is één van de mooiste zalen van Nederland, dus ja, die moeten we eer aan doen en de kunstenaars een woord geven. Dus zo is het eigenlijk gekomen.'
(Amstelveenweb.com - 2024)
'Plant - 2019' - Kunstwerk van Ad de Jong bestaande uit epoxyhars, Nike trainingspak, autodashbord,
populieren zaden, denneboomstam en lavastenen
Suzanne zei daarop: ‘En toen was al heel snel één van de dingen die je wilde deze vloer waar we eigenlijk met blote voeten op zouden lopen. Waarom?’ Heel veel tentoonstellingen zijn een soort automaat. Je komt het museum binnen, je staat bij de balie, dan lees je wat en dan krijg je een soort gezellige ervaring met de uitleg. Ik dacht, deze tijd, de komende, weet ik veel hoe lang, waar onze kinderen in gaan leven of jonge mensen, die zal anders uit moeten zien dan die er nu is. Ik dacht dan moet je als museum voorop lopen. Je moet beginnen met iets te doen, dus niet te denken en niet op wanden te schrijven wat er allemaal mis is of wat er zou moeten gebeuren. Je moet echt iets doen. Ik dacht van, door de aarde in het museum te brengen en mensen te vragen om, als ze dat willen, op hun blote voeten hier te lopen, dan verandert gelijk je hele perceptie van wat een museum is. Of als je naar kunst of schilderij of wat dan gaat kijken, dan word je denk ik weer gewoon jezelf.'
(Amstelveenweb.com - 2024)
De bezoekers luisteren naar de woorden van Ad de Jong
In de achtergrond tegen de muur: 'The Spring is yours' - acrylgaren op latex drager
Suzanne: ‘Heel mooi. Die ervaring en dat terug naar jezelf, dat is voor jou heel erg belangrijk. Je bent heel erg bezig geweest met hoe dat voor de bezoekers zou zijn. Ik ben benieuwd, want je hebt hier rondgelopen en zeker de laatste drie weken heel erg veel, hoe was die beleving nou uiteindelijk voor jou? Is daar iets geweest wat je heeft verrast?’ 'Wat mij verrast heeft zijn de cadeaus die je krijgt doordat ik de hele tentoonstelling in een kort tijdsbestek heb moeten maken. Omdat ik zelf beeldhouwer ben, weet ik hoe je van niets iets moet maken, dus dat je moet beginnen en niet gaat nadenken wat zal ik allemaal doen, maar maak dingen. Terwijl je het maakt, ontvouwt zich langzaam een nieuwe wereld. Dus ik dacht dat ook bij deze tentoonstelling. Alle kunstenaars heb ik natuurlijk niet persoonlijk kunnen spreken door de korte tijd, maar gezien op internet, lang met ze gebeld of gesproken. Dus eigenlijk door het intuïtief gewoon te doen en ook met die vloer, te denken - we gaan het doen. Toen kwam ook alle informatie naar me toe over hoe we het moesten doen. Hoe we het met de kunstenaars gingen doen en daardoor ontvouwt zich deze nieuwe wereld. Het is als je hier rondloopt alsof je een nieuw dorp, iets nieuws helemaal ontdekt en dat komt door die lemen vloer en dat komt dus door het gewoon met de kunstenaars dat te doen. Dat was ook het bijzondere wat ik merkte, dat kunstenaars hier kwamen om zelf dingen te leren of hun werk te brengen, dat ze het ook gelijk accepteren zoals het was en dat heel normaal vonden. Dat er zo'n vloer was en dat het werk zo divers is. Juist niet allemaal op elkaar lijkt of bij elkaar past bij één thema, maar dat het allemaal verschillend is. Juist om aan te tonen dat het verschil toch allemaal bij elkaar wordt.'
(Amstelveenweb.com - 2024)
Overzicht
Suzanne: ‘Ja het is echt een tentoonstelling waarvoor alles is te ontdekken. Ik vind het echt een cadeau Ad, dankjewel. Ik ben heel blij dat ik hiermee kan openen. We hebben nog één laatste vraag. En dan gaan we lekker met z'n allen een drankje drinken. Kun je iets vertellen over de titel?’ 'Als eerste nog even: er staat daar achter een schoenenkast. Als je je schoenen wil uittrekken ga je gang en die kan je veilig in de kast neerzetten.
De Nieuwe Mother Sculpture komt voor een deel omdat ik denk dat er vrouwelijke energie in opkomst is en ook veel meer aanwezig zou moeten zijn in hoe we op de aarde staan. Hoe we in de maatschappij leven en dat ik een stelling wilde maken. Ik wilde niet een soort titel hebben die iets over cult of beelden of over kunst zou zeggen. Het is een bekend fenomeen, dat als je een bos kapt en je laat de moederbomen staan, die moederbomen weer de nieuwe jonge bomen en planten gaan voeden. Dat is beschreven in een boek van ‘Finding the Modern Tree’ geschreven door Susanne Simard. Dat heb ik een tijd geleden gelezen en toen ik dacht van ja deze sculpturen, daar stel ik van dat dat nieuwe moedersculpturen zijn, die weer allerlei nieuwe ideeën bij jullie als bezoekers gaan voeden. Jullie bewustzijn gaan voeden, maar ook andere kunstenaars zullen voeden om van hieruit weer dingen verder te laten groeien. Dus ik hoop dat dat ook gebeurt.'
Suzanne: ‘Ik ben ervan overtuigd dat dat gebeurt, dankjewel Ad.’
(Amstelveenweb.com - 2024)
Sachi Miyachi - Mobiele tentoonstellingswanden en houtconstructie
Na al deze woorden kon iedereen weer verder met het bekijken van de kunstwerken, die heel divers en eigentijds zijn. Aangezien er erg veel bezoekers waren, werd het voor de leden van de redactie van Amstelveenweb niet duidelijk wie de kunstenaar van een werk was, kon er niet persoonlijk gevraagd worden hoe zijn of haar kunstwerk tot stand was gekomen. Het is in ieder geval een hele bijzondere tentoonstelling en zoals Albert al zei: Museum Cobra treedt hier duidelijk buiten de lijntjes.
(Amstelveenweb.com - 2024)
Afra Elsema - The Spring is yours -acrylgaren op latex drager
(Amstelveenweb.com - 2024)
Suzanne Plomp - Cocoons 1 - 2018
(Amstelveenweb.com - 2024)
Ellen Yiu - If the sky falls, use it as a blanket 1 en 2 - 2021
Van wandtapijten, bezwerende constructies van ijzer, een Canta met lachgaspatronen, gekleurde glazen bakstenen, plastic vrachtwagenzeilen, structuren van wortelweefsels, slippers tot een oneindige boekenkast. Er was nog veel meer maar dat moet iedereen zelf maar gaan bekijken. En zoals gevraagd, liefst op blote voeten lopend over het leem. Na een hapje en een drankje kon men nog genieten van DJ Loma Doom in Café Cobra en werd de tentoonstelling om 20.30 uur beëindigd.
(Amstelveenweb.com - 2024)
Corine Zomer - Waswiel Pelophylax - 2024
(Amstelveenweb.com - 2024)
(Amstelveenweb.com - 2024)
(Amstelveenweb.com - 2024)
Théophile Blandet - the Raft - 2024 - hout, kunststof, aluminium en messing op een handkar waarmee de kunstenaar van Haarlem naar Amstelveen is gelopen
(Amstelveenweb.com - 2024)
Overzicht
Deelnemende kunstenaars
Maria Roosen, Hilke Walraven, Corine Zomer, HW Werther, Annegret Kellner, Yair Callender, Kristine Hymøller, Hester Oerlemans, Henk Visch, Sachi Miyachi, Théophile Blandet, Lisa Sebestikova, Saar Scheerlings, Maya Berkhof, Maaike Kramer, WONNE, Job Koelewijn, Elena Giolo, Diana Scherer, Jonas Ohlsson, Izaak Zwartjes, Arjanne van der Spek, Esther de Graaf, Femmy Otten, Hans van den Ban, Gijs van Poecke, Klaartje van Essen, Laura Canha Malpique, Mickey Yang, Simon Wald-Lasowski, Rens Spanjaard, Ad de Jong, Jordan Herregraven, Loma Doom, Maartje Korstanje, Afra Eisma, Ellen Yiu en Suzanne Plomp.
(Amstelveenweb.com - 2024)
Henk Visch - Guesthouse - Brons, autoband en keramiek - 2024
(Amstelveenweb.com - 2024)
(Amstelveenweb.com - 2024)
(Amstelveenweb.com - 2024)
(Amstelveenweb.com - 2024)
(Amstelveenweb.com - 2024)
(Amstelveenweb.com - 2024)
(Amstelveenweb.com - 2024)
Bekijk ook de video en veeg de rode stip verder als u niet alle speeches wilt beluisteren
Suzanne Wallinga is de nieuwe algemeen directeur sinds 1 oktober 2024 en samen met financieel directeur Cor Dinkgreve, vormt zij vanaf 1 oktober 2024 de nieuwe directie van het Museum Cobra. Op zaterdag 19 oktober 2024 opende zij aldaar voor haar de eerste tentoonstelling getiteld ‘The New Mother Sculptures’. Het is een tentoonstelling die werd samengesteld door de Nederlandse kunstenaar en curator Ad de Jong.
(Amstelveenweb.com - 2024)
'Rijgsel' van Maja Berkhof aan het begin van de trap richting de zaal van de 'Mother Sculptures'
(Amstelveenweb.com - 2024)
Suzanne Wallinga maakt kennis met Amstelveenweb.com
Vanaf 17.00 uur was iedereen welkom en bij aankomst op de 1ste etage van het museum was het lopen even wennen, want de hele vloer was bedekt met leem. In deze grote ruimte waren de wanden weggehaald en op de lemen vloer werden ruim vijftig sculpturen van in Nederland woonachtige kunstenaars getoond.
(Amstelveenweb.com - 2024)
Suzanne Wallinga, algemeen directeur van Museum Cobra
Om half zes beklom Suzanne Wallinga het kunstwerk van Sachi Miyachi, bestaande uit een houtconstructie van mobiele tentoonstellingswanden. Zij heette iedereen welkom bij de ‘New Mother’s Sculptures’ en zei: ‘Mijn naam is Suzanne Wallinga, ik ben hier sinds twee weken directeur. Er is heel veel gebeurd in deze twee weken, want ik kwam hier aan en de eerste dag werd me al verteld - hier wordt de lemen vloer gelegd en er stonden 80 zakken met leem voor de deur. Ik dacht, waar ben ik beland, wat gaat hier gebeuren? En nu ziet u het resultaat. Alle wanden zijn weggehaald uit deze ruimte, de prachtige ruimte van architect Wim Quist. Het is voor het eerst dat deze museumzaal zo open getoond wordt en het is één van de grootste museumzalen van Nederland. Dus het is heel mooi dat we dat hier in Amstelveen hebben. En wat een mooie show om mee te openen van Ad de Jong, zo feestelijk, ik vind het echt een cadeau. Ik ga zo Ad nog wat vragen hierover stellen natuurlijk, want daar moeten we iets meer van weten.’
‘Ik wil ook nog gezegd hebben dat het team heel hard werkte aan deze tentoonstelling, maar dat we tegelijkertijd over tien dagen een tentoonstelling openen in Rabat, Marokko, in het Museum van de Koning. Dat bestaat daar tien jaar en daar gaan we honderd en één werken van de Cobra-collectie laten zien. Dus dat is een heel feestelijk moment voor Museum Cobra. We werken zowel met de collectie, maar we nodigen ook hedendaagse kunstenaars uit en we brengen experiment en artistieke vernieuwing naar Amstelveen.’
‘Ik wil een aantal mensen bedanken, zeker het team van Museum Cobra, heel hard gewerkt achter de schermen, iedereen, hartelijk bedankt. De opbouwmedewerkers ook allemaal, hartelijk bedankt. Uiteraard de kunstenaars die hier vandaag zijn. Ik heb ze tijdens de lunch ook gesproken en bedankt voor hun bijdrage aan deze avontuurlijke tentoonstelling. Heel fijn dat jullie ja hebben gezegd om hier aan mee te willen doen. De vrijwilligers van ons museum, het zijn er 73, zijn heel belangrijk, dank jullie wel dat jullie ons helpen. En er is één persoon die ik bij naam wil noemen en wil bedanken, dat is Maxim de Nooij, hoofd collectie. Maxim is eigenlijk degene geweest die hier het gekke, waanzinnige plan heeft gehad om Ad de Jong uit te nodigen, maar Maxim kon er niet zijn. Ik wil jullie vragen om samen met mij een voice memo te maken. Als ik nou zeg Maxim, dankjewel en dat jullie dan klappen als applaus, dan is hij er toch een beetje bij’ ‘Maxim, ik sta hier nu bij de opening en ik wil je heel erg bedanken voor het idee om Ad de Jong uit te nodigen. Het is een waanzinnige show, dankjewel en hier is applaus voor jou.’ Er klonk een flink applaus en Suzanne vond het super. ‘Ik wil nu het woord graag geven aan Adam Elzakalai. Dankje wel.’
(Amstelveenweb.com - 2024)
Adam Elzakalai, wethouder gemeente Amstelveen aan het woord
Adam Elzakalai, wethouder gemeente Amstelveen beklom het kunstwerk en zei het volgende: ‘Suzanne, dank. Ik moet zeggen, ik vind het best een hele eer dat ik hier mag staan. Want zoals velen van jullie weten ben ik geen wethouder cultuur. Maar ik ben altijd best een beetje jaloers op mijn collega Herbert Raat, die zowel cultuur als sport in zijn portefeuille heeft. Want cultuur en sport zijn allebei het cement van de samenleving. Want wat hebben wij het meest gemist, denk ik, tijdens de coronapandemie? Sport en cultuur. En hoe mooi is het dat we hier nu cultuur kunnen vieren. Ik ben ooit een keer wel wethouder cultuur geweest en toen vond ik cultuur de geur, kleur en smaak van de samenleving. En hoe mooi is het dat met een tentoonstelling als dit, zowel de geur, de kleur en de smaak direct terugkomen. En ik kan ook niet anders zijn dan heel gelukkig. En ik sprak Albert (Bruining) net en Albert zei ja als iets nou Cobra is, is het buiten de lijntjeskleuren.
(Amstelveenweb.com - 2024)
Albert Bruining is ruimtevaart ingenieur aan de TU Delft die echt buiten de lijntjes durft te lopen
Nou, als dit niet buiten de lijntjeskleur kunst is, dan weet ik het ook niet meer, dus ik denk dat het een hele mooie start is van Museum Cobra, want velen van u weten ook dat er best een geschiedenis aan zit de achterliggende maanden. Maar ik ben blij dat we hier nu kunnen staan met zoveel en dat we echt met z'n allen Museum Cobra een ongelooflijk warm hart kunnen gaan toedragen. En zo'n tentoonstelling als dit, en zeker met een nieuwe directeur die er ook ongelooflijk veel zin in heeft, heb ik dat ook voor de toekomst. Dus ik wil jullie allemaal ook uitnodigen om lekker te blijven. Ik begreep, maar dat kunnen de kunstenaars misschien zo ook zelf zeggen, dat je eigenlijk je schoenen uit moet doen om het echt goed te ervaren, de kunst. Dus we kunnen vast wel ergens een hoekje vinden waar die schoenen kunnen worden opgeborgen. Maar doe je dat niet, geniet dan van deze kunst en gebruik al je zintuigen om het Cobra in dit geval een heel mooi warm hart toe te dragen en de start van een mooi nieuw tijdperk. Dus Suzanne dank je wel, ook dat je hier bent en heel veel succes.’
(Amstelveenweb.com - 2024)
Suzanne Wallinga vraagt Ad de Jong over het ontstaan en de samenstelling van de tentoonstelling
Vervolgens nam Suzanne de microfoon weer over en vroeg gastcurator Ad de Jong naar boven te komen. ‘Ad, wat heb je ons aangedaan, dankjewel voor deze fantastische show. Ik wou je eerst vragen, waarom precies deze tentoonstelling bij Museum Cobra?’ ‘Deze tentoonstelling in Museum Cobra? Toen ik door Maxim gevraagd werd en zei: kan je een keer langskomen om eens vrijblijvend te praten over een idee, dacht ik nee, dat ga ik niet doen, ik maak gelijk een plan. Toen dacht ik van ja, Cobra heeft een hele lastige tijd, dus het moet echt een explosief, bijzondere tentoonstelling worden, die Cobra ook echt een push kan geven. En alle mensen die denken van nou, het kan wel zonder Cobra, in één keer radicaal te overtuigen dat dat niet kan.'
'Suzanne zei toen ik hier kwam, dat is een goed plan en mijn volgende vraag was: hoeveel vierkante meter is de ruimte? Zei ze, 1200. Toen zei ik tegen Niels, nou dat is dan 40 kunstenaars, daar beginnen we mee en we gaan het licht allemaal weer toelaten. Want ik zag zelfs in het donker, dat Wim Quist eigenlijk een fantastische zaal heeft gemaakt. Ik zei ook gelijk, het is één van de mooiste zalen van Nederland, dus ja, die moeten we eer aan doen en de kunstenaars een woord geven. Dus zo is het eigenlijk gekomen.'
(Amstelveenweb.com - 2024)
'Plant - 2019' - Kunstwerk van Ad de Jong bestaande uit epoxyhars, Nike trainingspak, autodashbord,
populieren zaden, denneboomstam en lavastenen
Suzanne zei daarop: ‘En toen was al heel snel één van de dingen die je wilde deze vloer waar we eigenlijk met blote voeten op zouden lopen. Waarom?’ Heel veel tentoonstellingen zijn een soort automaat. Je komt het museum binnen, je staat bij de balie, dan lees je wat en dan krijg je een soort gezellige ervaring met de uitleg. Ik dacht, deze tijd, de komende, weet ik veel hoe lang, waar onze kinderen in gaan leven of jonge mensen, die zal anders uit moeten zien dan die er nu is. Ik dacht dan moet je als museum voorop lopen. Je moet beginnen met iets te doen, dus niet te denken en niet op wanden te schrijven wat er allemaal mis is of wat er zou moeten gebeuren. Je moet echt iets doen. Ik dacht van, door de aarde in het museum te brengen en mensen te vragen om, als ze dat willen, op hun blote voeten hier te lopen, dan verandert gelijk je hele perceptie van wat een museum is. Of als je naar kunst of schilderij of wat dan gaat kijken, dan word je denk ik weer gewoon jezelf.'
(Amstelveenweb.com - 2024)
De bezoekers luisteren naar de woorden van Ad de Jong
In de achtergrond tegen de muur: 'The Spring is yours' - acrylgaren op latex drager
Suzanne: ‘Heel mooi. Die ervaring en dat terug naar jezelf, dat is voor jou heel erg belangrijk. Je bent heel erg bezig geweest met hoe dat voor de bezoekers zou zijn. Ik ben benieuwd, want je hebt hier rondgelopen en zeker de laatste drie weken heel erg veel, hoe was die beleving nou uiteindelijk voor jou? Is daar iets geweest wat je heeft verrast?’ 'Wat mij verrast heeft zijn de cadeaus die je krijgt doordat ik de hele tentoonstelling in een kort tijdsbestek heb moeten maken. Omdat ik zelf beeldhouwer ben, weet ik hoe je van niets iets moet maken, dus dat je moet beginnen en niet gaat nadenken wat zal ik allemaal doen, maar maak dingen. Terwijl je het maakt, ontvouwt zich langzaam een nieuwe wereld. Dus ik dacht dat ook bij deze tentoonstelling. Alle kunstenaars heb ik natuurlijk niet persoonlijk kunnen spreken door de korte tijd, maar gezien op internet, lang met ze gebeld of gesproken. Dus eigenlijk door het intuïtief gewoon te doen en ook met die vloer, te denken - we gaan het doen. Toen kwam ook alle informatie naar me toe over hoe we het moesten doen. Hoe we het met de kunstenaars gingen doen en daardoor ontvouwt zich deze nieuwe wereld. Het is als je hier rondloopt alsof je een nieuw dorp, iets nieuws helemaal ontdekt en dat komt door die lemen vloer en dat komt dus door het gewoon met de kunstenaars dat te doen. Dat was ook het bijzondere wat ik merkte, dat kunstenaars hier kwamen om zelf dingen te leren of hun werk te brengen, dat ze het ook gelijk accepteren zoals het was en dat heel normaal vonden. Dat er zo'n vloer was en dat het werk zo divers is. Juist niet allemaal op elkaar lijkt of bij elkaar past bij één thema, maar dat het allemaal verschillend is. Juist om aan te tonen dat het verschil toch allemaal bij elkaar wordt.'
(Amstelveenweb.com - 2024)
Overzicht
Suzanne: ‘Ja het is echt een tentoonstelling waarvoor alles is te ontdekken. Ik vind het echt een cadeau Ad, dankjewel. Ik ben heel blij dat ik hiermee kan openen. We hebben nog één laatste vraag. En dan gaan we lekker met z'n allen een drankje drinken. Kun je iets vertellen over de titel?’ 'Als eerste nog even: er staat daar achter een schoenenkast. Als je je schoenen wil uittrekken ga je gang en die kan je veilig in de kast neerzetten.
De Nieuwe Mother Sculpture komt voor een deel omdat ik denk dat er vrouwelijke energie in opkomst is en ook veel meer aanwezig zou moeten zijn in hoe we op de aarde staan. Hoe we in de maatschappij leven en dat ik een stelling wilde maken. Ik wilde niet een soort titel hebben die iets over cult of beelden of over kunst zou zeggen. Het is een bekend fenomeen, dat als je een bos kapt en je laat de moederbomen staan, die moederbomen weer de nieuwe jonge bomen en planten gaan voeden. Dat is beschreven in een boek van ‘Finding the Modern Tree’ geschreven door Susanne Simard. Dat heb ik een tijd geleden gelezen en toen ik dacht van ja deze sculpturen, daar stel ik van dat dat nieuwe moedersculpturen zijn, die weer allerlei nieuwe ideeën bij jullie als bezoekers gaan voeden. Jullie bewustzijn gaan voeden, maar ook andere kunstenaars zullen voeden om van hieruit weer dingen verder te laten groeien. Dus ik hoop dat dat ook gebeurt.'
Suzanne: ‘Ik ben ervan overtuigd dat dat gebeurt, dankjewel Ad.’
(Amstelveenweb.com - 2024)
Sachi Miyachi - Mobiele tentoonstellingswanden en houtconstructie
Na al deze woorden kon iedereen weer verder met het bekijken van de kunstwerken, die heel divers en eigentijds zijn. Aangezien er erg veel bezoekers waren, werd het voor de leden van de redactie van Amstelveenweb niet duidelijk wie de kunstenaar van een werk was, kon er niet persoonlijk gevraagd worden hoe zijn of haar kunstwerk tot stand was gekomen. Het is in ieder geval een hele bijzondere tentoonstelling en zoals Albert al zei: Museum Cobra treedt hier duidelijk buiten de lijntjes.
(Amstelveenweb.com - 2024)
Afra Elsema - The Spring is yours -acrylgaren op latex drager
(Amstelveenweb.com - 2024)
Suzanne Plomp - Cocoons 1 - 2018
(Amstelveenweb.com - 2024)
Ellen Yiu - If the sky falls, use it as a blanket 1 en 2 - 2021
Van wandtapijten, bezwerende constructies van ijzer, een Canta met lachgaspatronen, gekleurde glazen bakstenen, plastic vrachtwagenzeilen, structuren van wortelweefsels, slippers tot een oneindige boekenkast. Er was nog veel meer maar dat moet iedereen zelf maar gaan bekijken. En zoals gevraagd, liefst op blote voeten lopend over het leem. Na een hapje en een drankje kon men nog genieten van DJ Loma Doom in Café Cobra en werd de tentoonstelling om 20.30 uur beëindigd.
(Amstelveenweb.com - 2024)
Corine Zomer - Waswiel Pelophylax - 2024
(Amstelveenweb.com - 2024)
(Amstelveenweb.com - 2024)
(Amstelveenweb.com - 2024)
Théophile Blandet - the Raft - 2024 - hout, kunststof, aluminium en messing op een handkar waarmee de kunstenaar van Haarlem naar Amstelveen is gelopen
(Amstelveenweb.com - 2024)
Overzicht
Deelnemende kunstenaars
Maria Roosen, Hilke Walraven, Corine Zomer, HW Werther, Annegret Kellner, Yair Callender, Kristine Hymøller, Hester Oerlemans, Henk Visch, Sachi Miyachi, Théophile Blandet, Lisa Sebestikova, Saar Scheerlings, Maya Berkhof, Maaike Kramer, WONNE, Job Koelewijn, Elena Giolo, Diana Scherer, Jonas Ohlsson, Izaak Zwartjes, Arjanne van der Spek, Esther de Graaf, Femmy Otten, Hans van den Ban, Gijs van Poecke, Klaartje van Essen, Laura Canha Malpique, Mickey Yang, Simon Wald-Lasowski, Rens Spanjaard, Ad de Jong, Jordan Herregraven, Loma Doom, Maartje Korstanje, Afra Eisma, Ellen Yiu en Suzanne Plomp.
(Amstelveenweb.com - 2024)
Henk Visch - Guesthouse - Brons, autoband en keramiek - 2024
(Amstelveenweb.com - 2024)
(Amstelveenweb.com - 2024)
(Amstelveenweb.com - 2024)
(Amstelveenweb.com - 2024)
(Amstelveenweb.com - 2024)
(Amstelveenweb.com - 2024)
(Amstelveenweb.com - 2024)
Zoeken