Concert van de Fellows Bigband '50 jaar Amstelveen' in Bovenkerk
Nieuws -> InformatiefBron: Amstelveenweb / Fellows Bigband
11-05-2014
De Amstelveense Fellows Bigband gaf zaterdagavond 10 mei 2014 een concert rond het 50-jarig bestaan van de naam Amstelveen. Dirigent en jazztrompettist Loet van der Lee componeerde speciaal hiervoor 'Bouncing Bovenkerk' en 'Amstelveen Leeft'. Tijdens Koningsdag werd laatstgenoemde compositie al met veel succes uitgevoerd voor de leden van het Koningshuis. Niet alleen voor Koning Willem-Alexander en Koningin Maxima, maar ook nog eens toen prinses Beatrix aan het eind van de stoet langskwam. Dubbel feest voor de bandleden, want zoiets maak je niet vaak mee.
Onderweg naar het Noorddamcentrum in Bovenkerk had de redactie van Amstelveenweb.com nog twijfels, of er überhaupt iemand naar het concert zou komen, aangezien diezelfde avond het Eurovision Songfestival in Kopenhagen werd gehouden. Via de radio, de tv en allerlei mediakanalen waren de Nederlanders opgeroepen om vooral voor de tv te zitten, te kijken naar dit onvervalste volksvermaak van de laatste decennia en te ‘televoten’.
(Foto Amstelveenweb.com - 2014)
De theaterzaal in het Noorddamcentrum is helemaal uitverkocht
(Foto Amstelveenweb.com - 2014)
De Fellows Bigband begint met het concert
Maar het liep een beetje anders, want de zaal liep langzaam vol met de echte muziekliefhebbers van big bands, zoals ook de Fellows zijn. De Fellows musiceerden heel geconcentreerd tijdens het concert, maar iedereen kon het zien, dat tussen de bandleden de onderlinge verhoudingen ook kloppen, want tussendoor werd gelachen en werden grapjes uitgehaald. Het spel was dus geenszins krampachtig, het was meer relaxte pleziermuziek.
Tijdens het concert speelde de Fellows Bigband nummers van hun repertoire, waarmee het orkest door heel het land optreedt. De gastzangeressen waren Solveig Borgen, Natacha Hulzenbosch en Monique Senft. De Fellows Bigband speelde ook nog een aantal andere composities van Loet van der Lee, die hij oorspronkelijk componeerde voor de professionele Holland Bigband, waarvan hij de muzikaal leider is.
Voor en na de pauze werden composities gespeeld van Count Basie, Manning Sherwin, Ruud Bos, Seymour Simons, Loet van der Lee, Russ Morgan, Sebastian Ohm, Neal Hefti, John Klenner, Cole Porter, Lennon & McCartney en Irving Berlin. De leden van het orkest speelden heel virtuoos op trompet, gitaar, saxofoon en andere instrumenten. De redactie van Amstelveenweb en de mensen in de zaal werden zowat door de blazers uit de zaal weggeblazen, zo dynamisch speelde het orkest.
Bij de diverse uitvoeringen mocht dan de ene en dan de andere muzikant een solo weggeven, waarbij de een niet voor de ander onderdeed. Het was een zeer swingende avond en de theaterzaal van het Noorddamcentrum was helemaal gevuld met vele muziekliefhebbers. In het nummer 'Bouncing Bovenkerk' werden de gedichten van de Amstelveense dichters Kees Koot en Koos Hagen, voormalig Stadsdichter van Amstelveen, ter plaatse voorgedragen.
(Foto Amstelveenweb.com - 2014)
Alex Silvis (bastrombone speler) is de voorzitter van de band en vertelt over de nieuw gecomponeerde muziekstukken 'Bouncing Bovenkerk en 'Amstelveen Leeft'
(Foto Amstelveenweb.com - 2014)
Loet van der Lee is de dirigent van het orkest, maar hij speelt ook graag mee op zijn trompet
(Foto Amstelveenweb.com - 2014)
Kees Koot leest zijn gedicht voor
'Dorpsplein', het gedicht van Kees Koot
Nieuwer-Amstel met je raadhuis aan de Amstelrand,
ruim en uitgestrekt van Overtoom tot Rode Paal.
De hoofdstad annexeerde je groene polders telkenmaal,
maar je dorpje Amstelveen ontsprong nog net de brand.
Het oude dorpsplein dat na arbeid rust aanbood.
Leven en bedrijvigheid gingen hand in hand.
Op de hoek de vestiging van de eerste Amstelveense krant
en langs de Fabriekssteeg lag een brede sloot.
Mijn vader ventte brood vanuit zijn bakkerswagen,
dat hij in alle vroegte bakte in Sam Schreuders bakkerij.
De dorpelingen kwamen bij hem met verhaal en klagen.
In de school voor nijverheid, gelegen naast de smederij,
leerde mijn moeder de vaardigheid voor alle dagen.
Mijn ouders, het dorpje en zijn plein, zijn zo heel nabij.
(Foto Amstelveenweb.com - 2014)
Koos Hagen draagt zijn gedicht voor
(Foto Amstelveenweb.com - 2014)
De Fellows Bigband speelt in het Noorddamcentrum in Bovenkerk
Het oorspronkelijke stadsliedje 'Avé Amstelveen' werd door de orkestleider Loet van der Lee afgekeurd. Hij wilde iets anders en voor het lied 'Amstelveen Leeft', leverden inwoners van Amstelveen de teksten aan, die door bandlid en tekstschrijver Rens Groenendijk (tenorsax speler) en Loet van der Lee werden omgezet in een eigentijdse tekst. Ook heeft Koos Hagen hier nog zijn mening en toevoegingen aan mogen geven, zodat het liep als een trein. Vervolgens schreef Loet samen met Anton Burger een totaal andere melodie en het lied werd dan ook door het publiek met groot applaus goedgekeurd. Een lied, dat eigenlijk veel beter is dan ‘Avé’ Amstelveen, want Amstelveen leeft!
Aan het eind van de avond en na een toegift wilde het publiek nog meer, want ze hadden helemaal geen zin om naar huis te gaan na zo’n overweldigende avond. Dus gaf de Loet toe en speelde het orkest nogmaals het lied 'Amstelveen leeft' tezamen met de drie enthousiaste zangeressen. Zij zongen uit volle borst het lied nog een keer en probeerden het publiek er bij te betrekken. En zo eindigde deze muzikale avond die op weg naar huis nog naklonk in de oren van de redactieleden.
(Foto Amstelveenweb.com - 2014)
De blazers van de Fellows Bigband zijn in hun element
(Foto Amstelveenweb.com - 2014)
De gitarist leeft zich helemaal zich in, in de muziek
(Foto Amstelveenweb.com - 2014)
De sax afdeling
Big Band
Een big band is een soort van muzikaal ensemble, dat is ontstaan in de Verenigde Staten en wordt geassocieerd met jazz en swingende muziek. Het bestaat meestal uit de ritme sectie, koper- en houtblazers, in totaal ongeveer 12 tot 25 muzikanten. Met de termen jazz band, jazz ensemble, jazz orkest, podium band, sociëteit band en dance band worden dit soort ensembles beschreven worden. Jazz is uiteraard geëvolueerd en uitgebreid in nieuwe richtingen en de grote band optredens waren in de jaren 1950 tot de jaren 1970. Moderne big bands spelen alle stijlen van jazz muziek. Sommige grote hedendaagse Europese jazz ensembles spelen vooral avant-garde jazz met behulp van de instrumenten van de grote bands.
Terugblik
De Muziekvereniging Bovenkerk is opgericht in mei 1922 als Fanfarecorps Bovenkerk. Ze begonnen met geleende instrumenten en helemaal in deze tijd was het een groep van 20 muzikanten, waarbij je veel dezelfde familienamen tegenkwam. In 1986 werd de overstap gemaakt van Fanfare naar Harmonie orkest. In 1971 werd een majorette groep opgericht als onderdeel van de Muziekvereniging, maar in 1983 is het animo voor deze groep zo terug gelopen, dat het bestuur moest besluiten om deze afdeling op te heffen. In 1979 werd de vereniging nog groter met de komst van een Big Band. Ontstaan vanuit de Muziekschool, vonden ook deze muzikanten onderdak bij de Muziekvereniging. Inmiddels hebben de leden van de Big Band in 2002 besloten zelfstandig verder te gaan onder de naam Fellows Bigband.
Loet van der Lee
Elke donderdagavond repeteert de Fellows Bigband. Naast traditionele big band nummers van grootheden, zoals Count Basie en Duke Ellington, is er plaats voor Latin, pop en funk. Regelmatig zijn ze live te horen op besloten optredens, of in het openbaar. De Fellows Bigband bestaat uit 20 leden, sterk variërend in leeftijd. Aan de bekende jazzmusicus Loet van der Lee heeft het orkest een unieke dirigent. Loet staat ook aan het hoofd van de professionele Holland Big Band en werkt als trompettist met orkesten als Jazz Orchestra of the Concertgebouw, Cubop City Big Band en het Glenn Miller Orchestra. Met zijn eigen Latin band Descarga Amsterdam en Loet van der Lee Quartet / Quintet maakte hij al vele cd’s.
Loet van der Lee (1968) begon trompet te spelen op de leeftijd van 9 jaar en zijn professionele carrière begon op zijn 18de. Hij studeerde af aan het Hilversums Conservatorium in januari 1993. Als uitvoerend artist werd Loet al snel geïnteresseerd in verschillende muziekstijlen, zoals van jazz, salsa en popmuziek tot big band, kleine band, blues, funk en studio muziek. Tegenwoordig is Loet niet alleen een alom gerespecteerde jazz en Latin-jazz-speler, maar ook als sectie en lead trompettist.
En dan zie je hem hier als orkestleider in Bovenkerk en hoor je hem als een kunstenaar op zijn trompet spelen, met de eigenschap om ook de muzikanten van de band te inspireren. Vooral dit gegeven is belangrijk, als het orkest uit tientallen muzikanten bestaat, zoals dat het geval is bij de Fellow Bigband. Want alleen een professionele muzikant kan zijn kwaliteiten overbrengen naar de individuele secties van een grote band.
(Foto Amstelveenweb.com - 2014)
Trompettist Diedrik Ruisch tijdens zijn solo. Achter hem staat Rieks Schreuder die op zijn contrabas speelt
(Foto Amstelveenweb.com - 2014)
De muzikanten van de band kunnen allerlei muziekstijlen spelen, maar vanavond waren de Amerikaanse en Britse jazz klassiekers aan de beurt
(Foto Amstelveenweb.com - 2014)
Zangeres Monique Senft zingt 'Telkens weer', een liedje van Willeke Alberti
(Foto Amstelveenweb.com - 2014)
Zangeres Solveig Borgen zingt 'Just Friends' een compositie van John Klenner uit 1931
(Foto Amstelveenweb.com - 2014)
Als de zangeressen Monique Senft, Solveig Borgen en Natascha Hulsebos het nieuwe lied 'Amstelveen Leeft' zingen, krijgen zij de mensen in de zaal zover om mee te zingen
Voor het concert van de Fellows Bigband in het kader van '50 jaar Amstelveen' schreef Koos Hagen een gedicht en hij las het ook voor:
Eeuwenoud - Wereldwijd
Amstelveen 50 jaar? Welnee
wij leven al ruim zeven eeuwen
in dit bedijkt moeras, ooit onder het gezag
van een strijdbare bisschop van Utrecht
die eerst een kapel voor ons stichtte
daarna zijn leger stuurde en belasting hief
alsof er veel te halen viel bij vissers
boeren, jagers, stropers, henneptelers
Wij overleefden het bisschoppelijk bewind
alsook strafexpedities van graaf Floris
de storm van Allerheiligen, de grote brand
we leden onder Deense plunderaars
Gelderse bendes, Spanjaarden, geuzen
zagen een veldslag in de Dorpsstraat
van Franse kanonniers tegen de Pruisen
nog later bracht een Duitse overmacht
ons bommen, honger, verzet, verraad
Ja, eeuwenlang was dit een dorp
aan vreemde heersers onderworpen
geen honderd jaar terug door Amsterdam
zelfs van de eigen grond verdrongen
maar Amstelveen vocht zich uit zijn moeras
omhoog, groeide en werd welvarend
trok mensen uit heel Nederland
uit Indonesië en Afrikanen
werkers uit China, India, Japan
En nu zijn wij met vijfentachtigduizend
veelkleurig en divers in talen en talent
samengebracht in deze groene stad
aan een romantische rivier leven wij
in vrijheid, in dat complexe samenspel
van klanken, ieder van ons blaast zijn partij
bespeelt in harmonie het eigen instrument
als in de Fellows Bigband