Bijgewerkt: 22 november 2024

De 4de editie van het Boslab Theaterfestival

Nieuws -> Amsterdamse Bos

Bron: Amsterdamse Bostheater
15-07-2021

Van moderne storytelling tot wervelende mime en van barok toneel tot poëtische liedjes; de vierde editie van Boslab Theaterfestival is verrassend veelzijdig. Hét jonge makers festival van de zomer is van dinsdag 27 juli tot en met zaterdag 7 augustus 2021 in en om het Amsterdamse Bostheater.

Bij Boslab Theaterfestival gaat het publiek op ontdekkingstocht door het bos, buiten de paden en langs de rafelranden van het toneel. Vertellers, zangers, mimers en toneelspelers tonen hun werk op unieke plekken. Deze keer zijn er 12 presentaties van ongeveer 30 minuten. Bezoekers zien het werk van drie verschillende makers op een avond. Tussendoor is er tijd voor een drankje in de Bosbar. De opzet van het festival is zeer ruim, waardoor er voor bezoekers voldoende ruimte is om veilig en op afstand te genieten.

Artistiek leider Frances Sanders, dramaturg Florian Hellwig en Bostheater-directeur Ingejan Ligthart Schenk presenteren met trots een zeer gevarieerd gezelschap van (vaak net afgestudeerde) makers. De nieuwe generatie kijkt met verbazing naar de wereld waarin we terecht zijn gekomen. Hoe ze hiermee omgaan, is heel verschillend en dát zie je terug in de voorstellingen: van activistische kunstenaressen die de wereld bestrijden tot net niet gelukte mannen die opgesloten zitten in een bunker. Van onderwerpen als suïcide en psychose tot een zoektocht naar de eigen ik.

Het festival biedt een combinatie van premières en remakes. Nieuw is de samenwerking met de Mezrab Storytelling School. Acht jonge ‘krijgers’ die zijn opgeleid in het vertelcafé worden het woud in gestuurd. Slagen zij er in om het publiek tussen de bomen en in de openlucht te ontroeren met hun vertelkunsten?...

Dit is de vierde editie van het nieuwe makers-festival van het Amsterdamse Bostheater, dat door bezoekers ook wel liefkozend een mini-Oerol wordt genoemd. In de afgelopen jaren zijn meerdere pareltjes van voorstellingen ontwikkeld, die door publiek en pers lovend ontvangen werden. Zo werd Collectief Blauwdruk vorig jaar in Theatermaker genoemd in een Top 3 van meest veelbelovende nieuwkomers.

Premières

Recht op de Hemel - een Lucifer op aarde Collectief Blauwdruk, verraste vorig jaar met een barok-futuristische drijf-in-waterfietsvoorstelling. Ook dit jaar dient Joost van den Vondel als inspiratiebron. Het collectief maakt een rauwe en radicale bewerking van Lucifer. In een muzikale voorstelling zetten ze de thema’s identiteit, privilege en gelijkwaardigheid centraal tegen de achtergrond van het plotselinge overlijden van God. De Engelen storten op aarde en moeten opnieuw duiden wie zij zijn. In het machtsvacuüm dat hierbij ontstaat, raken ze met elkaar én zichzelf in conflict. Collectief Blauwdruk: Tijn Panis - Bram Walter - Romijn Scholten | 2020 ArtEz Arnhem



Scènes uit een toekomstig gedeeld verleden Wat zegt de wereld over de waanzin? En wat zegt de waanzin over de wereld? ‘Scènes uit een toekomstig gedeeld verleden’ neemt je mee op een talige trip die de grensgebieden van ons bewustzijn opzoekt. Twee performers spelen een ode aan de waanzin waarbij het spel zelf hun enige houvast is. In dat spel worden ze enkel ondersteund door hun eigen lichaam en een lichtontwerp dat de bomen transformeert tot droomlandschap. Anouk Friedli | 2016 Regieopleiding Ritcs Brussel

Aokigahara / Zee van groen Een jonge vrouw trekt zich terug in het bos om een antwoord te vinden op de vraag: ‘ga ik een einde maken aan mijn leven?’ Geïnspireerd op het Japanse bos Aokigahara, ofwel Suicide Forest, maken Erasmus Mackenna en schrijver en dramaturg Roel Pronk samen een intieme voorstelling die zowel leven als doodgaan blootlegt als een persoonlijke daad van overwinning in een wereld die al zo veel van ons vraagt. Erasmus Mackenna | 2021 Regie Academie voor Theater en Dans Amsterdam

The Bird is Still Alive Al jaren zetten activistische kunstenaressen Wan & Tei alles op alles om met hun kunst de mens te laten inzien hoe fucked up de wereld is. Maar in hun gekunstelde pogingen om mensen te laten handelen falen ze steeds. The Bird is Still Alive gaat over de zoektocht van twee wezens naar hun autonomie, twee vrouwen die hun eigen stem terug proberen te vinden. Janna Adank & Anne Hofman | 2018 Amsterdamse Toneelschool en Kleinkunstacademie.

Rebecca. Rebecca laat haar vertrouwde land achter op zoek naar de Graal van Fortuna… Na zeven jaar varen en zeven dagen zwemmen is er eindelijk land in zicht. Op dat land woont Suze die zich zeven jaar geleden heeft verslapen, waardoor haar familie zonder haar vertrok. Rebecca is een sprookje over rustig verdwalen en langzaam mislukken: een zoektocht naar geluk (wat dat ook mag zijn) en een poging te proberen te vinden wat je juist níét zoekt. Dagmar Ketelaers & Annabelle Hinam | 2020/2021 Toneelschool Utrecht

Vanaf hier. Alles wat ik had verwacht verbrak, toen jij de tijd aangaf… Het leven komt keihard om de hoek kijken. Fee zet zich schrap, en nu, vanaf hier? Een muzikaal en kleurrijk portret, over verlies en het vinden van de weg terug. De Nederlandstalige nummers zijn autobiografisch en kennen invloeden uit Europese en Zuid-Amerikaanse sferen. Fee Reynaert | 2018 Conservatorium

B O S BOS is een voorstelling over taal en ook over de representatie van de niet mensen. Collectief BrugMan maakt ‘Mythisch-lullig’ ofwel magisch realistisch theater.

BrugMan: Dinda Provily en Jurjen Zeelen | 2019 Amsterdamse Toneelschool en Kleinkunstacademie. Het bestaan belichaamt zichzelf in hardnekkigheid en deemoed, trots in zijn bouwvalligheid. Deze fysieke en beeldende voorstelling vol geluiden is een gravende zoektocht naar de menselijke waardigheid in relatie tot zijn onvermijdelijke behoefte om te begrijpen. Elliot Dehaspe & Aleksej Ovsiannikov | 2021 Mime Academie voor Theater en Dans Amsterdam

Remakes

Impasse Twee personages gaan tegen een achtergrond van bij elkaar geraapte overblijfselen, gekleed in vodden, de confrontatie aan met de tijd en het wachten op betere tijden. Waar ze zijn, waarom en waar ze op wachten blijft een raadsel. Oakwood vermengt een nostalgische vorm van theater met beeldende poëzie en hedendaagse mime. Oakwood: Hali Neto & Gerben de Jong | 2018 / 2019 Mime Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten

Ergens Op de Wereld Is het Stil Een tragikomedie over twee mannen, die opgesloten zitten in een bunker. Ze wachten tot iemand ze komt redden. Maar er komt niemand. Wat nu? Wat volgt is de zoektocht van twee net niet gelukte mannen die hun plek in de maatschappij niet konden vinden. Een zoektocht naar zingeving in een wereld die totaal zinloos aanvoelt. Sebastiaan de Bie & Levi Middendorp | 2020 / 2021 Amsterdamse Toneelschool en Kleinkunstacademie

Sick, Trance, Glory, Mud. Twee toneelspelers spelen, voor de laatste keer, de laatste voorstelling ooit. Maar hoe kom je op, als het de laatste keer is? En hoe ga je af, als het de laatste keer is? Twee toneelspelers komen op en gaan weer af, voorgoed. Sick, Trance, Glory, Mud is een scheppingsverhaal voor een nieuwe wereld, en een nieuwe positie van de mens daarin. Zephyr Brüggen | 2021 Regie Amsterdamse Academie voor Theater en Dans. Bekijk de agenda van het Boslab hier.



Amstelveenweb.com is niet verantwoordelijk voor de inhoud van de nieuwsberichten.