Prettige Paasdagen van 2016!
Nieuws -> KerkBron: Amstelveenweb/Wikipedia
26-03-2016
Pasen (Grieks: Πάσχα, Paskha; Aramees en Hebreeuws: פֶּסחא Pasha,) is het centrale feest in het christelijk liturgisch jaar. Volgens de canonieke evangeliën stond Jezus op uit de dood, op de derde dag na zijn kruisiging. Zijn opstanding wordt gevierd op de Dag van Pasen, of Paaszondag (ook de Dag der Opstanding, of wederopstanding zondag). De chronologie van zijn dood en opstanding wordt verschillend geïnterpreteerd tussen A.D. 26 en 36, van oudsher 33. (A.D. - Anno Domini, is het Latijn voor ‘in het jaar des Heeren’ en verwijst naar een jaartal, dat na Christus in de tijd gelegen is).
(Bron Wikipedia - 2016)
Orthodoxe icoon van de verrijzing van Jezus uit de dood, op de derde dag na zijn kruisiging
Pasen markeert het einde van de vastentijd, een periode van 40 dagen van vasten, gebed en boetedoening. De laatste week van de vastentijd wordt de Heilige Week genoemd en het bevat de Goede Vrijdag, ter herdenking van de kruisiging en dood van Jezus. Pasen wordt gevolgd door een 50 dagen durende Paastijd, eindigend met Pinksteren.
De paastijd en de christelijke liturgie daaromheen heeft door de eeuwen heen vele componisten geïnspireerd tot muzikale composities. In de Barokperiode viel vooral het werk van Johann Sebastian Bach op met de Johannes-Passion, Matthäus-Passion en zijn cantates. Voor de eerste paasdag bedacht Bach de cantate nr. 4 Christ lag in Todesbanden. Voor de tweede paasdag schreef hij vervolgens de cantate nr. 6 Bleib bei uns, denn es will Abend werden.
(Bron Amstelveenweb.com - 2016)
In de legende brengt de Paashaas manden rond, gevuld met gekleurde eieren, snoep en soms ook speelgoed naar de woningen van de kinderen
De Paashaas is een personage, dat soms wordt afgebeeld met kleren aan. In de legende brengt het dier manden rond, gevuld met gekleurde eieren, snoep en soms ook speelgoed naar de woningen van de kinderen. Als zodanig, toont ze gelijkenissen met de Kerstman. Omdat zij beide schenkingen aan kinderen brengen op de avond vóór hun respectievelijke feestdag. De Paashaas werd voor het eerst genoemd in het boek van de Duitse arts en botanicus Georg Franck's 'Ovis paschalibus' ('Over Paaseieren') in 1682 en het verwijst naar een traditie in Elzas, dat een Paashaas paaseieren brengt. De Elzas (Frans: Alsace, Duits: Elsass van Elsass) is een regio in Frankrijk, gelegen op de linkeroever van de Rijn en in het Westen begrensd door Lotharingen.
Met de christelijke viering wordt, evenals met de joodse viering, de uittocht uit Egypte (de exodus) herdacht, zij het metaforisch vanuit het werk van God in en door de persoon Jezus als christus, door christenen beschouwd als de Zoon van God, de beloofde Messias, de Verlosser. Hij wordt in het Nieuwe Testament het paaslam genoemd, dat zichzelf vrijwillig liet offeren voor de verzoening van God met de mensen. Dit duidt op de symbolische betekenis van het offerlam, dat volgens de Mozaïsche voorschriften (Oude Testament, Pentateuch) en de tradities van de joodse godsdienst geofferd moest worden ter vergeving van zonden.
Met de voorstelling van Jezus als het eeuwige paaslam werd in geestelijke zin een 'nieuw verbond' tussen God en mens aangeboden, gebaseerd op de genade, waarmee het oude verbond, gebaseerd op de wet, buiten werking kon worden gesteld. Wie in Hem gelooft, hoeft volgens de christelijke traditie niet meer 'onder de wet' te leven, maar valt 'onder de genade'. Deze begrippen en de verhoudingen tussen het een en ander zijn in onder meer de brieven van de apostel Paulus nader uitgewerkt. Met het paasfeest wordt ook uitgekeken naar de verwachte wederkomst van Jezus op aarde.