Born in Georgia in het Cobra Museum
Nieuws -> CultuurBron: Cobra Museum
09-01-2009
Het Cobra Museum voor Moderne Kunst in Amstelveen toont van 24 januari 2009 tot en met 14 juni 2009 als eerste museum in Nederland een groot overzicht van hedendaagse kunst uit Georgië.
(Cobra Museum - 2008)
Guram Tsibakhashvili, Zwilinger,vanaf 1998, serie Pépineristes, foto, 100 x 100 cm
Georgië heeft een rijke cultuur die teruggaat tot ver voor onze geschiedschrijving. In ruim 70 kunstwerken van 23 kunstenaars wordt er een fascinerend beeld geschetst van de wijze waarop een nieuwe generatie kunstenaars uit Georgië aankijkt tegen de ontwikkelingen in de hedendaagse kunst. Dat de huidige politieke situatie hierin een rol speelt is evident, maar niet richtinggevend.
(Cobra Museum - 2008)
Ira Kurmaeva, LOVE (uit de serie 'Her Name is Love'), 2004, foto, 100 x 70 cm
Naar aanleiding van de tentoonstelling zendt Holland Doc van 24 t/m 30 januari 2009 een week lang een aantal documentaires uit over Georgië. Bij de tentoonstelling verschijnt een tweetalige catalogus.
Het begin van de jaren negentig van de vorige eeuw is in Europa een moment waarin een periode van relatieve rust aanbreekt. De Sovjet Unie is uiteengevallen en de verschillende landen ontwikkelen zich gestaag richting een samenleving waarin vrijheid en democratische waarden niet langer een utopie zijn maar werkelijkheid kunnen worden. Maar er zijn ook uitzonderingen. Op de Kaukasus, en met name in Georgië, blijft het met een aantal oorlogen achter elkaar erg onrustig. Ondanks of misschien wel dankzij deze situatie bloeit de kunst er echter als nooit tevoren. Het is fascinerende kunst die wat betreft uitdrukkingsvorm geheel past binnen hedendaagse westerse kunsttraditie, maar inhoudelijk diep geworteld in regio waar de kunstenaars vandaan komt.
De tentoonstelling begint in het begin van de jaren negentig als Georgië na vele decennia door Rusland te zijn overheerst zijn onafhankelijkheid heeft herkregen, maar al snel twee oorlogen te verwerken krijgt en het banden met Rusland verlaat. Bij de oudere generatie kunstenaars is de invloed van deze gebeurtenissen nog steeds goed zichtbaar in de kunst.
(Cobra Museum - 2008)
Niko Tsetskhladze, New York Capriccios, 2006, L-print op doek, 153 x 100 cm
De oorlogen hadden tot gevolg dat de kunstenaars van deze generatie tien jaar lang nauwelijks contact konden hebben met hun oude vrienden en kunstenaarscollega’s in Rusland. Net als in de politiek richtte hun blik zich steeds meer op het westen. Ondanks de nieuwe vrijheid vertrok een derde van de jonge kunstenaars om vooral in Duitsland een nieuw bestaan op te bouwen. Bij de ‘achterblijvers’ was er soms een merkwaardige nostalgie naar de ‘sovjet’-verleden te bespeuren zoals in vele andere voormalige sovjet landen.
(Cobra Museum - 2008)
Maia Naveriani, Bunnies and Man, 2008, kleurenstift en mixed media op papier, 180 x 150 cm
De kunst uit die periode laat veel performances, installaties, video’s en foto’s zien, vergelijkbaar met de ontwikkelingen in de kunst in Rusland. Er werd opvallend weinig geschilderd. In de schilderkunst waren enige tijd vernieuwingen te zien maar deze zijn helemaal verdwenen.
(Cobra Museum - 2008)
Thea Gvetadze, Zeit des Mondes, 2008, mixed media op doek, 140 x 200 cm
De kunst van de jongste generatie laat een heel ander beeld zien, voor deze kunstenaars speelt het politieke verleden veel minder een rol. Opvallend aan de jongste kunst uit Georgië, en goed vertegenwoordigd op de tentoonstelling, is dat er op het moment vooral veel vrouwelijke kunstenaars in Georgië actief zijn. In hun werk zit een krachtige vrouwelijke kant die voorkomt uit de sterke maatschappelijke positie van de vrouw in Georgië. Het medium dat ze voor hun kunst gebruiken is nog steeds film en video, dit in tegenstelling tot de Georgische kunstenaars die het land hebben verlaten die de schilderkundige traditie weer hebben opgepakt.
(Cobra Museum - 2008)
Maia Naveriani, Girl with lemons, 2006, kleurenstift op papier, 133 x 130 cm
Als iets de hedendaags kunstenaars uit Georgië kenmerkt is wel ze poëtische dromers zijn, waarbij ze zich soms opsluiten in hun eigen gedachten of deze juist heel emancipatorisch uit willen dragen. Voor de kunst maakt het niet uit waar ze wonen. Georgië als geboorteland blijft een onuitwisbaar gegeven dat de kunstenaars overal met zich mee blijven dragen.
De tentoonstelling ‘Born in Georgia’ sluit aan op een serie tentoonstellingen over de randen van de westerse kunst en nieuwe gebieden zoals hedendaagse kunst uit China (2007) en Leipzig (2008) die onlangs in het Cobra Museum voor Moderne Kunst te zien waren.
Kunstenaars op de tentoonstelling: Tolia Astakhishvili, Nino Chubinishvili, Gia Edzgveradze, Heike Gallmeier, Thea Gvetadze, Keti Kapanadze, Anna K.E., Tamara K.E, , Tamuna Karumitidze, Irina Kurmaeva, Luka Lasareishvili, Group LOTT (Vajiko Chachkhiani, Giorgi Gagoshidze, Giorgi Marr, Elene Naveriani, Melano Sokhadze, Mari Tsiklauri), Maia Naveriani, Koka Ramishvili, Nino Sekhniashvili, Gio Sumbadze, Maya Sumbadze, Thea Telia, Vato Tsereteli, Niko Tsetskhladze, Guram Tsibakhashvili, Andro Wekua en Iliko Zautashvili.
(Cobra Museum - 2008)
Tolia Astakhishvili en Heike Gallmeier, Die Passage, 2007, Mini-DV, 10 min
Bij de tentoonstelling verschijnt een tweetalige catalogus met teksten van drs. Jan Hein Sassen, interim directeur van het Cobra Museum voor Moderne Kunst, en dr. Jane A. Sharp, Norton and Nancy Dodge Collection of Nonconformist Art from the Soviet Union, Jane Vorhees Zimmerli Art Museum. De catalogus wordt uitgegeven door 99 Uitgevers.
Update:
First Lady van Georgië, Sandra E. Roelofs-Saakasjvili, zal op vrijdag 23 januari 2009 de officiële opening verrichten van de tentoonstelling 'Born in Georgia. Hedendaagse kunst uit Georgië' in het Cobra Museum voor Moderne Kunst Amstelveen.
De in Terneuzen geboren Sandra Roelofs verwierf grote bekendheid toen haar echtgenoot Micheil Saakasjvili op 4 januari 2004 werd gekozen tot president van de Republiek Georgië. Naast haar werkzaamheden als presidentsvrouw heeft ze ontwikkelingsprojecten in Georgië opgezet en doceerde ze Frans aan de universiteit van Tbilisi. Van 1998 tot begin 2002 was ze assistente van de honorair consul van Nederland in Tbilisi.
Begin 1998 richt Sandra Roelofs de Humanitaire Stichting 'SOCO' op, een organisatie die zich onder meer bezig houdt met het ondersteunen van Georgische gezinnen met lage inkomens. Roelofs is in Amstelveen vanwege haar grote affiniteit met de Georgische (hedendaagse) cultuur.
Naar aanleiding van de tentoonstelling zendt Holland Doc van 24 t/m 30 januari 2009 via het digitale kanaal een week lang een aantal documentaires uit over Georgië.
Informatie: www.hollanddoc.nl
Vanaf 24 januari 2009 tot en met 14 juni 2009
Adres: Cobra Museum voor moderne kunst, Sandbergplein 1, Amstelveen 1181 ZX