Drukke Open Dag bij SAKB Kunstlokaal 2021
Nieuws -> CultuurBron: SAKB/Amstelveenweb
30-08-2021
Op zondag 29 augustus 2021 opende SAKB KunstLokaal Amstelveen aan de Ouderkerkerlaan 14 en 15 de deuren voor het publiek. Het was fijn dat dit weer kon plaatsvinden. Vanwege de coronamaatregelen werd van elke bezoeker de tijd van binnenkomst, naam en telefoonnummer genoteerd en kreeg een koord omgehangen.
Er was een afgepast aantal koorden, dus verliet iemand het pand, dan kon een ander weer binnengaan. Ondanks deze regels verliep de wandelgang wat rommelig, omdat er twee ingangen waren en twee openingen. Ook het tijdschema voor de openingen liep flink door elkaar, niet alleen vanwege oponthoud op de weg, maar ook door miscommunicatie. Dat was jammer want nu was eigenlijk het hele systeem van loopinrichting verloren en wist men niet goed waar nu te kijken of aan mee te doen.
Er waren wel heel veel activiteiten zowel buiten als binnen, want in het bouwdeel van de SAKB was in de lokalen te zien wat er zoal op cursussen en workshops aan moois is gemaakt op het gebied van tekenen, schilderen en beeldhouwen. Belangstellenden konden kennismaken met docenten, vragen stellen en zich eventueel opgeven voor workshops.
(Foto Amstelveenweb.com - 2021)
Vijf Japanse dames in feest-kimono's voor de piano. De kimono (きもの/着物) letterlijk 'hetgeen iemand draagt' - van het werkwoord 'dragen op de schouders' (着, ki), en het zelfstandig naamwoord 'ding' (物, mono) is een traditioneel Japans kledingstuk en de nationale klederdracht van Japan
(Foto Amstelveenweb.com - 2021)
Mevrouw Sakato speelt een stukje van de Russisch componist Modest Mussorgski de pianosuite 'Pictures at an Exhibition'
Aan de andere kant in het voormalige gebouw van Odin was de Japanse gemeenschap, JACOP aanwezig in hun prachtige kimono. Twee Japanse dames zaten in kimono een uur lang als model voor tekenaars en schilders. Ook werden er workshops Ikebama, origami en kalligraferen gegeven en kon men zien hoe een Japanse theeceremonie verloopt. Aan de achterzijde stonden buiten kraampjes met Japanse bloemsierkunst, Japans kalligraferen en Japanse kunstnijverheid.
(Foto Amstelveenweb.com - 2021)
Hans Jansen voorzitter van SAKB aan het woord
Uiteindelijk vertelde Hans Jansen, voorzitter van het SAKB bestuur om 12.30 uur in het Japanse gedeelte wat er allemaal was te zien en te beleven, zoals de ‘Rondreizende Piano’.
(Foto Amstelveenweb.com - 2021)
Herbert Raat (VVD) wethouder Kunst en Cultuur spreekt de aanwezigen toe
Daarvoor was Herbert Raat (VVD) wethouder Kunst en Cultuur uitgenodigd. Mevrouw Satoko, pianodocente, speelde een minuutje op de piano, toen Herbert Raat het woord nam. Hij heette iedereen welkom op deze zondagmiddag en vertelde over de aanschaf, waarvoor als eerste Bert de Pijper, fractievoorzitter van ChristenUnie-Amstelveen zich sterk had gemaakt. Overal in de wereld staat een piano waar mensen vrijelijk op mogen spelen en dat sfeertje wil de gemeente ook in Amstelveen creëren. De piano zal in alle Amstelveense instellingen komen te staan, waarvan als eerste in het SAKB lokaal. Ook heette Herbert Raat Matthijs den Hollander de Amstelveense Stadsdichter speciaal welkom aangezien het hier zijn laatste optreden als stadsdichter is. Hij wenste iedereen een fijne middag en was blij dat het gebouw nu weer open is sinds de coronasluiting dankzij Hans Jansen en hij vroeg een hartelijk applaus voor Hans.
(Foto Amstelveenweb.com - 2021)
Wethouder Herbert Raat en mevrouw Sakato spelen samen 'Shine a light' van de Rolling Stones op de Yamaha piano
Herbert Raat speelde daarna samen met mevrouw Satoko een quatre main ('vier handen') het nummer 'Shine a light' van de Rolling Stones dat echt geweldig klonk! Toen kondigde Hans Jansen aan dat Herbert Raat een theeceremonie zou bijwonen en kreeg vooraf in een kistje, prachtige handgeschilderde Japanse theekommetjes. Vervolgens trok hij zijn schoenen uit en stond in zijn nieuwe sokken klaar op de mat om een Japanse theeceremonie mee te maken, maar werd weggestuurd. De heer die de ceremonie uitvoerde was nog niet klaar met de eerste ‘uitvoering’.
(Foto Amstelveenweb.com - 2021)
Een Japanse heer voert een Japanse theeceremonie uit voor de aanwezigen
(Foto Amstelveenweb.com - 2021)
Masako Higashi geeft een korte ikebana cursus aan een bezoeker. Ikebana is de traditionele Japanse bloemschikkunst. De traditie gaat terug tot de Heian-periode 794 tot 1185, toen bij altaren bloemen werden geofferd. Later werden bloemstukken gebruikt om de tokonoma (nis) van een traditioneel Japans huis te versieren
(Foto Amstelveenweb.com - 2021)
Voor de tekencursisten van SAKB zit een Japanse dame in kimono in de zaal
(Foto Amstelveenweb.com - 2021)
De aanwezige cursisten zijn er actief en de eerste resultaten zijn al te zien
Uiteindelijk was het tijd voor de tweede opening van het festival SAKB KunstLokaal en JACOP, duikteam Nemo en gitaarcentrum Amstelland. Hans Jansen zei dat dit uniek was omdat iedere instantie nu aanwezig is en de coronatijd hebben overleefd. Daarom werd voor deze gelegenheid speciaal de stadsdichter gevraagd, Matthijs den Hollander. Matthijs maakte bekend dat hij stopt als stadsdichter van Amstelveen en een carrièreswitch maakt naar de voedingsindustrie – vegan-today- tezamen met zijn partner Maryen van Castro.
(Foto Amstelveenweb.com - 2021)
Een van de laatste activiteiten van Matthijs den Hollander als de Stadsdichter van Amstelveen is zijn toespraak voor te lezen met een Haiku als illustratie. Het is een vorm van Japanse dichtkunst, geschreven in drie regels, waarvan de eerste regel 5, de tweede regel 7 en de derde regel weer 5 lettergrepen telt
Hij vond het prachtig om deze opening te mogen doen samen met de muziek, de duikvereniging en de wethouder. Hij verbond deze verenigingen tezamen in zijn voordracht op zijn swingend vertellende manier. Het is de moeite waard om dit vanaf de video te beluisteren. Bij zijn voordracht vertelde hij over Haiku en droeg dit voor in het Japans.
Matthijs vertelde dat het gedicht van de Chinese dichter Li Po uit de 8e eeuw heel mooi een ogenblik van geluk uitdrukt, in de natuur, helemaal met jezelf, wat voor hem op grappige wijze laat zien dat het diepe geluk van het mogen leven op aarde op ieder moment te vinden is:
I take a bottle of wine and I go to drink it among the flowers.
We are always three - counting my shadow and my friend the shimmering moon.
Happily the moon knows nothing of my drinking, and my shadow is never thirsty.
When I sing, the moon listens to me in silence.
When I dance, my shadow dances too.
After all festivities the guests must depart
This sadness I do not know.
When I go home, the moon goes with me and my shadow follows me.
Daarna hield hij zijn openingsdicht:
Middag in het KunstLokaal
Metafoor voor alles wat je wil bereiken.
In tweeëneenhalf uur stilte krassen kwasten en kaart in doek door kleur, de ruimte sacraal, neusvleugels trillen, doordrongen van de geur van verf, stof, ezel. Een feest.
Het lokaal vult zich met plannen en verwachting. De meester verklaart de les multilateraal geopend, waarna de geest bedaart. Het doek is leeg. Het thema van de week staart je carte blanche aan.
De tijd verstrijkt. Net als het licht door de gordijnen. En middenin en uit haar banen valt altijd dat moment. Ongrijpbaar, maar toch, h??l even. Dat je het plots ziet. Op je doek. Of om je heen. Het moment. Het nu. Het leven.
Dan wassen we de kwasten.
Ezels stallen. In vijf rijen van twee met voldoende afstand tot de kast a.u.b.
Een laatste woord. En met de hele wereld onder je arm treed je haar anders binnen. Omdat je je je leven in dit zalig oord weer nieuw ziet, voelt, hoort.
Na deze voordracht bedankte hij een ieder en kreeg hij uit de handen van Hans Jansen een kistje (aangeboden door Ons Tweede Thuis) met versproducten van de Tuinvereniging Nesserlaan.
Als tweede spreker kreeg mevrouw Kiyoyusiki het woord. Ze is geboren in Japan, maar woont hier al 45 jaar. Zij legde alles uitgebreid uit over Haiku. Haiku (俳句) is een korte vorm van poëzie oorspronkelijk uit Japan. Traditionele Japanse haiku bestaan uit drie zinnen die een kireji, of 'snijwoord', 17 on (morae of lettergrepen) bevatten in een 5, 7, 5 patroon, en een kigo, of seizoensgebonden verwijzing. Soortgelijke gedichten die zich niet aan deze regels houden, worden over het algemeen geclassificeerd als senryū. Haiku wordt altijd tweemaal achter elkaar opgezegd/gelezen.
De bekendste Japanse haiku is misschien wel van Bashō (1644-1694) die schreef ‘Oude vijver':
#21476;池や蛙飛び込む水の音
ふるいけやかわずとびこむみずのおと
furu ike ya kawazu tobikomu mizu no oto (fonetisch)
Oh oude vijver
een kikker springt van de kant
geluid van het water
Een andere Haiku die de dame voordroeg is van Kyoko:
Zomervakantie
mijn man is thuis
hij lijkt op
z’n geliefde hond.
Na haar uitgebreide uitlag gaf zij het woord aan Joke(?) die vertelde over de Haiku Kring Nederland (HKN) en over de op handen zijnde wedstrijd. ‘Net als de stadsdichter gedichten schrijft voor een gelegenheid, worden er in Japan gelegenheids Haiku’s gemaakt’, zo vertelde zij. Voor de duikvereniging maakte zij”
In de hete zomer
duik ik diep het bos in
vogels vliegen mee.
En tot slot nog eentje:
In geurig zonlicht
Ontwaak ik uit mijn dromen
Naast de rozentuin.
Bekijk en beluister de video, met name Herbert Raat's pianospel en de prachtige voordracht van Matthijs
De opening met alle sprekers nam geruime tijd in beslag. Namens de HKN kregen Hans en Matthijs een Haikukwartet overhandigd. Het begon te miezeren dus iedereen ging vlug de lokalen bekijken en de redactie van Amstelveenweb liep verder naar ANNA voor het afscheid van onze stadsdichter.