Bijgewerkt: 21 november 2024

Een zonnige 22ste Atelierroute in Amstelveen

Nieuws -> Cultuur

Bron: Amstelveenweb
09-10-2013

Voor de 22ste keer openden 70 Amstelveense professionele kunstenaars de deuren van hun ateliers, om het publiek een kijkje achter de schermen te gunnen op zaterdag 5 en op zondag 6 oktober 2013. Sommige kunstenaars, zoals de leden van de Vereniging Amstelland Kunst (AVK), exposeerden hun werken in de voormalige bibliotheek in Orion, in de wijk Middenhoven.

atelieroute Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2013)

De vlag van de Atelierroute Amstelveen wappert voor de tentoonstellingsruimte in Orion


Voor de doorgewinterde, of in dit geval doorgezomerde bezoekers was zaterdag 5 oktober het makkelijkste startpunt, want hier konden ze direct de werken van 15 kunstenaars bewonderen en hopelijk kopen. Het viel op, dat de leden van de Vereniging Amstelland Kunst altijd in een gebouw tentoonstellen, waarop staat dat het een voormalig gebouw is van een andere instantie.

atelieroute Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2013)

Kunstzinnige katjes van San Sia in de zaal


Dus de leden vragen een ruimte aan, soms voor een korte periode, zoals deze atelierroutedagen, knappen de ruimte op voor een tentoonstelling, houden de expositie en de volgende keer begint alles weer opnieuw. Je zou er vreselijk depressief van worden, maar aan de andere kant is het telkens wel vernieuwend en voor de betreffende buurt ook leuk om ineens kunstenaars in hun wijk te hebben.

70 kunstenaars bezoeken op twee middagen is altijd een moeilijke opgave geweest voor iedereen, dus de redactieleden van Amstelveenweb.com, hebben ook weer een selectie toegepast en hier onder kunt u het resultaat zien.

Een kunstenaar bezoeken is altijd tijdrovend, want je probeert jezelf te verplaatsen in het hoofd van een kunstenaar en van de bovenste laag steeds dieper te graven om te achterhalen hoe hij, of zij over een bepaald onderwerp dacht, toen het kunstwerk werd gemaakt.

atelieroute Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2013)

De tafel van San Sia wacht op deelnemers aan de workshop


atelieroute Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2013)

De was figuren van San Sia moeten nog worden bewerkt


atelieroute Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2013)

Beeldhouwer San Sia bekijkt het gietwerk


atelieroute Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2013)

Na een korte uitleg begint San Sia met haar workshop


Uiteraard staat niet iedereen open, maar de meeste kunstenaars blijken toch ook maar mensen te zijn die een gezellige praatje niet uit de weg gaan, vooral als alles over ‘hun’ kunst ideeën gaat. Zo belandden wij in een grote zaal van het verlaten bibliotheekgebouw in de Orion 19, tegenover wijkcentrum De Meent.

Het viel ons toen wij ooit in de bibliotheek waren, niet op dat het zo ruim was, een super ideale plek om 15 kunstenaars binnen te laten en de vrije hand te geven om een tweedaagse tentoonstelling te organiseren. In deze grote zaal, eigenlijk een donker betonnen hol, waren de volgende kunstenaars aanwezig: Susanne Compier, Hans Fransen, Cilia Groenveld, Yvonne Kieft, Paul Klimecki, Tjits van der Kooij, Sunny Neeter, Gabriela Oltean-Lungu, Peter Oosterhout, Rud Perree, Pete Purnell, SanSia ( Karina Tan), Neely Schaap, Astrid Stoffels en Marja Verhagen.

De verlichting moesten de kunstenaars zelf regelen en nog steeds was het behoorlijk donker op bepaalde plekken in de zaal. Wij brachten als eerste San Sia, oftewel beeldhouwer Karina Tan een bezoek, want zij wilde een workshop geven voor geïnteresseerden in gietmal- en brons bewerking. Er lagen al een paar wassen beelden uit een gietmal. In een gietmal wordt vloeibare was gegoten en als de was is afgekoeld en je het beeld uit de mal haalt, moet er nog een aantal werkzaamheden afgerond worden tot het daadwerkelijk brons gieten kan beginnen. Na het brons gieten wordt weer dezelfde procedure gevolgd, maar nu in brons, dus gietranden schuren, tot de oppervlakte van het beeld mooi is. Het eerste proces, het wassen beeld vormen en veranderen kon tijdens een workshop worden gedaan, maar op het moment, dat wij er waren zat nog niemand achter de tafel, dus wij wandelden weer verder naar de stand van zilversmid Cilia Groenveld.

atelieroute Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2013)

Zilversmid Cilia Groenveld werkt gewoon door


atelieroute Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2013)

Eén van de creaties van zilversmid Cilia Groenveld


Wij bekeken haar oude en nieuwe creaties die altijd weer prachtig zijn. Tijdens ons gesprek werkte Cilia gewoon door en liet ons voelen en vertelde, waarom ze dit, of dat aan een sierraad deed. Je ziet aan haar hoeveel plezier dit werk geeft, ongeacht welk sierraad ze ook maakt.

atelieroute Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2013)

Beeldend kunstenaar Paul Klimecki voor zijn schilderijen


Vervolgens naar Paul Klimecki die nu ook een serie experimentele beelden, digitale foto’s gecombineerd met schilderijen maakt. Ook komen veel natuurbeelden voor in zijn werken.

atelieroute Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2013)

Het stenen werk van beeldend kunstenaar Rud Perrée


atelieroute Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2013)

Beeldend kunstenaar Rud Perrée voor zijn kunstwerken


Naast Paul stonden de beelden van beeldhouwer Rud Perrée, die van steen en polyester beelden maakt. Hij woont in Amsterdam en werkt in Ouderkerk aan de Amstel. Hij was voor de redactie een onbekende kunstenaar.

Ons volgende actiepunt was een bezoek aan de stand van keramiste Tries Smilde. Ze haalt haar ideeën uit de oudheid, klassieke- en volksvormen (de Griekse en Mexicaanse) en uit voorwerpen op schilderijen. Daarnaast krijgt ze inspiratie uit de natuur, of uit een gedicht. Vanuit het onderwerp van inspiratie maakt Tries een kleine serie werken in klei, die ze vervolgens Raku stookt, of in porselein uitwerkt.

Raku stoken is een van oorsprong Japanse techniek, waarbij het glazuur van een werkstuk (sterk) craqueleert, dus kleine scheurtjes ontstaan in de klei, of porselein. Tries had ook een tafel, waar ze workshops organiseerde. Kleine tegeltjes konden met eigen ideeën worden beschilderd. Dat leverde een leuk tegeltableau op en degenen die later hun gebakken tegeltje willen ontvangen, want het afbakken zou bij Tries in de werkplaats gebeuren, kon zijn of haar e-mailadres doorgeven voor een bericht als het tegeltje klaar was. Het leuke daarvan is, dat de mensen dan bij Tries in de werkplaats komen aan huis en met eigen ogen kunnen zien hoe zij daar haar keramiek bakt.

atelieroute Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2013)

Keramiste Tries Smilde achter haar tafel


atelieroute Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2013)

Beschilderde aardewerk tegels, die bij Tries werden beschilderd tijdens haar workshop


atelieroute Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2013)

Een prachtig aardewerk van de serie Platanen van Tries Smilde


atelieroute Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2013)

Aardewerk van Tries Smilde


Beeldend kunstenaar Sunny Neeter was de volgende halte, waar wij de nieuwe en soms geestige creaties van Sunny konden wij bewonderen onder begeleiding van de kunstenaar zelf. Sunny experimenteert met alle soorten materialen. Op een tafel had zij een kunstwerk gecreëerd van verschillende materialen.

atelieroute Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2013)

Sunny Neeter vertelt over haar 3D beelden


atelieroute Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2013)

Paperback, een geestig beeld van Sunny Neeter


atelieroute Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2013)

De achterkant van Paperback van Sunny Neeter


atelieroute Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2013)

Een stukje gekleurd hout van het Amsteleiland, waar Sunny Neeter ooit een atelier had


Houtjes gevonden op het Amsteleiland, waar zij voorheen zat, roestige platen en nog veel meer. In elk onderwerp kwam een klein stukje rood naar voren en de titel was ook 'The Color of Passion en alle ander 50 tinten grijs'. Haar werk gaat langzamerhand van 2D naar 3D, of de combinatie er van.

Fotograaf Pete Purnell, ook een onbekende voor ons, vertelde over zijn manier van fotografie: 'Niet iedereen heeft een favoriete kleur, maar mensen die het wel hebben kunnen het precies definiëren’. Pete vroeg een aantal mensen aan te geven op een kleurenwaaier met 1100 kleuren wat 'hun' kleur was. Toen heeft hij een 1/4 liter verf gekocht en een achtergrond van 2x2 meter ermee geschilderd, het 'model' ervoor gezet en gefotografeerd. Elke persoon werd toen gevraagd een korte tekst te schrijven over, waarom dit hun speciale kleur was. Deze prachtige fotoserie is het resultaat, dat nu in Orion hing.

atelieroute Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2013)

Fotograaf Pete Purnell bij zijn portretfoto's met verschillende achtergrondkleuren


atelieroute Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2013)

Een serie foto's van fotograaf Pete Purnell


Door de speciale kleuren te kiezen als achtergrond, kregen de overigens prachtige portretfoto’s een aparte uitstraling, want zo veel achtergrondkleuren worden eigenlijk nooit door fotografen gebruikt. Door deze aparte manier van mensen benaderen, kregen ze hun beste kleur als aura en door hun persoonlijke teksten wordt een extra tintje gegeven aan het moment, waarop hun foto werd genomen.

atelieroute Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2013)

Het is erg gezellig hier. Vlnr.: Yvonne Kieft, Astrid Stoffels aan het lachen met José van Amstelveenweb


Na het bekijken van de foto’s met tekst wandelden wij door naar de schilderijen van Yvonne Kieft. Ze haalt haar inspiratie uit organische elementen van de natuur en het landschap. Dat was inderdaad te zien op haar kleine schilderijen. In crisistijd kun je natuurlijk nooit een schilderij verkopen van 3x3 meter, dus zij hing ook haar kleine sfeervolle schilderijen op.

atelieroute Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2013)

Een mini schilderij van Yvonne Kieft: 'Het Dorp'


atelieroute Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2013)

Een schilderij van Yvonne Kieft: 'Florale'


De volgende 'onbekende' kunstenaar was kunstschilder Peter Oosterhout met zijn bijna science-fiction schilderijen. Vreemde beesten en figuren bewonen zijn doek en je moet twee keer kijken om te ontdekken, dat dit geen grap is. Zijn beelden zouden goed gebruikt kunnen worden in een boek voor kinderen, als illustratie met vreemde magische figuren met felle kleuren. Gelukkig is zijn fantasie onuitputtelijk.

atelieroute Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2013)

Een kleurrijk schilderij van Peter Oosterhout


Gabriela Oltean-Lungu is een goede bekende. De eerste keer hebben wij haar ontmoet in haar huis, waar haar kamer vol stond met prachtige schilderijen en bleek zij een zeer hartelijk en betrokken kunstschilderes. Ook voor deze tentoonstelling heeft zij weer haar best gedaan om een serie prachtige icoon-achtige schilderijen van haar hand op te hangen.

atelieroute Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2013)

Bloemen van Gabriela Oltean-Lungu


atelieroute Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2013)

Op een heel andere manier geschilderd beeld van Gabriela Oltean-Lungu


Zij is afkomstig uit Brașov, Roemenië en na een gymnasiale opleiding is Gabriela in 1970 in de letteren afgestudeerd, waarna ze een opleiding voor Beeldende Kunsten – ‘schilderen met olieverf en tempera’ – bij de Roemeense kunstschilderes mevrouw Cecilia Cuțescu-Storck heeft gevolgd.

Aan haar figuratieve en abstracte schilderijen werkt ze met verschillende technieken en materialen. Haar schilderijen zijn een verfijnde bewerking van Byzantijnse thema’s. De verwerking van olieverf en bladgoud geeft een extra dimensie aan dit werk en leidt tot steeds andere effecten van licht en schaduw.

atelieroute Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2013)

Neely Schaap geeft uitleg over haar schilderijen


atelieroute Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2013)

Neely Schaap: 'Under pressure'


atelieroute Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2013)

Schilderij van Neely Schaap uit de serie 'Windows of Intimacy'


Neely Schaap, mixed media kunstenaar, zoals ze zichzelf noemt, begeleidde ons in haar rijkdom tussen haar creaties. Neely: 'Een diep vrijheidsgevoel is een belangrijke inspiratiebron voor mijn werk. Deze drang tot ruimte en ongebondenheid verschaft mij de mogelijkheid door middel van creatieve passie en energie, de druk en de onvoorspelbaarheid van het leven hanteerbaar te maken.'

Haar werk is dan wel in twee zinnetjes beschreven, maar het is zo uiteenlopend, qua gebruikte materialen, techniek en gedachten, waardoor er veel nieuws te zien is. Zo ook tijdens deze 22ste Atelierroute in Amstelveen.

Wij liepen verder en zagen het nieuwe werk van Hans Fransen. In zijn werk zoekt hij naar de essentie van het beeld: alleen dàt wat noodzakelijk is mag worden weergegeven en dat bleek ook hier in Orion. De composities zijn opgebouwd uit scherp uitgesneden vormen (uit papier) in een beperkt kleurpalet rood, zwart met soms in ijzerdraad “getekende” lijnen. Hij geeft nooit een naam aan zijn werk, alles is 'Zonder titel'.

atelieroute Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2013)

Beeldend kunstenaar Hans Fransen poseert voor zijn werken


atelieroute Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2013)

Hans Fransen: 'Zonder titel'


Daarna bekeken wij de portretten en van de landschappen van Tjits van der Kooij. Ze zei over haar werk: 'Die landschappen hebben me wel altijd beziggehouden. De natuur maakt gedachten en gevoelens los, die boven het anekdotische uitstijgen, die raken aan het raadsel van het bestaan'.

atelieroute Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2013)

Tjits van der Kooij poseert voor haar schilderijen

atelieroute Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2013)

Een schilderij van Tjits van der Kooij


Kunstschilderes Astrid Stoffels doet al jaren mee met de Atelierroute van Amstelveen. Bij haar zie je de krachtige kleuren, soms met heel veel realisme, maar met een tintje dromerigheid. Astrid: 'Door mijn gevoel de vrije hand te laten, zijn werkelijkheid en verbeelding in mijn schilderijen nauwelijks van elkaar te onderscheiden. Ik creëer een droomwereld, waarin je als toeschouwer meegaat.'

atelieroute Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2013)

Kunstschilder Astrid Stoffels voor haar schilderijen


Een groot beeld van de uit Madrid - Spanje, afkomstige Cristina Villalba Lázaro kwamen wij ook tegen, met de naam 'Tierra y Fuego', dus 'Aarde en Vuur'. Het is mixed media, 2,5 meter hoog en het is inderdaad indrukwekkend. Zij is een zeer veelzijdige kunstenaar, van portretten tot mozaiëk. Zij beheerst veel technieken en laat haar kunsten op allerlei manieren zien. Hier op de foto staat Cristina met in de achtergrond haar 3D serie: 'Naturaleza'

atelieroute Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2013)

Cristina Villalba Lázaro voor haar serie 'Naturaleza'


atelieroute Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2013)

Cristina Villalba Lázaro voor haar werk 'Tierra y Fuego', dat 2.5 meter hoog is


We bekeken nog de workshop van Karina Tan en omdat het al half drie ‘s middag was, gingen wij naar de rand van Amstelveen, om het atelier-aan-huis van beeldend kunstenaar Janneke Stilma te bekijken. Wij hadden van haar naam, laat staan van haar werk nog nooit gehoord en niet gezien, dus dat is altijd spannend.

Janneke ging na haar opleiding aan de Wackersacademie in Amsterdam zich gaan bezig houden met de combinatie van figuratie en non- figuratie in één schilderij. Was de academie nog volkomen gericht op schilderen naar waarneming, eenmaal los hiervan trok steeds meer het avontuur van het abstracte.

Haar woonkamer en in de tuin stonden vol met haar vele werken. Het is onvoorstelbaar voor de bezoekers om te bevatten, hoe creatief deze vrouw is. Prachtige geschilderde stillevens met 3D objecten gecombineerd en met veel terughoudendheid qua kleurbeheer geschilderd.

Ze maakte ook veel keramische objecten en ook niet de makkelijkste, maar zeer mooi geschilderd en geboetseerd porselein vazen, kopjes met vogeltjes. De verscheidenheid van de stijlen is erg groot, zoals dat Janneke aan ons vertelde.

atelieroute Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2013)

Janneke Stilma geeft uitleg over haar uitgebreide collectie eigen werken


atelieroute Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2013)

Een beeld van Janneke Stilma


atelieroute Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2013)

Op de tafel van Janneke Stilma kan iedereen haar prachtige werken bekijken


atelieroute Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2013)

Keramiek van Janneke Stilma


atelieroute Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2013)

Stilleven in de woonkamer van Janneke Stilma


atelieroute Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2013)

Borduurwerk op een foto van Janneke Stilma


Nog een beetje bijgepraat met Janneke en helemaal bekaf reden we naar huis om een beetje bij te komen en geestelijk uit te rusten voor de volgende dag van de Atelieroute Amstelveen 2013. Op zondag 6 oktober hadden de Amstelveners gelukkig prachtig zonnig herfstweer met 20 graden, dus niemand kon klagen en wij vertrokken weer naar Middenhoven.

Zaterdag hadden wij geen video gemaakt en wij besloten om toch wat van de workshops vast te leggen. Karina en Tries stonden al klaar om hun workshop te beginnen, dus onze timing was perfect.




Na de video- en fotoshoot stapten wij weer in de auto om het werk van een andere, “onbekende” kunstenaar te bekijken in de Westwijk. Dat bleken Betty van Wieringen en Herman Harte te zijn, die in 2004 begonnen met beeldhouwen eerst met speksteen, later ook met hardere stenen.

atelieroute Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2013)

Betty en Herman Harte ontvangen ons hartelijk in de Westwijk


atelieroute Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2013)

Een marmeren beeldhouwwerk van Betty en Herman Harte. Wie precies het beeld heeft gemaakt is ons onbekend


atelieroute Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2013)

In alle soorten en maten staan hier de stenen beelden van Betty en Herman Harte


atelieroute Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2013)

In de tuin van Betty en Herman Harte staan ook beelden. Het is overigens ook een prachtig gezicht van hun herfsttuin


De sokkels maken ze zoveel mogelijk zelf en deze vormen vaak een onderdeel van het beeld. Er stond een collectie aan de voorkant van het huis, maar wij mochten ook de beelden in de achtertuin bekijken. Dus werden we rondgeleid in de tuin, waar de kunstwerken stonden van dit kunstzinnige echtpaar. Van Betty kregen wij een ‘workshop’ te zien, hoe je een steen moet vijlen met kleine stapjes en hoe ze de steen behandelde en toonde ons, dat ze deze kunstvorm erg leuk vindt. Frans werkt met wat hardere steensoorten, zoals graniet, kalksteen, of serpentijn, terwijl Betty het werken in zachtere steensoorten prettiger vindt, maar ze probeert gewoon ook alles uit.

Ons volgende bezoek was ook in de Westwijk, bij Diane Zeegers en Frans te Spenke. Hier kregen wij ook een aangename verrassing, toen we de werken in de woonkamer en in de hal bekeken. Stevige kleuren, Dali-achtige fantasiebeelden gemixed met Botticelli’s tuin, tulpen, science fiction landschappen en dan weer fractals op de muren. Je werd gewoon overrompeld door de veel invloeden. In de achtergrond draaide Frans een sfeervolle jazz cd, de zon had de tuin overgegoten, dus wij waren in hoge sferen bijna.

atelieroute Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2013)

Frans te Spenke en Diane Zeegers vormen samen de DAFAZ Artworks


atelieroute Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2013)

Frans te Spenke: 'Sinfonia India' (Carlos Chávez, Mexicaans componist en dirigent)


atelieroute Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2013)

Frans te Spenke: 'Tulpen'


atelieroute Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2013)

Een van de fractals van Frans te Spenke: 'Le Sacre du Printemps'


atelieroute Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2013)

Frans te Spenke: 'Botticelli in April'


Grappig detail is, dat beiden nu samen bezig zijn. Diane begint in een hoek van het doek te schilderen en dan komt Frans met zijn penselen en maakt het schilderij, vaak in een totaal afwijkende stijl af. Dat levert prachtige werken op en is weer iets heel anders, duo-kunstschilders.

Na al dat verrassende culturele werk hoopten wij, dat er tijdens de 22ste Atelierroute in de Westwijk nog iets viel te ontdekken. Je ziet natuurlijk een prachtige wijk, met mooie huizen, alle tuinen zijn op orde, het is muisstil en alleen een vliegtuig zie je naar ergens vliegen. Je wordt op de verkeerde been gezet, want achter de ramen zijn er toch veel mensen, die met hun stenen beelden, schilderijen bezig zijn.

Op de een, of andere manier hebben wij veel kunstenaars nog nooit zien langskomen tijdens een tentoonstelling, maar ze blijken in een kleine kring toch goed bekend. De stap, dat ze zich aan hebben gemeld in de Kunstuitleen Amstelveen voor deze atelierroute, is hun duidelijke stap naar meer bekendheid. Onze redactie hoopt, dat via deze reportage de “undercover” kunstenaars meer bekendheid krijgen en daardoor meer voldoening.

Beeldend kunstenaar Lily Bisschop hebben wij als laatste kunstenaar in de Westwijk bezocht. Na het behalen van het diploma aan de lerarenopleiding Tekenen en Textiele Werkvormen aan de VL-VU volgde Lily de opleiding Genezend Tekenen bij Lisa Borstlap. Sinds 1999 is ze gediplomeerd therapeut en geeft les, sessies en werkt in haar eigen atelier.

atelieroute Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2013)

Beeldend kunstenaar Lily Bisschop ontvangt ons in de Westwijk


atelieroute Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2013)

Een schilderij van Lily Bisschop


atelieroute Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2013)

Vrolijke schilderijen aan de muur van Lily Bisschop


atelieroute Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2013)

Schilderij van Lily Bisschop


atelieroute Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2013)

Met dit schilderij van Lily Bisschop nemen we afscheid van kunstenaars in de Westwijk


Lily over haar werk: 'Van mooie kleuren word ik happy en dat geef ik graag door! Met mijn doeken verkoop ik 'geluk voor aan de muur'. Geïnspireerd door een bloem, een steen of iets moois op een van mijn buitenlandse reizen ga ik schilderen. Vaker nog werk ik intuïtief, zonder idee vooraf'. De schilderijen aan de muur en staande in de kamer waren allemaal mooi ingelijst en op ‘thema’ gerangschikt. Ook buiten stond een prachtig kunstwerk en met de zon erbij kwam het goed tot zijn recht.

Na de Westwijk maakten wij een grote bocht en reden terug naar het Oude Dorp, waar wij bij beeldend kunstenaar Doortje de Haan aankwamen in het rijk van de Ginkgo bladeren en alle mogelijke manier geschilderde, van papier gevouwen ginkgo blaadjes.

Ginkgo is een geslacht uit de familie Ginkgoaceae. Het geslacht is bijna uitgestorven, alleen de Japanse notenboom (Ginkgo biloba) is nog aanwezig en wordt gezien als een levend fossiel. Het geslacht is miljoenen jaren oud. De oudste fossielen dateren uit Permperiode. Het Perm duurde van 298,9 ± 0,2 tot 252,2 ± 0,5 miljoen jaar geleden, dus het boompje heeft nogal wat tijd had overleefd en nu bewonderden wij de verzamelde bladeren van Doortje en kregen zelfs een mini ginkgo cupcakeje!

Doortje is erg gefascineerd door het vorm van de blaadjes. Ze gebruikt diverse soorten kwasten van heel grof tot superfijn en natuurlijk paletmessen in alle soorten en maten. Het liefst vernist ze haar doeken niet, om de verweerde bijna fossiele uitstraling zo dicht mogelijk te benaderen.

atelieroute Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2013)

Doortje de Haan is een echte ginkgo specialist en kunstenaar geworden. Alles in haar atelier in de Dorpsstraat heeft iets met deze Japanse boom te maken


atelieroute Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2013)

Op de tafel liggen de ginkgo blaadjes in verschillende vormen en kleuren


atelieroute Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2013)

Met de ginkgo blaadjes ingelegd blok


Na heel veel zeer gevarieerde Ginkgo-kunst, liepen wij de trap af naar buiten en tot onze verbazing stond bij de ingang van het Lounz Club Restaurant: Noëlle van der Lende. Ze organiseerde in 2010 en 2011 de zogenoemde ‘Kunstjamm’ op zondagen in haar atelier aan de Amsteldijk Noord.

Omdat ze haar atelier moest verlaten van de gemeente, werden de muzikale zondagen ook opgedoekt. Maar Noëlle ging gewoon door, weliswaar niet met muziek, maar met haar oorspronkelijke werk als fotografe. Ooit stond Noëlle van der Lende als model vóór de camera. Min of meer per toeval, werd haar talent als fotografe ontdekt. Sinds haar ontdekking staat zij met groot succes aan de andere kant van de zoeker.

In een opvallend kort tijdsbestek wist ze in binnen- en buitenland grote opdrachten in de wacht te slepen voor reclamecampagnes (o.a. Philips en American Express). Behalve met haar reclamefoto's trekt Van der Lende ook veel aandacht met haar vaak indringende, persoonlijke portretten. Wij gingen ook haar foto’s bekijken en ze sprak honderduit over haar inderdaad heel interessante werk.

atelieroute Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2013)

Noëlle van der Lende laat haar foto's zien


atelieroute Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2013)

Met een speciale technologie gedrukte foto van Noëlle van der Lende


De ontmoeting met Noëlle werd met argus ogen bekeken door de badgasten van Lounz City Spa, die op de bovenste etage na een schoonheidsbehandeling in de sauna, stoombad en rozenaroma keken naar een stelletje fotocritici, die er een beetje verdwaald uitzagen tussen de vele witte badjassen.

Met Lambdaprint, een speciale en dure printmethode worden de in Photoshop gemanipuleerde foto’s van Noëlle gedrukt. Chromogene kleurenprints zijn full-color beelden, gemaakt met behulp van chromogene materialen en processen fotografische afdrukken. Noëlle maakt uiteraard ook prachtige portret- en modefoto’s, maar deze zijn niet te zien in het Lounz restaurant.

Na de speciale foto’s van Noëlle liepen wij door de Dorpsstraat en gingen op bezoek bij de familie Leegstra. Lidy en Anne stonden op straat en zoals altijd, klaar met een gezellige babbel met de mensen die toevallig hun atelier passeerden. Anne vertelde dat hij één van zijn schilderijen heeft verkocht via de Kunstuitleen en dat gaf hem voldoening. Dus de week kon voor hem niet meer stuk.

atelieroute Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2013)

Anne Leegstra voor zijn atelier in het Oude Dorp van Amstelveen


atelieroute Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2013)

Een schilderij van Anne Leegstra: 'Figuur'


atelieroute Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2013)

Keramiste Lidy Leegstra met haar beelden


atelieroute Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2013)

Lidy en Anne Leegstra


atelieroute Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2013)

Een mooi aardewerk hondje van Lidy Leegstra


Na het gezellige bijkletsen en vooral veel lachen, bezochten wij nog de tentoonstellingen in het Museum Jan van der Togt. Ook met kunstschilder János Bitterbinder werd een kort gesprekje gevoerd en daarna vertrokken we weer naar het Stadshart, om tot slot in de Kunstuitleen rond te kijken. We troffen nog directeur Hetty Tjalkens aan en ze vertelde dat de 22ste Atelierroute door de vele bezoekers echt een succes is geworden.

Eenmaal weer buiten kregen wij een onverwachte uitnodiging van beeldend kunstenaar Jeltje van Houten. Ze stond op het Stadsplein met haar kunstwerk. Jeltje had heel veel kapotte kleurige ballonnen verzameld, na een oproep aan mensen en kinderen om hun ballon op de foto vast te leggen en die, samen met de ballon bij haar in te leveren.

atelieroute Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2013)

Beeldend kunstenaar Jeltje van Houten op het Stadsplein tussen haar ballonnen.


Bij elke foto vroeg ze  de vindplaats en legde de GPS coördinaten vast op de buitenkant van het kunstwerk. Jeltje: 'Je wordt omringd door feestelijke foto’s van ballonnen, maar je ziet ze nu onder je voeten. Dan zie je ook, hoeveel afval er op straat en in de natuur terecht komt'. U wordt gewaarschuwd!!!

En na deze ballonsessie gingen we huiswaarts, moe maar zeer voldaan. Het beschrijven van alles wat de redactie tegenkwam en het bewerken en selecteren van de foto’s nam wat dagen in beslag, maar het resultaat mag er wezen. We hopen dat u van deze impressie zin heeft gekregen om volgend jaar ook een deel van de atelierroute te gaan zien. Het is echt enorm de moeite waard!



Amstelveenweb.com is niet verantwoordelijk voor de inhoud van de nieuwsberichten.