Focus on portraits
Nieuws -> CultuurBron: Canvas
30-09-2005
Twee tentoonstellingen bij Canvas:
FOCUS ON PORTRAITS
Een tentoonstelling van fotografie, video en objecten van Lin Tianmiao en Wang Gongxin.
Van 1 oktober t/m 22 oktober 2005, Canvas Expositieruimte in De Brandweerkazerne,
Fokkerlaan 46, 1185 JC Amstelveen. Donderdag t/m zaterdag, van 14.00 - 18.00 uur, of op afspraak.
Een gedeelte van de tentoonstelling is te zien in De Balie, Kleine-Gartmanplantsoen 10, Amsterdam
CHINESE FAIRYTALE
Een tentoonstelling van schilderijen van Tang Zhigang
Van 1 oktober t/m 22 oktober 2005, Canvas Expositieruimte in De Brandweerkazerne
Fokkerlaan 46, 1185 JC Amstelveen. Donderdag t/m zaterdag, van 14.00 - 18.00 uur, of op afspraak.
Twee tentoonstellingen, samenwerking met De Balie
Sinds 1995 presenteert Canvas International Art al hedendaagse kunst uit China. Als enige niet-gesubsidieerd beeldend kunstinstituut neemt Canvas aan het Amsterdam China Festival deel. Er zullen bij Canvas twee tentoonstellingen te zien zijn van fotografie, video, objecten en schilderijen. Bovendien wordt voor FOCUS ON PORTRAITS samengewerkt met De Balie. Drie videowerken van Wang Gongxin en fotografie van Lin Tianmiao zullen tijdens het Festival in De Balie te zien zijn.
FOCUS ON PORTRAITS: LIN TIANMIAO EN WANG GONGXIN
Lin Tianmiao en Wang Gongxin (Beijing) vormen vermoedelijk het bekendste kunstenaarsechtpaar van China. In 1999 werkte Canvas al samen met Lin Tianmiao, voor de multi-mediale tentoonstelling ‘Food for Thought’ in De Witte Dame in Eindhoven. Momenteel participeert zij ook in de tentoonstelling van Chinese sculptuur in museum Beelden aan Zee in Scheveningen. Lin Tianmiao kan gerekend worden tot een van de belangrijkste kunstenaars van China. Ook Wang Gongxin’s werk was eerder in Nederland te zien op het World Wide Video Festival in 2000 en 2004.
Bij Canvas en De Balie laten Lin en Wang werk zien waarin het portret een voorname rol speelt. In Wang’s video ‘Face’ is een gezicht te zien waarbij positieve en negatieve afbeelding elkaar afwisselen en het gezicht tenslotte al lachend verandert in water. Wang’s nieuwste werk is een serie foto’s getiteld ‘Portrait Rights’. De geportretteerden worden door verschillende objecten beschermd waardoor ze onherkenbaar zijn. Maar daardoor verliest het portret ook zijn functie. Ook Lin Tianmiao’s foto’s uit de serie ‘Focus’ zijn portretten. De katoenen en wollen draden die in het (foto)doek genaaid zijn, verwijzen naar de positie en tradities van vrouwen in de Chinese samenleving. Ook haar met katoenen draad omwikkelde familieportretten hebben daar aandacht voor.
CHINESE FAIRYTALE: TANG ZHIGANG
Tang Zhigang (Kunming) is één van de opmerkelijkste Chinese schilders van de afgelopen jaren. Tang was gedurende twintig jaar schilder in het Rode leger. Hij kreeg kritiek omdat hij de leiders niet glorieus genoeg afbeeldde. Als reactie portretteerde hij kinderen in leidinggevende posities. Met deze ‘baby-kaders’, ironiseert Tang een heel tijdperk. Tegelijkertijd legt hij de parallellen bloot in het gedrag van kinderen en volwassenen. In zijn nieuwste werk laat hij kinderen zien die moeite hebben om om te gaan met de nieuwe verworvenheden van de Chinese maatschappij. Op drie portretten zijn Chinese peuters te zien met helblauwe ogen.
FOCUS ON PORTRAITS
Een tentoonstelling van fotografie, video en objecten van Lin Tianmiao en Wang Gongxin.
Van 1 oktober t/m 22 oktober 2005, Canvas Expositieruimte in De Brandweerkazerne,
Fokkerlaan 46, 1185 JC Amstelveen. Donderdag t/m zaterdag, van 14.00 - 18.00 uur, of op afspraak.
Een gedeelte van de tentoonstelling is te zien in De Balie, Kleine-Gartmanplantsoen 10, Amsterdam
CHINESE FAIRYTALE
Een tentoonstelling van schilderijen van Tang Zhigang
Van 1 oktober t/m 22 oktober 2005, Canvas Expositieruimte in De Brandweerkazerne
Fokkerlaan 46, 1185 JC Amstelveen. Donderdag t/m zaterdag, van 14.00 - 18.00 uur, of op afspraak.
Twee tentoonstellingen, samenwerking met De Balie
Sinds 1995 presenteert Canvas International Art al hedendaagse kunst uit China. Als enige niet-gesubsidieerd beeldend kunstinstituut neemt Canvas aan het Amsterdam China Festival deel. Er zullen bij Canvas twee tentoonstellingen te zien zijn van fotografie, video, objecten en schilderijen. Bovendien wordt voor FOCUS ON PORTRAITS samengewerkt met De Balie. Drie videowerken van Wang Gongxin en fotografie van Lin Tianmiao zullen tijdens het Festival in De Balie te zien zijn.
FOCUS ON PORTRAITS: LIN TIANMIAO EN WANG GONGXIN
Lin Tianmiao en Wang Gongxin (Beijing) vormen vermoedelijk het bekendste kunstenaarsechtpaar van China. In 1999 werkte Canvas al samen met Lin Tianmiao, voor de multi-mediale tentoonstelling ‘Food for Thought’ in De Witte Dame in Eindhoven. Momenteel participeert zij ook in de tentoonstelling van Chinese sculptuur in museum Beelden aan Zee in Scheveningen. Lin Tianmiao kan gerekend worden tot een van de belangrijkste kunstenaars van China. Ook Wang Gongxin’s werk was eerder in Nederland te zien op het World Wide Video Festival in 2000 en 2004.
Bij Canvas en De Balie laten Lin en Wang werk zien waarin het portret een voorname rol speelt. In Wang’s video ‘Face’ is een gezicht te zien waarbij positieve en negatieve afbeelding elkaar afwisselen en het gezicht tenslotte al lachend verandert in water. Wang’s nieuwste werk is een serie foto’s getiteld ‘Portrait Rights’. De geportretteerden worden door verschillende objecten beschermd waardoor ze onherkenbaar zijn. Maar daardoor verliest het portret ook zijn functie. Ook Lin Tianmiao’s foto’s uit de serie ‘Focus’ zijn portretten. De katoenen en wollen draden die in het (foto)doek genaaid zijn, verwijzen naar de positie en tradities van vrouwen in de Chinese samenleving. Ook haar met katoenen draad omwikkelde familieportretten hebben daar aandacht voor.
CHINESE FAIRYTALE: TANG ZHIGANG
Tang Zhigang (Kunming) is één van de opmerkelijkste Chinese schilders van de afgelopen jaren. Tang was gedurende twintig jaar schilder in het Rode leger. Hij kreeg kritiek omdat hij de leiders niet glorieus genoeg afbeeldde. Als reactie portretteerde hij kinderen in leidinggevende posities. Met deze ‘baby-kaders’, ironiseert Tang een heel tijdperk. Tegelijkertijd legt hij de parallellen bloot in het gedrag van kinderen en volwassenen. In zijn nieuwste werk laat hij kinderen zien die moeite hebben om om te gaan met de nieuwe verworvenheden van de Chinese maatschappij. Op drie portretten zijn Chinese peuters te zien met helblauwe ogen.