Bijgewerkt: 1 november 2024

Goed voor Amstelveen opinie over het Cobra Museum

Nieuws -> Politiek

Bron: Jacqueline Höcker
11-09-2023

'Met het besef dat kunst en cultuur bijdraagt aan welzijn, verbinding en creativiteit en behalve dat kunst inspireert, talenten ontwikkelt en prikkelt, heeft het Cobra vele bekende werken van talentvolle en geniale kunstenaars tentoongesteld. Er zijn vele tentoonstellingen geweest met prachtige werken van kunstenaars vanuit de hele wereld. Bestuur en management van het Cobra Museum zijn passievol, bevlogen, gemotiveerd en misschien zit daar ook wel de blinde vlek' -stelt Jacqueline Höcker fractievoorzitter van de lokale politieke partij Goed voor Amstelveen

Foto Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2023)

Jacqueline Höcker fractievoorzitter van Goed voor Amstelveen

'Er komt een punt van bezinning, wanneer subsidiegelden niet de uitkomst bieden die men zou verwachten, bezoekersaantallen achterblijven en 33% bezoekers aantrekt vanuit Amstelveen en regio en slechts 13% Amstelveense bezoekers. En dat 23 jaar lang op de tentoonstelling van Frida Kahlo na. Wanneer we zien dat daar al zolang een patroon in zit van financiële tekorten wordt het tijd dat het systeem van de organisatie een andere wending krijgt. We hebben niets aan oplappen en weer terugvallen in hoe het al zo lang is gegaan. Een systemische benadering en dus onder ogen zien wat niet meer werkt en verschuivingen in het systeem aanbrengen, is nodig om te zorgen dat collecties niet onder het stof verdwijnen en het museum bestaansrecht terugkrijgt. De Amstelveense inwoners betalen belasting en van de gemeentelijke gelden wordt subsidie verstrekt. Subsidie is publieksgeld.

Tot 2024 wordt € 1.200.000 subsidie verstrekt aan het Cobra, een internationaal en regionaal bekend museum, gebaseerd op de werken van Cobra. Helaas zijn die ( naar ons weten 400) kunstwerken al veel eerder verkocht door Karel van Stuivenberg in 2002.

Het Cobra Museum heeft zich verbreed en kunstwerken aangetrokken vanuit de hele wereld merendeels gericht op o.a moderne en hedendaagse kunst maar ieder jaar met een financieel tekort eindigt.

De vraag is dan ook hoe het komt dat er mensen zijn die zich niet aangetrokken voelen tot het Cobra Museum, en dat mag ook immers houdt ook niet iedereen van dansen, voetbal of welke activiteit dan ook. In Amstelveen wonen ook mensen die wel geïnteresseerd zijn in de klassieke meesters en de klassieken kunstwerken zoals de werken in het Rijksmuseum.

En wanneer daar werken gerestaureerd zijn en weer beschikbaar voor het oog van het publiek zijn, staan er wachtrijen voor de deuren van het Rijksmuseum zoals de restauratie van een Rembrandt.

En het Stedelijk Museum voor moderne en hedendaagse kunst oogst niet voor niets zoveel succes als er zoals nu een tentoonstelling is over van Gogh. En ja, het klimaat van een museum moet zich daarvoor lenen en is ook kostbaar. Waar een wil is een weg. Je moet die weg wel in willen slaan. In het DSP rapport, een onderzoek naar de levensbestendigheid en levensvatbaarheid van het Cobra Museum, staat: Te groot voor het servet en te klein voor het tafellaken.

Het zou goed zijn als het Cobra Museum een dependance van het Stedelijk Museum zou worden of een Amstelveens stedelijk museum met daarbij de mogelijkheid voor de klassieke meesters. Uitwisseling van expertise, collectie en kunst zal dan een grotere aantrekkingskracht hebben voor ook een grote groep Amstelveens inwoners die niet altijd van moderne en hedendaagse kunst houden maar die wel hun gemeentelijke belasting betalen.'



Amstelveenweb.com is niet verantwoordelijk voor de inhoud van de nieuwsberichten.