Het museumatelier van Jan Verschoor bezocht
Nieuws -> CultuurBron: Museum JAN/Amstelveenweb
22-02-2022
De redactie van Amstelveenweb.com bezocht het open atelier van beeldend kunstenaar Jan Verschoor in Museum JAN op
14 februari 2022 in het Oude Dorp van Amstelveen. De naam van het museum was oorspronkelijk Jan van der Togt en na het terugtreden van Verschoor als museumdirecteur, besloot de nieuwe directeur Marieke Uildriks in 2018 om het museum de naam museum JAN te geven.
Het atelier van Jan Verschoor bevond zich in het oude schoolgebouw naast het museum, waar ook het atelier en de werkruimte was van Rob Brünnmayer (1939), partner van Jan en de onmisbare man achter de schermen. Toen het schoolgebouw moest worden ontruimd voor renovatie vroeg de museumdirecteur aan Jan of hij een tentoonstelling wilde maken van zijn atelier op zaal en dat vond hij wel een heel goed plan. Zodoende is er nu een grote tentoonstelling van heel veel werken van verschillende materialen die voor het publiek toegankelijk is.
(Foto Amstelveenweb.com - 2022)
Het museumatelier van Jan Verschoor in Amstelveen
De redactie van Amstelveenweb vroeg Jan om wat te vertellen over zijn werken en zo geschiedde. Jaren geleden hadden zij al een rondleiding gekregen in het atelier van Jan Verschoor met duidelijke uitleg over het soms erg ingewikkelde werkproces, dat vaak door Rob werd bedacht en uitgevoerd in de jaren 1960 in hun werkruimte aan de Ouderkerkerlaan. Wij konden destijds de zeer uitgebreid verzameling kernspijkers, betonijzer, piepschuim, polyesterharder, siliconenrubber, wasmodellen, chamotteklei en glazen objecten van dichtbij bekijken.
(Foto Amstelveenweb.com - 2022)
Beeldend kunstenaar Jan Verschoor laat zien op welke wijze van een gipsmodel een bronzen kunstwerk wordt gemaakt
Jan nam ons mee naar zijn werken in de museumzaal en liet zien wat zijn nieuwe object was, voor de ogen van de leek een ingewikkelde constructie van gipsmodellen, zie video. Jan vertelde: ‘het is een gipsmodel dat eerst gemaakt wordt van een ijzerconstructie, waar gips overheen wordt gedaan. Dat gips is ruw en ga ik schuren om het helemaal mooi glad te maken. Het moet uiteindelijk heel glad worden – toont een deel dat al af is – en dan gaat het naar de bronsgieter, die gaat er een hele vorm omheen maken. Dan wordt het model weer gegoten, in dit geval massief, dan moet het weer geschuurd, afgewerkt en gepolijst worden.’ Vervolgens liep Jan naar een ander model: ‘dit is gemaakt van piepschuim, daar komt een hele laag gips overheen en dat wordt ook weer glad geschuurd.
Als het model helemaal glad is gaat het in stukken naar de bronsgieter, waar een mal wordt gemaakt. In de binnen vorm van de mal wordt het brons gegoten, de bronzen stukken worden weer aan elkaar gelast, dan weer schuren en polijsten. De grote beelden kunnen ook draaien. Het beeld staat vaak op een voetstuk en dan zetten mensen het gedraaid neer om het van een andere hoek te laten zien. Daarom maak ik er een stevige pin in zodat ze het beeld niet hoeven te verschuiven, maar gewoon kunnen draaien. Als het beeld voor buiten is dan zit om de pin nog een huls zodat het nog makkelijker draait. Rob kan heel goed berekenen waar het gat voor de pin moet komen.’ Vervolgens liet hij zien hoe ook een groot beeld gedraaid kan worden om alle kanten te tonen.
(Foto Amstelveenweb.com - 2022)
Jan kan urenlang over zijn werk vertellen
Daarna liepen we naar verschillende objecten en vertelde Jan over onder meer een kunststof beeld dat hij in het groot als hangobject voor IJburg had gemaakt. Aangezien Jan graag met verschillende materialen werkt, stonden op de tentoonstellingstafel werken van brons, aluminium en messing. De twee laatsten bestaan uit verschillende onderdelen en Rob werkt ook heel hard mee om het allemaal in elkaar te maken. Ook staat er een heel mooi model van verschillende delen gemaakt van lindenhout, dat ook weer draaibaar is.
(Foto Amstelveenweb.com - 2022)
Tijdens de workshop krijgen de bezoekers een idee over de enorme inspanningen van de kunstenaar om een succesvol
en vooral verkoopbaar werk te maken van allerlei soorten materialen.
In zijn hand heeft hij een vorm van piepschuim
Iets verder lag een groot voorwerp dat Jan oppakte en heel licht was. Hij vertelde: ‘dit is gemaakt van piepschuim, waaromheen papier wordt geplakt en daaroverheen gaat een laag alabastine om het geheel mooi glad te krijgen. Daarna gaat het ook weer naar de bronsgieter die een mal maakt van zand. Dan maakt hij een binnen kern die dan weer wordt uitgehold waar dan het brons wordt ingegoten. De bronsgieter in Haarlem waar we altijd waren is gestopt vanwege milieueisen, dus nu gaan we naar België.’
(Foto Amstelveenweb.com - 2022)
In het atelier kunnen de bezoekers de prachtige glazen kunstwerken van Jan bewonderen
Er staan natuurlijk diverse glaswerken en toen Jan die overbracht vanuit zijn atelier zette hij er ook een paar in elkaar, hetgeen weer een nieuwe creatie laat zien. Daarbij zette hij er een plant vanuit het museumhuis bij en zo is het een heel mooie collectie van kleuren geworden.
(Foto Amstelveenweb.com - 2022)
De sfeervolle inrichting van het atelier is echt een lust voor je oog
Verschillende werken zijn te zien die Jan maakte van allerlei materialen tezamen gevoegd en gebogen, een soort nesten. Verder is Jan op dit moment bezig met een nieuw project dat de naam ‘De Verschuiving’ draagt. Zie op de video.
(Foto Amstelveenweb.com - 2022)
Jan Verschoor laat zijn nieuwste werk zien: 'de Verschuiving' geïnspireerd door overstromingen in het zuiden van Nederland. Van de aardewerken delen worden glazen kunstobjecten gegoten
(Foto Amstelveenweb.com - 2022)
Rob Brünnmayer von Abendroth zu Reichenberg vertelt over zijn pionierswerk samen met Jan
Rob Brünnmayer vertelde over het maken van zijn koperobjecten. ‘Eerst maak ik een mal en die maak ik aan de binnenkant elektrisch geleidend met een speciale pasta, dan hang ik dat met draden - de min pool - in een bak kopersulfaat en zo groeit er een laag koper aan, dan heb je het reliëf dat in de mal is aangebracht. Het proces duurt ongeveer een week of twee en het kunstvoorwerp dat eruit komt poets ik op.’ Vervolgens liet hij het eindproduct zien. Uit een dergelijke mal kun je ook een werk in polyester maken.
(Foto Amstelveenweb.com - 2022)
Rob is eigenlijk de 'technische genius' achter de vele kunstwerken die hij samen met Jan maakt
Toen beiden het atelier aan de Ouderkerkerlaan moesten verlaten en naar een schoolgebouw aan de Amsteldijk-Noord verhuisden waar zij het gymnastieklokaal konden gebruiken, is Rob met deze vorm van creëren gestopt. Het probleem was dat hij dan de hele installatie om deze werken te maken, weer moest opbouwen. Rob wilde zijn kennis wel overdragen, maar degene die hij het trachtte te leren zei dat het hem te technisch was, dus heeft Rob alles verkocht, de bak, het kopersulfaat etc.. Daarna ging hij weer gewoon naar de bronsgieter.
(Foto Amstelveenweb.com - 2022)
Rob Brünnmayer kan ook heel veel over zijn werk vertellen
Het is al vaker beschreven hoe de esthetische perfectie van Jan en de ambachtelijke perfectie van Rob elkaar hebben versterkt en wij hebben nu weer erg genoten van deze ruimtelijke schoonheid, dat werd ook versterkt door de natuurlijke belichting van de museumruimte. Jan zei ook: ‘Het nadeel is, dat als je eenmaal zo’n mooie ruimte hebt dan wil je niet meer terug. Dus ik zie er wel een beetje tegen op dat het weer weg moet en dat je naar verhouding toch weer naar een klein atelier terug moet.’ Tot slot zei Jan nog dat deze ruimte eigenlijk een voorbeeld is van hoe de gemeente Amstelveen ateliers moet bouwen voor kunstenaars, ruim en licht.
Als u de video bekijkt, waar Jan en Rob vertellen over hun werk, krijgt u een indruk van de tentoonstelling,
maar een daadwerkelijk bezoek laat de werken pas echt goed zien en u kunt ze zelf van alle kanten bekijken
Beeldhouwer Jan Verschoor (1943) is onlosmakelijk verbonden met Museum JAN in Amstelveen. Niet alleen was hij medeoprichter en 25 jaar lang directeur, hij woont er letterlijk samen met zijn partner Rob, middenin. Hun ateliers zijn gevestigd in het oude schooltje aan het einde van de Dorpsstraat. Rob heeft een heel belangrijke stimulerende rol vervuld in het gaan gebruiken van innoverende materialen als polyester. Het gebruik van polyester heeft de destijds jonge beeldhouwer Jan Verschoor echt op de artistieke kaart gezet. Denk aan de prachtige monumentale bollen in de hal van het Congrescentrum in Den Haag, in de buitenruimte van de gemeente Assen en in de Keukenhof. Zonder Rob hadden ze er niet gestaan.
Op Amstelveenweb.com is het verhaal van Rob Brünnmayer von Abendroth zu Reichenberg te lezen met als eerste verrassing voor iedereen waarschijnlijk: Rob stamt uit een adellijk geslacht- hij is eigenlijk een graaf! Maar hij heeft zich nooit laten voorstaan op dat blauw bloed… We kennen hem allemaal als een bescheiden man, zij het wel met een krachtige eigen mening.
Kijk mee
Esthetisch tentoonstellen kan Verschoor als geen ander. Geen rommelig atelier, maar uitgebalanceerd ingerichte zalen met zijn recente werk en kunstwerken ‘in de maak’. Regelmatig zal hij hier aan het werk zijn, om bijvoorbeeld zijn gipsen mallen te verfijnen. Kijk mee over de schouder van de kunstenaar! De tentoonstelling is nog tot zondag 13 maart 2022 te zien.
Adres: Museum JAN Dorpsstraat 50 Amstelveen.