Ik Ben Cobra expositie in Amstelveen is geopend
Nieuws -> CultuurBron: Cobra Museum/Amstelveenweb
11-09-2020
Op donderdagmiddag 10 september 2020 is in het Cobra Museum te Amstelveen de tentoonstelling Ben Cobra geopend, samengesteld door de bekende vormgever, kunstenaar en gastcurator Aziz Bekkaoui.
Ben Cobra was voor de genodigden een bijzondere bijeenkomst. Modeontwerper Aziz Bekkaoui had voor deze tentoonstelling een uiteenlopende groep van meer dan 25 bijzondere, kleurrijke, baanbrekende, uitgesproken creatieve of anderszins opvallende individuen uitgekozen: van de kinderburgemeester van Amsterdam Ilias Admi tot de choreograaf Uri Eugenio, van de voorzitter raad van toezicht Universiteit van Amsterdam Marise Voskens tot de schrijver Arnon Grunberg. Door deze non-conformisten te koppelen aan de museumcollectie liet hij zien dat Cobra's zoektocht naar hoop, de drang naar absolute vrijheid, spontane expressie en maatschappelijke en artistieke vernieuwing vandaag de dag nog even belangrijk zijn als destijds.
(Foto Amstelveenweb.com - 2020)
Aziz Bekkaoui en Hedy d'Ancona naast het werk van Lotti van der Gaag: 'Maanman'
Het binnengaan van het museum bij een opening is sinds de coronatijd eigenlijk veel gezelliger. Of komt het door de ‘nieuwe’ directeur Lillian Bóza?! De ontvangst is hartelijk, er is een bewaakte garderobe, door anderen wordt aangegeven hoe de route loopt en bij vragen staan er diverse museummedewerkers klaar om deze te beantwoorden. Bij elke wand stond één van de door Aziz gekozen personen bij, naast of achter een kunstwerk. De meesten waren niet alledaags, sommigen schaars gekleed en deden yoga of spirituele dansen, anderen waren juist weer prachtig gekleed en opgemaakt. Op de muur naast het kunstwerk was bij een ieder een unieke foto geplaatst en een beschrijvende tekst.
(Foto Amstelveenweb.com - 2020)
Sherie van den Wijngaard yogalerares in actie
(Foto Amstelveenweb.com - 2020)
De Braziliaan Duda Paiva is een internationaal beroemde choreograaf, danser en poppenspeler hier
met één van zijn schuimrubber poppen
(Foto Amstelveenweb.com - 2020)
Marise Voskens voorzitter Raad van Toezicht Universiteit van Amsterdam en beeldend kunstenaar Margot Berkman,
met in de achtergrond de foto van het kunstwerk van Constant: 'Eivormige constructie'
(Foto Amstelveenweb.com - 2020)
Albert Bruining bekijkt het schilderij van Karel Appel: 'Little Boy'
zijn kleding en schoenen, helaas niet in beeld, passen erg goed bij het schilderij
(Foto Amstelveenweb.com - 2020)
Danser, choreograaf Uri Eugenio
(Foto Amstelveenweb.com - 2020)
Podiumkunstenaar Monali Meher voor het schilderij van Karel Appel: 'Twee figuren'
(Foto Amstelveenweb.com - 2020)
Uğur Pekdemir directievoorzitter van Rabobank Amstel en Vecht en Tjapko Poppens burgemeester van Amstelveen wachten op de opening van de tentoonstelling
(Foto Amstelveenweb.com - 2020)
Elizabeth Ritsema van Amstelveen Coaching informeert de aanwezigen over de expositie
Nadat de genodigden iedereen en de ruim 25 collectiestukken had kunnen zien en/of spreken werd rond 16.30 uur verzocht bij elkaar te komen op corona afstand. Nadat Elizabeth Ritsema van Amstelveen Coaching de huishoudelijke- inclusief corona mededelingen had verteld, nam de directeur van het Cobra Museum, Lillian Bóza het woord en heette zoals gebruikelijk iedereen welkom. Zij vertelde over hoe Aziz Bekkaoui bevlogen te werk was gegaan, over de Ben Cobra tentoonstelling en natuurlijk over de Cobragroep.
(Foto Amstelveenweb.com - 2020)
Lillian Bóza de directeur van het Cobra Museum opent de expositie Ben Cobra en bedankt alle deelnemers voor hun medewerking
(Foto Amstelveenweb.com - 2020)
Het artistieke duo Ludique treedt op met danser Uri Eugenio onder begeleiding van cellist Oene van Geel
Toen werd de tentoonstelling feestelijk geopend met een performance van Ludique in bijzondere outfit. Zij brachten een prachtig zangspel ten gehore onder begeleiding van cellomuziek, gespeeld door Oene van Geel. Uri Eugenio voerde tegelijkertijd een spirituele dans op, echt jammer dat niet meer mensen dit konden bewonderen. Gelukkig kunnen de bezoekers van deze website het in de video bekijken en beluisteren. Na een flink applaus draaide de aanwezigen zich snel om aangezien Ilias Admi, de kinderburgemeester van Amsterdam het woord nam. Hij is pas 12 jaar maar weet heel goed wat hij wil en als het meezit zullen we in de toekomst nog veel van hem horen.
'Hoi allemaal! Ik ben Ilias Admi, de allereerste Kinderburgemeester van Amsterdam. Ik ben trots dat ik een van de 27 individuen ben, die voor deze tentoonstelling is gevraagd is waarbij 27 zielen met 27 verhalen te zien zijn. Aziz Bekkaoui blijkt hieruit een persoon te zijn die niet kijkt naar afkomst, ras/sociale klasse of achtergrond. Hij ziet mensen. In elk individu waardeert hij zijn of haar bijzondere eigenschappen als mens. En die laat hij vandaag in zijn kunstwerken aan de wereld zien.
Als ik ooit premier van Nederland word, dan neem ik deze eigenschappen mee. Mijn grote wens is dat we in mijn regeerperiode als leider van het land meer naar elkaar als individuen kunnen kijken, meer naar elkaars mooie kanten. Naar elkaars positieve talenten. En die gebruiken om samen te groeien naar een mooie samenleving. Hoe we tegenwoordig mensen elkaar naar beneden zien halen en elkaar zien kwetsen is nergens voor nodig. Niet alleen op straat gebeurt dat, of in de supermarkt. Helaas ook in onze regering en in verkiezingsprogramma’s is elkaar kwetsen tegenwoordig genormaliseerd. Ik vind dat niet kunnen. Niemand is beter dan de ander. We zijn allemaal mensen en hoe mooi zou het zijn als we elkaar helpen door de mooie reis die “het leven” heet. Vol goede moed en trots sta ik hier vandaag om het werk van het cobramuseum in samenwerking met Aziz Bekkaoui te eren.
En terwijl ik hier voor u sta, realiseer ik me hoe bijzonder dit is en hoe NIET vanzelfsprekend ik ben. Ik ben mij meer dan ooit bewust van mijn positie in deze maatschappij. En ooit is nog niet zo heel lang, want ik ben pas 12 jaar. Ik ben niet vanzelfsprekend omdat we steeds maar weer de noodzaak voelen onze verschillen te benadrukken. Maar laten we eens kijken naar de overeenkomsten. En laten we elkaar op dat terrein treffen. Op een terrein waar mijn afkomst en mijn religie geen rol spelen. Een terrein waarin ik volledig mezelf mag zijn met alle eigenschappen die ik bezit. Gewoon mijzelf zijn, Ilias.
(Foto Amstelveenweb.com - 2020)
De vrolijke kinderburgemeester van Amsterdam: Ilias Admi heeft grote plannen
Ik realiseer me meteen ook dat het niet alleen de verantwoordelijkheid is van een overheid om dit te doen. Maar ik weet dat wij onderling ook een grote verantwoordelijkheid dragen in het veiligheidsgevoel, wat er niet altijd is. Als ik verhalen hoor van bijvoorbeeld mijn ouders en hun generatiegenoten die in verschillende culturen zijn opgegroeid, dan vind ik het jammer dat we nog maar zo weinig stappen hebben gezet als het gaat om acceptatie. Waarom moet ik hetzelfde ervaren als mijn vader of opa als het gaat om acceptatie? Gaat toch nergens over. Besef even dat ik de tweede lichting ben die in Nederland geboren en getogen ben.
Ik realiseer me goed dat deze woorden misschien niet heel positief over komen. Maar dat is het wel. Daarom wil ik er graag aan toevoegen dat ik blij ben met de ontwikkelingen die er momenteel zijn. Bedrijven en organisaties, groot en klein, zijn zich bewuster van het belang van diversiteit en inclusie. Juist om het vanzelfsprekend te maken dat een Ilias of een Hidaya straks ook gewoon een minister, premier of wat dan ook kan worden. Ik ben daar trots op! Ik ben er trots op dat we elkaar meer dan ooit hebben kunnen vinden in deze Corona Crisis versus Black Lives Matter.
En ik ben natuurlijk trots op alle mooie projecten binnen de kunst en cultuursector. De sector waar mijn hart sneller van gaat kloppen en ik denk die van jullie allemaal. DE sector, die de verbinding die er al ligt gaat versterken. Ik hoop dat tegen de tijd dat ik Minister President of iets van die lichting mag worden, want its gonna happen, wij een maatschappij hebben gecreëerd waarin ik wel vanzelfsprekend ben. Tot die tijd, zal ik er alles aan doen om de kinderen te vertegenwoordigen, aan mezelf te werken en een voorbeeld te zijn voor hen die dat nodig hebben. Ik ben er, ik mag er zijn en ik blijf. Niet vanzelfsprekend, maar wel noodzakelijk. Dank jullie wel voor jullie tijd en aandacht.'
(Foto Amstelveenweb.com - 2020)
Modeontwerper en gastcurator Aziz Bekkaoui vertelt over de tentoonstelling
Ook hij kreeg een flink applaus, waarna Aziz Bekkaoui over het Ben Cobra manifest vertelde dat daarna werd voorgedragen door Arnon Grunberg. Aziz vroeg de aanwezigen te zeggen: Ik Ben Cobra! Ik Ben Cobra! Ik Ben Cobra!’. 'De geest van Cobra is springlevend en reden tot een hernieuwd manifest', aldus gastcurator Aziz Bekkaoui en dit manifest was al door alle aanwezigen ondertekend.
(Foto Amstelveenweb.com - 2020)
Schrijver Arnon Grunberg leest de tekst van het Nieuwe Manifest voor
De tekst van het manifest die Arnon voordroeg is:
‘We leven om te creëren. De oerdrift waaruit wij zijn ontstaan is zélf de schoonheid. Creativiteit is schoonheid en hier tegenover kan geen lelijkheid geplaatst worden. Lelijkheid is gebrek aan levenslust. Het is kunst die ons de kracht zal geven onszelf en onze wereld opnieuw uit te vinden. Ben Cobra zal ons helen, om te beginnen in Kopenhagen, Brussel en vandaag in Amstelveen. En daarna in Amsterdam en de hele wereld.
Na de macht van keizers en oude en nieuwe pausen te hebben verheerlijkt, en hun aanzien te hebben begunstigd, heeft de kunst zich teveel dienstbaar gemaakt aan de bourgeoisie en het geld. Thans, nu onze samenlevingen revolutionaire veranderingen doormaken, breekt een periode aan waarin het gehele culturele netwerk van conventies zijn betekenis gaat verliezen, en uit de primaire bron van het leven een nieuwe vrijheid zal kunnen worden gewonnen.
Want een schilderij is niet een bouwsel van kleuren en lijnen, maar een dier, een nacht, een schreeuw, een mens, of dat alles samen. En een boek is niet een bouwsel van letters en zinnen, maar een dier, een nacht, een schreeuw, een mens, of dat alles samen. Als we de moed hebben om te creëren, kan onze geest vliegen en kunnen we ongebreideld hopen. Ben Cobra is voor iedereen. Iedereen kan scheppen, en iedereen wordt uitgenodigd om een actieve schepper te zijn van de nieuwe wereld die we samen vormgeven. Ben Cobra is voor ons allemaal! Het is expressief, spontaan, urgent, intuïtief, inclusief, grensverleggend, creatief, vrij. Creatieve vrijheid zal onze wereld helen.’
Lillian Bóza nodigde na al deze woorden iedereen uit om rond te wandelen en desgewenst een glaasje te drinken en een hapje te nuttigen. Voor de bezoekers die deze unieke opening hebben moeten missen, is het te hopen dat af en toe nog één van de creatieve personen bij zijn of haar onderwerp te vinden is. De tentoonstelling is van 11 september 2020 t/m 5 april 2021 te bezoek.
Bekijk een deel van de tentoonstelling en de geweldige openingsvoordracht van het artistieke duo Ludique
Het begint met een spontane voordracht over Cobra van Hedy d'Ancona en op
ongeveer de 18de minuut is de openingsact te zien.
Aziz Bekkaoui (1969, woont en werkt in Amsterdam) is opgeleid aan de Kunstacademie van Arnhem (ArtEZ) en won met zijn afstudeercollectie de Grand Prix op het Festival des Jeunes Stylists in Hyères en opende hiermee de couture show van Paco Rabanne in Parijs. In de loop van zijn carrière heeft Aziz een krachtige signatuur ontwikkeld in zijn mode, in zijn kunst en performances. Kenmerkend is zijn liefde voor vernieuwing, vloeiende vormen en beweging en ontwikkelde hij zich tot een multidisciplinair kunstenaar. Hij werkte samen met Marina Abramovic in het Guggenheim Museum in New York en was te zien in het Van Gogh Museum, Centraal Museum, Kunstmuseum Den Haag, Musée de la Mode et du Textile in Parijs en het Stedelijk Museum Amsterdam. In 2007 heeft hij de Amsterdamprijs voor de Kunst ontvangen. (Bron: website Cobra Museum)
Het Cobra Museum stelt de kunst en het gedachtegoed van de Cobragroep centraal. Cobra behoort tot de canon van de kunstgeschiedenis met kunstenaars als Asger Jorn, Karel Appel, Constant, Eugène Brands en Corneille. Maar: de ‘geest’ van Cobra is nog springlevend. Het belang van een alternatieve cultuur, gebaseerd op internationale solidariteit en creativiteit, is in onze huidige wereld belangrijker dan ooit. Het Cobra Museum verbindt de collectie en de geschiedenis van Cobra dan ook actief aan hedendaagse kunstenaars, zoals Aziz Bekkaoui, en de actualiteit. Adres: Sandbergplein 1, 1181 ZX Amstelveen