Bijgewerkt: 1 november 2024

Paris Central: Vrije stad, vrije kunst in de jaren vijftig

Nieuws -> Cultuur

Bron: Cobra Museum
12-10-2009

Het Cobra Museum voor Moderne Kunst presenteert van 24 oktober 2009 tot en met 17 januari 2010 een ruime selectie van de belangrijkste Europese kunst uit de jaren vijftig. Centraal hierin staat Parijs, hét centrum van de beeldende kunst in het naoorlogse Europa.

Mathieu  Amstelveen
(Cobra Museum - 2009)

De Franse kunstschilder Georges Mathieu (1921) in zijn atelier. Hij schildert in de stijl van lyrische abstractie, of expressionisme


In bijna 100 kunstwerken van 33 internationale meesters wordt een overtuigend overzicht gegeven van een kunst die uitblinkt in originaliteit, variëteit en kwaliteit, maar zelden meer in de Nederlandse musea te zien is. Ten onrechte, zoals blijkt uit deze tentoonstelling; het werk is juist richtinggevend geweest voor de verdere ontwikkeling van de kunst in Europa.

Parijs is in de eerste vijftien jaar na de Tweede Wereldoorlog de culturele hoofdstad van de moderne kunst. Het is dé plek waar kunstenaars en kunsthandel elkaar ontmoeten en nieuwe ideeën worden uitgewisseld, een rol die New York pas rond 1960 van Parijs overneemt. Op artistiek gebied maken Picasso en Matisse nog steeds de dienst uit, maar overal formeren zich groepjes kunstenaars en dichters die met nieuwe ideeën de kunstwereld weldra zullen overnemen. Van Asger Jorn tot Jean Dubuffet, van Karel Appel tot Lucio Fontana, iedereen is erbij.

Wat deze topkunstenaars met elkaar verbindt is een grote behoefte om met nieuwe technieken en materialen vernieuwende beelden te maken van een wereld die door het oorlogsgeweld fundamenteel is veranderd. De experimenteerdrift was groot. Olieverf wordt bijvoorbeeld vermengd met zand of steentjes en het gebruik van de herkenbare vorm maakt in veel gevallen plaats voor abstracte patronen van lijn en kleur.

Vaak aangeduid met ‘Art Autre’: ‘andere’ kunst. Dat de willekeur niet toeslaat blijkt uit het belang dat in deze jaren wordt gehecht aan bepaalde vormen van abstractie die ook al vóór de Tweede Wereldoorlog bestaan en in de eerste naoorlogse jaren als Lyrische Abstractie tot grote bloei komen.

Kunstenaars, die met werken vertegenwoordigd zijn: Pierre Alechinsky, Karel Appel, Jean-Michel Atlan, Jean Bazaine, Roger Bissière, Bram Bogart, Alberto Burri, Jacques Doucet, Jean Dubuffet, Jean Fautrier, Lucio Fontana, Wim de Haan, Hans Hartung, Asger Jorn, André Lanskoy, Alfred Manessier, Marino Marini, Georges Mathieu, Henri Michaux, Jaap Nanninga, Ernst Wilhelm Nay, Serge Poliakoff, Arnulf Rainer, Jean-Paul Riopelle, Gérard Schneider, Emil Schumacher, Pierre Soulages, Nicolas de Staël, Antoni Tàpies, Bram van Velde, Geer van Velde, Maria Helena Vieira da Silva en Jaap Wagemaker.

Concept en samenstelling van de tentoonstelling zijn van gastconservator Jan Hein Sassen in nauwe samenwerking met Katja Weitering, conservator van het Cobra Museum. Op de tentoonstelling zijn bijna honderd kunstwerken te zien, bestaande uit schilderijen, werken op papier en ruimtelijk werk. De kunstwerken zijn afkomstig uit het Musée des Art Décoratifs in Parijs, het Stedelijk Museum Amsterdam en veel nationale en internationale particuliere collecties. Het grootste deel van de tentoongestelde werken is niet eerder in Nederland te zien geweest.

De uitgebreide catalogus bij de tentoonstelling wordt uitgegeven door Waanders Uitgevers en bevat essays van Jan Hein Sassen, Marike van der Knaap, Werner van den Belt en Katja Weitering (ISBN 9789040086328). Hoofdbegunstiger van ‘Paris Central’ is de Turing Foundation. Adres: Cobra Museum Sandbergplein 1 Amstelveen 1181 ZX


Amstelveenweb.com is niet verantwoordelijk voor de inhoud van de nieuwsberichten.