Schilderijen van Hieron Pessers in Museum vd Togt
Nieuws -> CultuurBron: Museum vd Togt
10-12-2007
In Memoriam Hieron Pessers Schilderijen
13 december 2007 t/m 3 februari 2008
‘Het menselijk failliet, levensgroot vereeuwigd’
Op zondagmiddag 16 december 2007 zal de schrijver Gerrit Komrij in Museum Jan van der Togt te Amstelveen, de expositie van het nagelaten werk van Hieron Pessers officiëel openen. Er wordt dan tevens een boek over deze schilder gepresenteerd.
(Museum vd Togt - 2007)
Hieron Pessers- La Dolce Vita 1990 185 x 365 cm
Hieron Pessers, die in 2004 op 64-jarige leeftijd overleed, is een bijzondere schilder van grote, romantisch-realistische en theatrale voorstellingen, die een heel eigen wereld van decadente dromen en hersenspinsels uitstralen. Toen Hieron Pessers stierf, bleken er van de in totaal 30 schilderijen die hij in zijn leven geschilderd heeft, nog ongeveer 20 in zijn atelier te zijn achtergebleven. Vaak nog ingepakt, want deze schilderijen van overwegend kolossaal formaat hadden samen met hun maker vele en verre reizen gemaakt.
Reizen vanuit Amsterdam, waar de schilder in de jaren ‘70 en ‘80 een atelier had, via Londen en Parijs naar Buenos Aires, waar Pessers in de jaren ‘90 woonde en werkte, naar zijn grote atelier in Antwerpen, waar hij tenslotte de dood vond. Pessers, die zijn werk niet graag verkocht en zelden exposeerde omdat hij dacht dat het publiek hem toch niet zou begrijpen, heeft door dat rusteloze reizen en zijn afkeer van de kunstmarkt nooit de erkenning gekregen die hij ongetwijfeld verdient.
Ook omdat Pessers in zijn testament had bepaald dat zijn complete nalatenschap ten bate van Amnesty International moest worden geveild - dat mocht in elk land, behalve in Nederland - is zijn werk her en der verspreid geraakt. Het museum Van der Togt is er nu in geslaagd om als een hommage aan deze kunstenaar een selectie van de vijftien meest belangrijke schilderijen bijeen te krijgen voor een expositie, getiteld ‘In Memoriam Hieron Pessers’.
Pessers voert in zijn met fijnzinnige penselen uitgewerkte taferelen altijd mensen ten tonele. Mensen die zich in zowel lyrische als tragische situaties bevinden. Op de vaak meer dan 2 of 3 meter brede, met uitbundige, soms bijna kitscherige lijsten afgewerkte doeken zien we voorstellingen die heel realistisch aandoen, maar tegelijk ook als dromen of zelfs nachtmerries overkomen.
(Museum vd Togt - 2007)
Hieron Pessers- The Fall of Pompadour 1996 265x210 cm
We zien een intrigerende schijnwerkelijkheid. De personages die Pessers creëert hebben elkaar innig lief maar leven tegelijk volkomen langs elkaar heen, zij dansen, maar achter hen schieten verzengende vlammen op, zij genieten van een feestdis die tegelijk het ‘laatste avondmaal’ (b)lijkt te zijn, zij zijn roekeloze koorddansers boven een peilloze diepte.
Wat op uitbundige maskerades of dansfeesten lijkt, kan elk moment in een onherstelbare ramp omslaan. Dit werk toont het menselijk failliet, imposant en meeslepend, levensgroot vereeuwigd.
De schilderijen van Hieron Pessers blijken voor velerlei uitleg vatbaar; iedere beschouwer kan er op zijn eigen manier mee wegdromen of er dieper over door denken. Dat maakt ze zo fascinerend, dat maakt dat je er lettelijk en figuurlijk nooit op uitgekeken raakt.
De fantastisch-figuratieve stijl van deze schilder sluit aan bij het postmodernisme. De sleutel tot het genre waartoe deze schilderijen behoren ligt aan het eind van de cultuurgeschiedenis van de 20ste eeuw - ‘the dying century’, zoals de kunstenaar het zelf omschreef. Deze schilderijen vormen een hernieuwde concentratie op de menselijke ziel, de terugkeer naar het fenomeen van de strikt individuele beleving.
De expositie ‘In Memoriam Hieron Pessers’ is in Museum Jan van der Togt te zien tot en met 3 februari 2008. Een aantal werken is eventueel voor verkoop beschikbaar.
Website: Museum van der Togt