Tentoonstelling The Green House Affects the Park
Nieuws -> CultuurBron: A. Thijsen
28-03-2011
The Green House Affects the Park 3 april t/m 25 april Glazenhuis- Amstelpark open donderdag t/m zondag van 12.00 tot 17.00 volgens afspraak en op beide Paasdagen Lezing Hans van Lunteren 17 april om 15.00 uur
Op 3 april 2011 om drie uur opent in het Glazen Huis de tentoonstelling the Green House Affects the Park. Voor deze tentoonstelling heeft Stichting Zet zes kunstenaars gevraagd een werk te maken en te tonen geïnspireerd op het (Amstel) park. In fotografie, tekeningen en andere media geven de kunstenaars hun visie op het thema, van een Drug Store tot de erfenis van een biologe.
(Foto Green House - 2011)
De flyer van de expositie
Vanaf 16.00 uur DJ Helbu & The Black Beauty
De tentoonstelling the Green House Affects the Park is een vervolg op Groene Vingers ( 2009) en The Green House Affects (2010). Het uitgangspunt van deze projecten is de reflectie van kunstenaars op het (Amstel)park.
Het Glazen Huis, net als het gehele Amstelpark, dankt zijn bestaan aan de Floriade van 1972. Deze internationale tuinbouwshow vond zijn oorsprong in de Duitse Gartenschau’s. In de verwoeste Duitse steden werden de Gartenschau’s in gezet om de steden van een nieuw elan en infrastructuur te voorzien. De festivalterreinen kregen na afloop vaak een tweede leven als recreatiegebied of stadspark.
In Nederland wordt al snel het voorbeeld van de belangrijkste nationale handelspartner gevolgd. De eerste Nederlandse bloem- en tuinbouwshow vindt niet geheel toevallig plaats in het verwoeste Rotterdam. Het spreekt voorzich dat de daarop volgende Floriade in Amsterdam. Zou plaatsvinden.
De Amsterdamse versie staat in het teken van stadsuitbreiding, handel, internationalisering en de wederopbouw. Groen, ruimte en licht maken in jaren zestig en zeventig een onlosmakkelijk onderdeel uit van het stedenbouwkundige en gemeentelijke beleid in Amsterdam. In het nieuwe Nederland moest het groen onlosmakkelijk onderdeel uit maken van de leefomgeving van de ‘ gewone man’. Ook de westelijke tuinsteden en de Bijlmer zijn vanuit deze filosofie ontstaan. Het Amstelpark ligt in het verlengde van het onvolprezen plan Berlage.
Tijdens de Floriade werden het Amstelpark en Beatrixpark door een treintje met elkaar verbonden deze verbinding heeft geen stand gehouden na het evenement. Ingesloten door snelwegen, een boulevard en de Amstel met Buitenveldert en Zorgvlied als poortwachters mist het park een directe schakel met een wijk of stad.
De paden leiden de bezoekers onverbiddelijk langs de relicten van de bloemenshow, het treintje, het Rosarium, het Dahliarama, overblijfselen van de nu bejubelde event cultuur. De Japanse tuin staat symbool voor de internationale ambities. Is deze geschiedenis bepalend voor het karakter van het Amstelpark en wat is de huidige stand van zaken?
Kunstenaars
Carin Baeten/ Wendela Hubrecht
Christoph Both Asmus
Aletta de Jong
Mirjam Somers
Mathilde van Beekhuizen
Boukje Voet
www.zetfoundation.nl